Nieuw wandelnetwerk Texel

Naar aanleiding van deze publicatie (d.d. 31 oktober 2025) van recreatie Noord-Holland schijnt het wandelnetwerk op Texel aangepast te zijn:
Met de afronding van het knooppuntennetwerk op Texel is het provinciale wandelnetwerk nu volledig verbonden … door een intensieve samenwerking tussen de provincie, gemeente, natuurorganisaties en ondernemers, kunnen wandelaars het eiland nu nog beter ontdekken: op hun eigen tempo en met oog voor de natuur.”, aldus gedeputeerde Esther Rommel.”

“Het nieuwe wandelnetwerk omvat nagenoeg 250 kilometer en vormt een rijk web van routes verspreid over heel Texel. De routes op het eiland zijn nu allemaal met dezelfde soort herkenbare paaltjes en borden bewegwijzerd. Daarnaast kunnen wandelaars voortaan ook eenvoudig hun eigen route samenstellen. Met de aansluiting van Texel is Wandelnetwerk Noord-Holland nu volledig provinciedekkend. Voor wandelaars betekent dit meer keuze en overzicht: korte ommetjes of lange tochten, natuurgebieden of dorpsroutes, alles is naar eigen wens te combineren.”

“Bij de VVV Texel zijn de 11 routes in het Eilandrouteboekje al aangepast met de nieuwe routebeschrijvingen. Bekijk ook www.wandelnetwerknoordholland.nl, Facebookpagina en Instagram

Wandel netwerk Noord Holland als bron nemend &
Gefilteerd op alleen wandelroute’s op Texel kom ik dan uit op dit totale wandelnetwerk, welke de 11 nieuwe routes zijn heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Wie is helemaal los op wandel netwerken en heeft zin om deze op Texel in OSM bij te werken ?

1 Like

Helemaal los is misschien overdreven, maar ik heb er wel wat mee, dus ik wil wel helpen. Ik kan alleen geen enkele verificatie doen. De plaats van de keuzeknooppunten op het kaartje is zoals gewoonlijk net even anders dan wij het in OSM doen, en ze trekken gerust de routelijn op een plek waar geen pad ligt… vaak kan je dat wel inschatten maar geregeld wil je het verifiëren mbv beelden op survey. Er zijn helaas weinig recente straatbeelden van Texel.

1 Like

Goed gevonden die bronnen!

Zie het nu ook op https://wandelnet.planner.routemaker.nl/planner/wandelen

Herkenbaar. Was in september op Texel en zag dat het wandelnetwerk toen vergevorderd was, maar nog niet af.

Heb de knooppunten die ik toen tegenkwam zoveel mogelijk op Mapillary gezet (en als experiment een paar op Panoramax).

Heb zelf geen gelegenheid om het in te voeren, maar als jij dat wil doen dan is dat top !

Hier een link naar mijn Mapillary-beelden op Texel met een filter vanaf afgelopen september.

Voor vragen kan je ook een PM sturen

PS kwam eerder ook hier ter sprake: Wandelroutenetwerk Noord-Holland - #8 by Peter_Elderson

1 Like

Dank je, het blijkt een beetje mijn specialiteit te zijn (geworden).
Even een zijstap: ik bundel goede infobronnen in, in dit geval, OSM-wikipagina Noord-Holland het zijn echter zoveel infobronnen dat tekstblok in schuif formattering (zowel horizontaal of verticaal & weet iemand of een combi van de 2 ook mogelijk is, zo ja: hoe ?) het document overzichtelijker kan maken.
Ook zoek ik voor deze pagina een tekst code die automatisch detecteert wat de oriëntatie van lezers apparaat is, want als ik met mijn IPad de pagina aanpas (landscape format) is het nu voor bijv een IPhone of smartphone (portrait format) veel moeilijker te lezen verwacht ik zo…

Ow helemaal over het hoofd gezien maar dan een prima follow up draadje !

Peter & Multi zou zomaar een top samenwerking kunnen ontstaan tussen jullie !
Zijn er daarboven op ook nog mappers hier op dit forum die toevallig op Texel wonen voor extra ‘eyes on ground’-waarnemingen ?

Misschien een projectnote voor starten zodat bezoekers op Texel die OSM gebruiken hun veldwaarnemingen daarin kunnen plaatsen m.b.t. die routes ?

Wellicht dient wikipagina: WikiProject Nederland Wandelroutes ook aangepast te worden nadat de wandel routes op Texel in OSM aangebracht zijn ??

Ik zet even niks in de netwerkrelatie, want er zijn nu meerdere mappers tegelijk bezig en dan is-ie telkens al veranderd. Indien nog nodig gooi ik ze er achteraf wel in.

Knooppuntnet analyse zou ik ff niet naar kijken voor Texel, want die geeft telkens wisselende meldingen zolang het nog niet af is.

Na deze invoer zal verificatie ter plekke wel nodig blijven, ik zorg dat alles aansluit voor een kloppend netwerk, zodat je kan plannen voor een kloppende knooppuntroute, maar dat kan geografisch soms afwijken van de werkelijkheid ter plekke!

Terugmeldingen van toevallige gebruikers en voorbijgangers zou ik niet rekenen, ik krijg bijna nooit een melding door. En in mijn gebied ook nooit een note.

1 Like

Ok, snap ik.
Zou anders wandelnetwerknoordholland een digitale versie hebben die we kunnen importeren in OSM ?
Ze houden in ieder geval van standaardisatie afgaand op dit document en zij gebruiken OSM als achtergrondkaartje om hun routes op aan te geven, wellicht is het voor hun een update als de exacte route weergegeven kan worden via OSM zelf en zij slechts OSM routelinks opnemen in hun website ?

De bestanden van een wandelnetwerk kunnen niet geïmporteerd worden. Dat zijn lijnen op een kaart en daar heeft OSM niets aan. Die lijnen zijn wel routeerbaar in een specifieke routeplanner, maar hebben geen directe koppeling met de onderliggende wegen. Je kunt dat ook op een kaart zien, vaak lopen de routelijnen tamelijk willekeurig en volgen niet echt nauwkeurig de wegen.

De routes in OSM zijn lijstjes met in volgorde de wegdelen waarover de route loopt. Het invoeren blijft dus handwerk.

1 Like

Zoals dvdhoven zegt: het blijft handwerk.

Allerlei mensen hebben daar intensief naar gekeken. De wandelautoriteiten (provincies, regio’s, routebureaus), en hun routeplannermakers, gebruiken allemaal hetzelfde GIS, daar hebben ze op gestandaardiseerd, denk ik. We kunnen daar ook exportbestanden van krijgen, daar hebben we in detail naar gekeken en ook testen mee uitgevoerd. We kunnen ze ook in JOSM en QGIS inlezen, en er een OSM-compatibele laag van maken. Je kunt zelfs onderdelen importeren. Maar dan begint het pas.

Bijvoorbeeld, zo’n routelijn bestaat niet in OSM, en als je hem importeert dan wordt het één weg ipv een OSM-route die uit bestaande wegdelen moet bestaan. Die kan je dus hooguit als voorbeeld gebruiken terwijl je de route in OSM handmatig samenstelt uit bestaande of nieuw in te tekenen wegdelen. En dan heb ik het nog niet eens over dat je vaak wegen moet splitsen in delen die wél tot de route behoren en delen die er níet inhoren.

Alleen de punten importeren, dat kan technisch ook, maar ook die zijn bij ons deel van bestaande wegen (eindpunten van 1 of meer wegdelen), terwijl er bij import willekeurige losse punten binnenkomen. Die moet je dan punt voor punt schuiven en mergen met het juiste gemeenschappelijke wegpunt. En dan onze de tags toevoegen/aanpassen.
Ook hier gedt dat inporteren en inpassen meer werk is dan nieuw mappen adhv een voorbeeld.

UIteindelijk is de vraag vooral: wat is een handige manier om adhv een voorbeeldkaartje of layer een behoorlijk stuk nieuw netwerk te mappen. Uiteindelijk werkt het voor mij het handigst om het voorbeeld op één scherm te zetten terwijl ik op het andere scherm map. Met JOSM kan je kaartstijlen, presets en kopieerfuncties gebruiken om het zo handig mogelijk te doen, en met Knooppuntnet Analyse kan je naderhand netwerkfouten opsporen en oplossen.

Voor het checken en uitbreiden van een bestaand netwerk kan met QGIS een kaartje gemaakt worden waarop je zowel bestaande OSM-punten en lijnen als het officiële netwerk (kunnen we na verloop van tijd uit de routedatabank halen) in verschillende kleurtjes te zien zijn, zodat je je kan beperken tot dingen die opvallend afwijken of die nieuw zijn.

Het voordeel daarvan is dat (na verversen) de dingen die je aangepast/toegevoegd hebt, niet meer als nieuw of afwijkend op dat kaartje staan. Dan hoef je je nooit af te vragen of je iets al gedaan hebt. Mij overkomt dat namelijk nogal vaak, omdat ik die dingen binnen 10 minuten vergeet!

Het allerbelangrijkste is natuurlijk of je invoer klopt met wat er in het veld staat. In dit geval heb ik er wel vertrouwen in dat het netwerk in principe behoorlijk gemaakt is, en dat het met behoorlijke kwaliteit “droog” ingevoerd kan worden zonder grote fouten, maar de fijnere details kun je alleen ter plekke controleren, en dat is erg lastig. Incidentele meldingen kunnen op een fout wijzen, maar vaak zijn die van het gehalte “hier staat geen paaltje”, en daar kan je weinig mee!

1 Like

Dat snap ik, maar de routepaaltjes zijn door wandelroutenetwerk Noord-Holland neergezet op de route(s).
Dat plaatsen van die paaltjes zal vast middels exacte werktekening coördinaten gebeurd zijn toch ?
Mijngedachte gang is dan of:

1. toestemming vragen om een kopie werktekening te mogen ontvangen waardoor je daaruit de afzonderlijke route’s kan extraheren en invoeren.
    Of
  2. toestemming krijgen om een digitaal database bestand te mogen ontvangen van ze (dan hebben ze gebruik gemaakt van een digitale werktekening).

Ok is dan meer invoer werk als een import, maar minder werk dan de routes exact uitlopen (als je dat in deze periode van het jaar al wil door regen & wind).

Weet iemand of de startpunten ook als keuzeknooppunt gelden? Bijvoorbeeld op het plaatje hieronder lijkt het startpunt 06 overbodig als knooppunt. Net als het punt 35 trouwens.

Voor 82..98 is één traject genoeg, maar hoe staat het op de paaltjes? Verwijst 82 naar 06, naar 35 of naar 98?

PS De wandelnetplanner laat ze op basis van de routedatabank als knooppunten zien, dus daar ga ik dan maar vanuit.

1 Like

Startpunten zijn keuzepunten in Noord-Holland. Met een naam

Hoe deden we dat ook al weer? Het OSM-knooppunt krijgt het nummer in rwn_ref, en de naam staat op de bijbehorende tourism=information toch?

1 Like

highway=trailhead

rwn:name=naam startpunt

colour=kleuren vertrekkende routes indien van toepassing, bij sommige startpunten vertrekken geen gekleurde routes.

1 Like

Ik ben bij startpunt 1 geweest en dat zag er uit als een gewoon knooppunt (geen keuze op dat punt naar een derde lijn)

Ben alleen niet op de twee omringende knooppunten geweest om daar de verwijzingen te checken

Ben wel bij knooppunt 73 geweest, en die verwijst naar startpunt 16 alsof het een gewoon knooppunt is. Alleen het verschil met Startpunt 1 is dat er bij Startpunt 16 3 opties zijn ipv 2

2 Likes

Veel startpunten hebben maar 2 verbindingen. Dat is normaal. Die liggen dan ergens op een route. Maar er zijn ook startpunten met 1 verbinding. Maar ze doen gewoon mee als keuzepunt.

En even, er lijkt hier spraakverwarring te ontstaan, ik lees ineens knooppunten en keuzepunten door elkaar. Noord-Holland is een keuzepuntnetwerk en dan heten de knooppunten keuzepunten.

1 Like

Zeker, de provincie vindt dat een leuke naam. Ze willen zich onderscheiden door de (opgelegde) knooppunten en hun geliefde kleurenrondjes te integreren in één wegwijzersysteem. Maar voor het OSM knooppuntennetwerk zijn het gewoon knooppunten. Laten we afspreken dat beide aanduidingen voor OSM gelijk zijn.

(Gelukkig hebben ze niet de fout gemaakt om wel nummers/labels op de paaltjes te zetten maar niet op de pijltjes! Ik geloof dat zelfs Overijssel uiteindelijk nummerverwijzingen gaat aanbrengen).

Sommige knooppunten hebben een extra functie namelijk dat je er kan wisselen tussen kleurenrondjes die via de knooppunten lopen. Dat is de keuze, maar voor het knooppuntnetwerk blijven het gewoon knooppunten. Sommige knooppunten hebben de extra functie van opstappunt van een of meer kleurenrondjes, die worden dan startpunt, maar voor het knooppuntnetwerk blijven het gewoon knooppunten.

3 Likes

Overijssel is al bezig met verwijzingen aan te brengen. Waterreijk is klaar, Twente zou afgelopen zomer klaar zijn en de nieuwe bordjes zijn al voorbereid.

En vergeet niet, het keuzepuntnetwerk is een Overijsselse uitvinding. NH heeft dat later gekopieerd en vervolgens nog een aantal netwerken.

De uitvinder is Han van den Heuvel.

2 Likes

Dat moet de wet van de remmende voorsprong zijn… nu zijn ze de laatste die het als knooppuntnetwerk werkend maken. Noord-Holland had het eerst ook zonder nummerverwijzingen, maar die hebben dat het afgelopen jaar aangepast.

“We zetten genummerde paaltjes neer” voldeed kennelijk wel aan de landelijke opgave om met een dekkend knooppuntnetwerk te komen, maar kennelijk was het daarvoor niet vereist om het ook op de weg werkend te maken!

1 Like

in de duinen van Texel bestond al lang een kleurcodering van gemarkeerde wandelroutes die best handig werkte:

• geel : doorsteekje van binnenland naar strand
  • groen : pad met sluiting in broedseizoen
  • rood & blauw : rondwandelingen.

Begreep dat ze die routes zoveel mogelijk hebben opgenomen in het wandelnetwerk (zag ook wat actualisatie).

De groene routes met seizoenssluiting zijn zo te zien buiten het knooppuntennetwerk gehouden, maar nog wel steeds in het veld groen gemarkeerd (heb ze allemaal gelopen afgelopen september)

1 Like

Dat lijkt weer een andere kleurcodering te zijn dan voor de kleurenrondjes van het het keuzepuntnetwerk…

1 Like