[edit 26-06-2026: de sectie met onderborden is ondertussen verplaatst naar een aparte pagina waarmee de foutmeldingen nu weg zijn, er wordt nog gewerkt aan de verdere indeling van deze pagina, zie de berichten hieronder]
Achtergrond:
We hebben op de wiki een erg mooi overzicht van Nederlandse verkeersborden met een vertaling naar OSM-tags. Daar zit veel werk in van bijdragers en het scheelt voor inconsistenties in tagging en voorkomt onnodige herhaling van discussies.
Ik herinner me wel dat deze pagina eerder al erg traag inlaadde.
Vraag aan de mensen met meer technische kennis: zou een mogelijke oplossing misschien zijn om de verschillende hoofdstukken elk naar een eigen pagina te verplaatsen en de huidige pagina daar dan naar te laten verwijzen, zodat er per pagina minder (ongebruikte) gegevens worden opgevraagd?
Ja, zeker de pagina lade in het verleden ook zeer traag dus opsplitsen lijkt me een prima idee.
Ik vraag me af wat je precies bedoeld. Op de huidige pagina dan links naar de “sub-pagina’s” of de inhoud van die sub-pagina dan weer het document weergeven. Dat laatste kan denk ik wel maar gaat denk ik het probleem niet oplossen.
Wat betreft opsplitsen, gewoon voor alle 10 lettercodes met inhoud een sub-pagina aanmaken lijkt me.
Ik bedoelde het eerste, alleen een simpele link naar de subpagina waar je op moet klikken om die dan daar te kunnen raadplegen, niet iets fancy zoals het weergeven van die subpagina in een ingebed venster ofzo
Kan wel even een proefje voor de onderborden-pagina daarvoor maken en zal dat even hier melden zodat we op basis daarvan samen verder kunnen kijken wat handig is. Als het anders / beter kan dan is het zo weer aangepast / gerevert, geen probleem wat mij betreft.
Eerst nog wel even een ping voor @JeroenvanderGun , zie dat de meeste bijdragen op die pagina van de laatste anderhalf jaar van hem zijn. Heb jij hier nog ideeën bij, Jeroen?
Ik denk dat de pagina inderdaad te lang is geworden om goed te blijven werken in de wiki. België heeft zijn bordenpagina in 2020 al gesplitst in aparte pagina’s per bordencategorie, en de Nederlandse pagina is nu langer dan de Belgische pagina toen was.
Dat is inderdaad mooi!
Weet iemand of dat ook het huidige technische wiki-probleem van teveel “expensive” verwijzingen zou oplossen , of worden die dan alsnog allemaal ingeladen?
Zo ja:
die max van 9 tabbladen gaan we wel uitkomen denk ik, want we kunnen de huidige categorieën prima groeperen tot een kleiner aantal, zoals (hele snelle aanzet, kan beter):
Wat ik zo snel zag worden dat afzonderlijke paginas. Of dat voldoende is? Geen idee. Die vraag zou neergelegd moeten worden bij een van de (technische) wiki admins denk ik.
We zouden ook een poging kunnen doen om te beginnen met een apart tabblad voor de onderborden (waar de foutmeldingen nu beginnen) )en kijken hoe dat uitpakt?
Heeft iemand ervaring met het maken van die tabbladen en zin om dit te proberen?
De hoofdpagina van een tab header voorzien en de inhoud van sectie OB: Onderborden verwijderd (die, zie hierboven is gekopieerd naar een nieuwe pagina)
Zou zeker kunnen maar het zou goed zijn als we de eerste categorie verder kunnen opsplitsen in 2 of drie groepen.
Inderdaad goed idee om RVV-verplichtend verder op te splitsen.
Mijn voorstel zou zijn:
houd voor de bouwstenen de hoofdstuk-letters van Bijlage 1 RVV aan
geef in ieder geval een aparte categorie voor Hoofdstuk C , die gebruiken we vaak en het is een groot aantal (C22e10..) en eventueel ook hoofdstuk G (die gebruiken we ook veel en kan wel mooi samen met de 4 bordjes van H die ook een regime-werking hebben en verkeersregels aanroepen)
Ik zou gewoon de RVV-categorieën aanhouden en niet zelf een indeling proberen te verzinnen.
Het tabbladensysteem is vast wel uit te breiden naar een groter aantal tabbladen, mits je geen lange teksten in de tabbladkoppen plaatst (bijv. alleen de categorieletter, evt. met miniatuurweergave van enkele voorbeeldborden).
Eventueel kunnen ook alle borden die expliciet in RVV staan op een pagina en alle andere borden op een andere pagina, dan heb je voorlopig aan twee pagina’s genoeg.
Heb ff snel gekeken. Het aantal tabs is hard coded in the template zo meer dan 9 (10[1]) vereist een wijziging van de template. Daarnaast is de template niet instaat on de tabs over meerdere regels te verdelen dus 9 kan al problematisch, zijn afhankelijk ven de tekst in de tab. “Te veel” tabs leidt er dus toe dat je horizontaal moet gaan scrollen. Niet echt een gewenste situatie.
Het is misschien wel mogelijk om meerdere tab secties onder elkaar te zetten, maar ik vindt dat geen mooie oplossing
Even verder gespeeld (voorvertoning) en zie dat de tab labels wrappen en daarmee wat hoger worden (als het browser window niet te breed is) wat wat mij betreft er beter uit ziet
Ik voel ook wel iets voor de suggestie van @JeroenvanderGun om toch met een tabblad per categorie te gaan maar dan moet er wel een kopie van het template komen met support voor meer tabs.
Bij nader inzien, op basis van de screenshot hierboven pas qua test niet veel meer tekst qua breedte. Ja zoals Jeroen aan geeft kan je dan alleen de lettercode + miniatuurweergave doe maar dat lijkt me minder.
Voel je vrij om een Optie 2/3/4 toe te voegen, het is het niet zo moeilijk met “Brontekst bewerken”. Mocht het niet lukken, beschrijf dan wat je wilt en ik of iemand kan het prototypen.