Ny MapRoulette utmaning: Lägg till vägunderlag på motortrafikled/Vägar

Hej Svenska OSM samhället,

Det här är Salim från TomTom.
Jag skulle vilja dela med er en MapRoulette-utmaning relaterad till at tillägga information om vägunderlag på Motorväg i Sverige MapRoulette. Ni kan tycka att det är användbart att lägga till detta för ditt land. Målet med denna utmaning är att identifiera och lägga till saknade vägetiketter på ett vägnät. Vi frågade OSM efter segment med vissa highway=* värden där vägtaggen saknades.
Det finns information på denna GitHubhttps://github.com/tomtom-international/open-data/issues/48-sida med utmaningsbeskrivning som kan hjälpa er att lösa uppgifterna.

Tveka inte att kontakta mig med frågor eller kommentarer.

Önskar er alla trevlig redigering!
Salim A. Baidoun

@sbaido I took a shortcut and used overpass to download and tag all motorways missing surface.

{{geocodeArea:Sweden}}->.searchArea;
(
  nwr["highway"="motorway"][!surface] (area.searchArea);
);
(._;>;);
out meta;```
2 Likes

And motorway=link

1 Like

Rationellt! Om mot förmodan någon av dessa sträckor INTE skulle vara asfalterade i verkligheten så är det nog högst temporärt isåfall. Bra genomfört @Wulfmorn :slight_smile:

2 Likes

Hehe, mjo, jag tog det hårda beslutet att mappa allt. Jag kollade runt lite (stickprover) men det är meningslöst. Om det mot förmodan skulle vara en bit motorväg som inte har asfalt så hade jag blivit ganska förvånad, men jag antar att dessa då inte är gjorda av gummi, glas eller nåt annat konstigt, utan någonting som mycket likt asfalt så att det inte har någon praktisk betydelse om det är lite felmappat på 0.0000001% av vägnätet :slight_smile:

Om någon känner till vart det finns motorvägar som inte har asfalt så gå då gärna in och rätta.

1 Like

Haha. Jag blev nyfiken. Vägar av glas är inte så vanliga, men de existerar trots allt :smiley:

Gummi är liiiite vanligare, men att kalla dem “vanliga” vore en överdrift :stuck_out_tongue:

Gissning: Ingen av dom va motorväg :cowboy_hat_face:

Exakt noll stycken :grin:

En del motorvägar har ju betongbeläggning…

1 Like

Hade det inte räckt med w istf nwr i sökningen? Vi taggar väl endast ways med surface tänker jag.

Jo, men det är väl inga nodes med highway=motorway, och dessutom gömde jag nodes i JOSM innan jag taggade.

1 Like

En del motorvägar har ju betongbeläggning…

Ingen som jag såg bland de som saknade surface-tag. Jag kollade såklart inte på exakt alla, men risken att nån av dem hade en ovanlig surface var låg.

Som jag sa, om nån vet vart det finns surface som inte är asfalt på motorvägar är det nog mer effektivt om den personen går till platsen och taggar dem i ett eget changeset.

1 Like

Och därtill finns det exakt noll av både relationer och noder med taggarna highway=motorway i sverige. Så det var ett ickeproblem :slight_smile:

Men ja, du har rätt, n och w hade inte behövts :slight_smile:

1 Like

Det är dock inte så bra att lägga in felaktig data där data inte tidigare fanns. Det är svårare att upptäcka fel i befintlig data än att tagga data som saknas.

Lättare att ta reda på vart dom är och mappa dem explicit.

https://www.vti.se/forskning/vag--och-banteknik/betongvagar

Betongvägarna finns på E4 vid Arlanda, E6 vid Falkenberg, E20 vid Eskilstuna och E4 vid Uppsala.

1 Like