Ny badplatsutmaning på MapRoulette

Jag har fixat de första 15 badplatser. Några få var korrekta, de flesta var inte. Hojta till om informationen behöver fixas till.

1 Like

Mycket bra.

Bara en fråga: “Description” i mapRoulette hänvisar bara till “bathing_place” men det kan ju hända att det är bättre att använda “amenity=public_bath” i vissa fall. Eller fattar jag fel?

T.ex såg jag att Solviksbadet i Stockholm bara har en “beach” och jag höll på att fixa den, men när jag läste wikin igen, så skulle jag säga att det inte är en bathing_place men hellre en public_bath. Håller du med?

Public bath är en människoskapad anläggning, inte en strand.
Solviksstrand ska taggas som leisure=bathing_place på en nod.
Själva stranden ska vara endast natural=beach typ inget annat. Vill man ange nudism eller liknande kan det göras på badplatsnoden.
Beach ska alltså aldrig taggas eller namnges som badplats IMO.
Det kanske vi borde vara tydligare med i beskrivningen?

OSM er noget rod :sweat_smile:

Ja beskrivningen och skärskilt wiki:n är mycket otydligt tycker jag.

En del av problemet är också att beskrivningen mellan https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Swimming_and_bathing och Tag:leisure=bathing_place - OpenStreetMap Wiki skiljer sig.

Bathing_place:

This tag should only be used for bathing places with no or limited facilities (toilets, showers, etc.),

Swimming_and_bathing:

A bathing place in a natural body of water without considerable man-made facilities like toilets, showers, etc.

Men då vet jag att jag ska använda bathing_place :smiley: Och det var allt jag var ut efter.

Badplatser diskuterades för ett tag sedan här på forumet. Även en del uppdateringar av wiki gjordes efter det. Om det arbetet blev helt klart, känner jag inte till.

1 Like

Aha, då tror jag nog du missförstått. Hjälper Tag:leisure=bathing place: Difference between revisions - OpenStreetMap Wiki att göra det tydligare vad som är skillnaden?

Nu har jag varit igenom 55 badplatser från Topo50.
Såhär ligger det till:
1%Fixed (44/3305)
0%Already Fixed (9/3305)
0%Not an Issue (0/3305)
0%Skipped (3/3305)
0%Can’t Complete (2/3305)

2 av badplatserna syntes inte från satellit. 9 var ok. 44 behövde fixas på något sätt.
Totalt 55
Extrapolerar vi till alla så är läget såhär:
behöver fixas 44/55 = 80%
ok 9/55 = 16%
går ej hitta/se från satellit = 3%

Mycket finns att göra!

När vi är klar med denna utmaning kan vi starta en ny med alla badplatser som saknar namn. Namn går ganska ofta att hitta om man sökar på sjö/strand namnet + badplats.

Det går att kontakta/skrapa badplatser.se och samköra och göra en ny utmaning för de platser som finns där och inte kan automatchas inom tex 200 m. Då får vi potentiellt Sveriges Bästa Täckningsgrad på badplatser :star_struck:

Det går också att samköra med Wikidata och kopiera över namn → name:sv om gemenskapen vill det.

Nja, det rann nog tyvärr ut lite i sanden för min del. Men tagg-sidorna vart jag klar med, men som @pangoSE märkt finns det definitivt fortfarande förbättringsutrymme :slight_smile:

Haha OK. Då ska jag inte lägga mig i diskussionen men jag ska bara använda bathingplace