Nieuweling vraagt advies

Als fietser word ik regelmatig geconfronteerd met routeringsfouten op OFM, en nu heb ik bedacht dat ik die dan het beste maar zelf kan gaan herstellen.

Onderstaand een situatie die ik afgelopen zaterdag tegenkwam.

Ik krijg geen groter plaatje gekopieerd daarom ook de url naar OSM erbij.

http://osm.org/go/0GSn3SK5I–?layers=C

Komende vanaf de Wissinksdijk steek je op de kruising de Boekelosestraat over om vervolgens linksaf het fietspad te nemen richting Boekelo.

Echter als je dit gaat routeren staat de kaart dat niet toe. Die stuurt je eerder op de Wissinksdijk rechtsaf de Rosinkweg in richting Usselo, om vervolgens daar het fietspad lags de Boekeloseweg te nemen. Een onnodige omweg.

Als ik in JOSM kijk snap ik wat er fout gaat - de tegenoverliggende Winterhaarweg sluit niet goed aan op het kruispunt van de Wissinksdijk en de Boekelosestraat. Je moet dus volgens OSM als fietser een klein stukje linksaf over de Boekelosestraat, en dat mag niet want voor deze weg staat Fiets=nee ingesteld. In de werkelijkheid steek je als fietser gewoon over naar het fietspad, er is geen enkele belemmering.

Mijn vraag: hoe los je dit nu het beste op in OSM?

Ik zou graag ook plaatjes vanuit JOSM plaatsen, en vanuit google earth het satellietbeeld, maar ik weet niet of en hoe je hier plaatjes uploaden kan. Zijn er forum FAQ’s waar bijv in staat hoe je eenvoudig een plaatje vanuit JOSM hier kunt linken, of in het algemeen plaatjes kunt plaatsen op het forum?

Kortom een hoop beginnersvragen.

Ben benieuwd naar de antwoorden.

Gr Bram

Welkom br@m!

Ik neem aan dat je mijn welkomstmail en verwijzing naar de wiki hebt gelezen?

Het forum heeft een zoekfunctie, maar die functioneert uiterst onvoorspelbaar, want als ik zoek naar ‘plaatje’ krijg ik teveel antwoorden.
Daarom heb ik een index gemaakt, en die houd ik (ondanks tegenwerpingen van anderen) ook nog gewoon bij.
Maar ook daar kun je nu nog geen antwoord op jouw vraag vinden…

Je kunt ook met Google het forum doorzoeken, dat gaat meestal wat beter, voer onderstaande tekst (zonder aanhalingstekens) in in de zoekbalk:

“site:http://forum.openstreetmap.org plaatjes”

Maar ook dat levert niet het gewenste antwoord op…

Je hebt zelf een plaatje bij je vraag gezet, dus de syntax hoe dat moet is je duidelijk. Plaatjes uit JOSM verkrijg je door een screenshot te maken en die dan ergens op een publieke server op te slaan, en naar Google kun je altijd direct linken met de opties die Google zelf al aanbiedt.
In feite kun je op die manier ieder plaatje dat op een publieke server staat, invoegen.
Ik gebruik zelf vaak dropbox of stack (waar je 1000 Gb gratis opslag hebt!!).
Je moet soms even uitzoeken hoe je de plaatjes die je daar heb staan van de juiste link kunt voorzien, maar op beide bovengenoemde sites is dat goed te vinden.

Over je routerings vraag krijg je vast wel antwoord van iemand anders…

probleem is de Boekelosestraat (136344306), die is getagd met bicycle=no

Of je kan die weg opdelen en dat kleine stukje toegang geven voor fietsers. Of de highway=track (6656024) moet aansluiten op de node waar de Wissinksdijk op uitkomt.

Ik weet niet hoe de daadwerkelijke situatie is, wellicht dat een van deze twee mogelijkheden de oplossing biedt.

sander geeft hier inderdaad de mogelijkheden aan voor de oplossing.
Ik heb iets verder gekeken. In het verleden is hier ook een aanpassing gedaan, welke terug is gezet.

Zelf zou ik voor optie 2 gaan, de tegenoverliggende wegen samenvoegen als één node.
Zoals in historie te zien is is dit destijds ook gedaan.

Maar de oorspronkelijke mapper heeft dit weer ongedaan gemaakt. De reden ervan ontgaat mij enigszins.

In dit geval zou ik overstappen op optie 1: stukje boekelosestraat opsplitsen en toegangkelijk maken en op dit stukje de restricties eraf halen.

Ook zou je contact kunnen opnemen met de mapper die het teruggedraaid heeft.

Hi Marc,

ja ik heb je mail gelezen. Ik begrijp dat je plaatjes kunt tonen via een externe site, dat zal ik dan hier ook doen.

Sommige forums bieden een upload functie, daarover kon ik hier niets vinden.

Tav de routeringsvraag - de werkelijke situatie is perfect te zien op dit beeld:

De gemakkelijkste oplossing is om dat kleine stukje Boekelosestraat af te splitsen tussen de knopen ‘afslag Winterhaarweg’ en ‘afslag Broekmaatweg / Wissinksdijk’ zodat je daar de tag ‘bicycle = yes’ aan kunt hangen.

Is deze oplossing niet in strijd met de (wettelijke) werkelijkheid? Je mag toch niet OP die weg fietsen, dus met de rijrichting van de Boekelosestraat mee, zelfs niet als het bij 10 meter blijft?
Als ik op Google Streetview kijk naar de situatie zoals die in 2009 was dan is er geen probleem. Er is geen expliciet verbod om op de Boekeloseweg te fietsen. Het is de aanwezigheid van het verplichte fietspad dat maakt dat fietsen op de weg niet is toegestaan. Echter, de bordjes die het verplichte fietspad aangegeven laten precies ter hoogte van de betreffende kruising een stukje open.

Kortom: als de situatie inclusief borden nog zo is als toen dan mag je in theorie vanaf de Wissinksdijk links afslaan, 10 meter in de rijrichting over de Boekelosestraat fietsen, en dan rechts afslaan om rechtdoor de Winterhaarweg te volgen danwel linksaf/rechtsaf het fietspad op te gaan.

Als je de luchtfoto ziet die ik heb geplaatst dan is volgens mij wel duidelijk dat de werkelijke situatie er op neerkomt dat je op de fiets komend vanaf de Wissinksdijk gewoon de Boekelosestraat oversteekt, zij het schuin, richting de Winterhaarweg, om dan linksaf het fietspad op te gaan.

Beste lijkt mij om idd dan maar dat stukje Boekelosestraat te splitsen.

Mijn dank voor de suggesties.

Dat vind ik geen fraaie oplossing. De Boekelosestraat is een nogo area voor fietsers.
Gewoon schuine oversteek.

mee eens, op de foto zie je dat je geen 10 meter fietst over de Boekelosestraat

Daarover is hier al vaker gesproken/geklaagd maar die functionaliteit ontbreekt. Het nadeel van het huidige model is dat als iemand zijn plaatjes op een publieke server heeft staan en daar op een zeker moment mee stopt, alle plaatjes die nu op het forum staan verdwijnen.
Ikzelf heb bv. ruim 300 Mb aan plaatjes op dropbox staan (tbv. dit forum), maar als ik daar mee stop, dan zijn al mijn forumbijdragen, met afbeeldingen, een stuk minder duidelijk…

Dus hierbij een oproep aan Lambertus: “Geef ons de mogelijkheid om onze afbeeldingen ook op te slaan op de server van het forum”.

Haakse bochten worden in de praktijk gereden als een kromming en dat geldt ook voor alle verkeersbewegingen op een kruispunt. Een kaart hoort een weg of rijbaan aan te geven en niet de ideale lijn binnen het wegvlak. Dat zou de duidelijkheid niet ten goede komen.

In dit specifieke geval zou het mappen van een schuine oversteek ten onrechte het verbindende stuk Winterhaarweg in het verlengde leggen van de Wissinksdijk. Als je dan afgaat op de kaart en denk de weg rechtdoor te kunnen volgen om op de Wissinksdijk uit te komen kun je in werkelijkheid de Broekmaatweg inrijden. Zulks heb ik als wielrenner die graag gememoriseerde routes rijdt meermaals meegemaakt.

Al moet ik toegeven dat het andersom ook fout kan gaan: je bent flink ingezoomd op de kaart en schat verkeerd in dat je vanaf de Wissinksdijk linksaf nog wel enkele tientallen meters de Boekelosestraat moet volgen voordat je rechtsaf de Winterhaarweg / fietspad kunt bereiken. Dat is het nadeel van kaarten algemeen: de breedte van wegen en paden die flink kan afwijken van de werkelijke schaal.
Als ik meer zekerheid wil dat ik niet verkeerd zal rijden dan probeer ik via Google Streetview kruispunten te verkennen.

Een tussenoplossing is een combinatie van aanpassingen: het korte stukje Boekelosestraat splitsen en taggen voor fietsers en eveneens dat stukje nog korter maken door het stukje Winterhaarweg tussen fietspad en Boekelosestraat iets schuin maar niet helemaal richting de kruising te laten lopen. Dat benadert de werkelijkheid het dichtst, het routeren zal goed verlopen en de weergave van de route laat precies de subtiliteit van het ietwat scheve kruispunt zien.