In de toolkit staat wel een link naar de PDF met status- en samenwerkingsgebieden:
Als ik die zo bekijk is dit ee stuk lastiger te karteren dan andere nationale parken afhankelijk van welke lijn je als grens ziet en wordt dit, vrees ik, een zeer “ingewikkelde relatie” (Zoals met mijn laatste partner )
Ik heb contact opgenomen met Team Geo-informatie van de provincie Zuid-Holland en die kon vertellen dat ze er een goede open data laag is in hun Open-dataportaal Zuid-Holland:
Incl. parken en grachten in Den Haag/Leiden en sloten in het Westland…
Er is ook een Web Feature Service (WFS) en daarmee heb ik voor de nationaal_park laag de gegevens opgehaald in Geo-json formaat, geen plaatjes zoals met WMS maar coördinaten, LineStrings, MultiPolygons etc. Dat omgezet in een OSM XML file die je in Josm kan laden.
Dat werkt nog niet helemaal zo als het moet maar zou een Hollandse Duinen national_park relatie moeten opleveren.
Om me zelf te overtuigen is dit niet de OSM data maar wat je in QGIS kan zien met de geodata.zuid-holland.nl laag (met OSM achtergrond)
Voor de zekerheid nog nagevraagd of die echt de bedoeling is maar ik hoor ook graag als iemand vindt dat dit soort kleine gebiedjes geen nationaal park maar weggelaten moeten worden.
Wat fijn nagezocht al! Die kleine gebieden zijn inderdaad wel gek. Het voegt volgens mij niet veel toe (niet in OSM, maar praktisch ook niet per se denk ik). Ik heb niet een hele sterke mening over het wel of niet weglaten ervan.
Het klopt inderdaad dat de data op deze manier een correctieslag nodig hebben.
Verder dat ze de data nog gaan aanpassen en het verzoek nog te wachten totdat deze update beschikbaar is dus ik wacht nog even voordat ik de relatie in check.
Goed dat je het hebt nagevraagd!
Dit is inderdaad een heel vreemd eilandje, de situatie daar ken ik wel, is een doorgaande vaarweg, kan met de beste wil niet bedenken waarom dit stukje uitgezonderd zou moeten zijn in de formele vaststelling van het parkgrenzen (het is ook geen apart kadastraal percel oid)