Hej
Nu har jag kört min matcher igen och även uppdaterat koden en aning.
Status syns på Wikidata:WikiProject Hiking trails/Sweden/Coverage - Wikidata och uppdateras varje vecka (eller när man klickar manual update) i skrivande stund finns 537 leder i Wikidata och 57% av dem har en koppling till OSM.
Det finns alltså många leder kvar att rita för den som är sugen
Jag har jobbat med att få in flera etapper och nu är Östgötaledens 152 etapper komplett i Wikidata
Håller på med Bohusleden nu, där de flesta utav 27 etapper nu finns.
Vi har i skrivande stund 797 vandringsleder och ca 54% har koppling till OSM. Finns massor att upptäcka och rita för den som är sugen och via Wikidata:WikiProject Hiking trails/Sweden/Coverage - Wikidata kan du enkelt sortera efter kommun eller andra saker. Totalt är det 3600 km på objekt som inte är kopplade än och möjligen saknas i OSM i dagsläget.
Det här låter som ett lovvärt initiativ som jag skulle kunna tänka mig att bidra till. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att Östgötaleden är komplett. I dokumentet du länkar om man slår upp en ort i Östergötlande som Linköping så är det en liten del av lederna som är länkade till från Wikidata och om jag väljer en relation för en etapp i OSM t.ex 7836862 så är den mellan Vidingsjö och Bjärka Säby. Den har ingen länkning till WD vilket inte är så konstigt för att det är två objekt, Q136047877 och Q136047969 som tillsammans motsvarar den. Är ditt mål att få in alla etapper i WD, i OSM eller att länka ihop dem?
Tanken med Wikiprojektet för svenska vandringsleder är att samla ihop de vandringsleder som är källbelagda av så bra primärkällor som möjligt (OSM ses inte som en primärkälla).
Bra källor skulle kunna vara öppna data från en kommun, data i Naturkartan för en led, data från friluftsfrämjandet eller en region eller en förening som har hand om en led.
När det gäller kopplingen mellan WD<>OSM så vet jag inte vad som är bästa vägen fram. En möjlighet är att OSM anpassas och länkas till WD i de fall de särskiljer som i fallet du nämnde. Jag har skrivit en matcher för vandringsleder som endast matcher utifrån name-taggen, så om de skiljer för mycket då vägrar den matcha.
Med andra ord: om en etapp finns enligt en trovärdig källa i WD då borde den nog finnas som en enskild relation i OSM också som heter något liknande det som anges i WD.
Svåra fall är skulle kunna vara där det skiljer mellan on the ground och officiell källa, hur vi då ska göra vet jag ej, men jag känner inte till några sådana fall.
För övrigt kan nämnas att när jag skrapade Naturkartan senast förra veckan så hittade jag ca 8k vandringsleder totalt varav de flesta ännu saknas i WD eftersom jag är varsam med att importera skräpleder från tex länsstyrelserna som är bristfälligt namngivna och beskrivna. kod