Area, voorzien van icoon visualisatie, op zoom niveau, z26, de legenda van de betreffende polygon.
landusenaturallandcover.
Mij eerste doel was landuse=forest en natural=wood naast elkaar zichtbaar te maken.
En meer inzicht in wat over elkaar heen valt, vooral als je bent ingezoomd. z23 z24
Ondertussen veel landuse toegevoegd.
Dan heb je te maken met grote gebieden en kleine vlakken.
Elke style heeft zijn voor en tegens, een eerste opzet, je begint ergens aan niet wetende hoe het uitpakt.
Een style maakt het wel drukker, daar door heen kijken is een gewenning, je focus verleggen.
Laat maar horen, wat jullie er van vinden.
(Sommige grote polygonen worden niet geladen bij download, omdat de grens van de polygon niet in het download gebied ligt. Dit zie je bijvoorbeeld bij landuse=residential om een stad heen en je download alleen de kern)
Heb hem sinds gisteren aanstaan. Op zich is het fijn om gelijk te kunnen zien wat voor landuse/natural een polygoon voorstelt.
De grote niet-transparante patroontekens (bv residential, industrial, farmland, farmyard) zijn wel erg overheersend. Ook forest, omdat het icoontje zo licht van kleur is.
grass en grassland zijn heel prettig.
Scrub en wood hebben groene tekentjes, die zie ik bijna niet omdat JOSM die standaard al donkergroen maakt, en ook op de aerial kaartlaag zijn ze donker.
Tenslotte, als landuses/naturals over elkaar vallen, en dat is heel vaak het geval (bv houtopstand binnen residential), dan vallen de iconen precies op elkaar, dan zie je het niet goed meer.
Ik was al bezig met wat aanpassingen, punten hierboven beschreven zijn alle meegenomen.
Visualisatie, een landuse ligt nooit over een natural heen, heeft een eigen intekenpositie, bepaalde landuses, grass, forest, liggen er naast. Andere landuses kunnen op elkaar liggen, en zijn mogelijk fouten.
Om de zoveel tijd controleert JOSM naar een update bij een url (versie verhoging). Nu zal in de cache, de oude versie staan, deze regel verwijderen en JOSM opnieuw starten. Dan kan je hem gelijk gebruiken.
Het is soms lastig iets uit te drukken, het houtige, wat een voorwaarde is, meer struikerig of juist heggerig, rechthoek in de icoon, misschien moet ik er een heggschaar bij zetten.
Uiteindelijk is het ook een leerproces.
Dat je weet welk plaatje bij welke value hoort.
Meadow, daarnaast denk ik aan meadow= om dat er omheen te plaatsen, pasture een grazend symbool, nu al rekening mee houden waar het te plaatsen, zo ook bij forest en wood of dat fijn of breedbladig is. Basin of dat intermittent is of niet.
Misschien juist minder willen uitdrukken. Bijvoorbeeld alleen het groene “wolkje” misschien met de “druppel” ertegenaan, maar niet het groene zuiltje, dat roept mij mij geen heg op. Ik vind het nu een soort groene fabriek, waar een groene wolk uit de groene schoorsteen komt!
Heggen zijn bij mij nog steeds meestal barrier=hedge, en als het gewoon een hele dikke heg is maar nog wel langwerpig, dan zet ik er gewoon area=yes bij. Dat OSM Carto dat weigert is geen reden om verkeerd te gaan mappen.
Als dezelfde struiken in een perk gearrangeerd zijn, in een niet langwerpige vorm, dan is het een shrubbery, dat is in goed Nederlands een struikenperk.