NMBS-werkplaats Gentbrugge: graffiti

Kijkende naar https://www.openstreetmap.org/#map=17/51.03044/3.75702 zie ik een groot aantal “kunstwerken” gemapt. Het lijkt erop dat een of meerdere “kunstenaars” hun eigen “werken” proberen te vereeuwigen. Maar dit soort kunst is illegaal, als ik het goed begrijp, en we willen als OSM toch niets illegaals documenteren? Ik voel me geneigd om die hele boel weg te doen. Meningen? Eerdere discussies terzake?

Hoi Jan,
Op zich is het mappen van illegale zaken niet illegaal denk ik. Om maar iets te zeggen: als iemand een barrière zet op een pad waar je wettelijk door mag, dan zetten we die barrière er ook op. Het is enkel als het effectief duidelijk illegaal is om iets in kaart te brengen dat we daar rekening mee houden, maar zelfs dan is daar vaak weerstand tegen. Immers als internationaal project kan je je onmogelijk aan alle lokale wetten tegelijk houden (mooi voorbeeld is dat de grenzen zoals India vindt dat je ze moet weergeven illegaal zijn in Pakistan en omgeleerd).
Wat je eventueel zou kunnen zeggen is dat als het hier gaat om een domein waar je niet in kan en mag, de data niet verifieerbaar zijn. En dat maakt het mogelijk wel betwistbaar. Maar daar staat tegenover dat iedereen wel kan verifiëren aan de hand van de gelinkte Mapillary beelden. Die overigens wellicht tegen de gebruiksvoorwaarden van Mapillary ingaan, want zij vragen geen beelden te schieten op afgesloten terreinen.