Hei,
Jeg har lagt ut en wikiside for Turrutebasen — Kartverkets nasjonale database over merkede og tilrettelagte turruter: No:Turrutebasen - OpenStreetMap Wiki
Siden manglet: både Turrutebasen og No:Turrutebasen var røde lenker, og No:Kartverket import nevner datasettet i én setning med en merknad om at det er «under establishment» og «mostly data from N50». Det stemte nok i 2014–2021, men ikke lenger.
Dette er ikke et importforslag. Siden dokumenterer datasettet, ikke en plan for å legge det inn. Jeg har målt overlappet mot eksisterende OSM-data i Valdres, og tallene peker snarere den andre veien:
63,6 % av Turrutebasens fotruter der ligger allerede i OSM ved 25 m toleranse, 77,4 % ved 50 m (målt mot 2 334 highway=path/footway/track/bridleway/steps fra Overpass i samme utsnitt).
Geometrien er ikke bedre enn OSMs: nøyaktighet er 500 — og produktspesifikasjonen sier det oppgis i cm, altså 5 meter. Flere segmenter bærer merknaden «Geometri hentet fra TraktorvegSti, 20150506», altså avledet N50-geometri fra 2015.
Segmenteringen passer dårlig: 572 segmenter i Valdres, median 315 m, og bare 21 unike rutenavn — de fleste heter «Ukjent».
Det som derimot ikke finnes i OSM, er attributtene: vedlikeholdsansvarlig (hvem som faktisk vedlikeholder ruta), Merkehåndbokas gradering, merking, sesong og rutenummer. Det er den delen jeg mener er verdt å se på — men da som berikelse av eksisterende ruter, ikke som ny geometri, og det er i så fall en diskusjon som hører hjemme her før noe gjøres.
Ett spørsmål jeg har latt stå åpent på siden: hvordan Merkehåndbokas grad bør oversettes. sac_scale er ikke det samme, og en direkte mapping ville påstått en ekvivalens som ikke er dokumentert noe sted. Jeg har derfor ikke foreslått en tagg. Innspill mottas gjerne — jeg ser at det henger sammen med den pågående tråden om stier og highway=path/footway.
Lisensen er avklart fra før: Turrutebasen står blant de godkjente datasettene på No:Kartverket import, og Kartverket bekreftet per e-post 18.08.2014, fornyet 18.02.2021, at fritt tilgjengelige datasett kan brukes i OSM.
Rettelser og utvidelser av siden er velkomne — det er en wiki.