Nieuw kleurtje voor landuse=farmland

Aangezien experimenteren mag en zelfs moet worden aangemoedigd is het ook van belang om over goede feedback te beschikken.

Mijn bijdrage aan de nieuwe farmlandkleur: het is’ m niet, veel te grijs, nauwelijks te onderscheiden van de achtergrondkleur. Ik was bezig met farmyards en vroeg me af wat die lege plek beduidde. Dat bleek het nieuwe farmland te zijn. Leuk geprobeerd en bedankt voor de moeite maar weg ermee.

Ben er ook niet kapot van. Beetje kleurrijker mag van mij. Zoals het was leek me prima.

Melden jullie deze feedback ook in de issue hierover?

Volgens mij gaat het om deze PR.

Ik vind de nieuwe kleur niet bezwaarlijk.

Alle veranderingen zijn om een beetje tegenaan te hikken. Kan er eigenlijk wel mee leven nu ik de argumenten heb gelezen. Zeker voor landbouwgebieden in combinatie met woestijnen.

Bedankt voor de link. Ik heb me niet aangemeld, misschien ga ik dat nog doen.

Wat ik probleemlijk vind aan de nieuwe kleur is dat hij te flets is. Als ik een leeg stukje kaart zie aan de onderrand van het scherm omgeven door de nieuwe landbouwgrond dan kan ik nauwelijks verschil zien, afhankelijk van het zoomniveau. En dan zit ik voor een groot scherm zonder weerkaatsend zonlicht. Als de kleur minder flets zou zijn dan zou ik het graag nog eens opnieuw willen bekijken.

De boerderij boven De Welvaart, voor de knik waar de straatnaam staat:
https://www.openstreetmap.org/#map=15/52.1560/6.0407

Toch is het jammer dat de kleur niet de indruk wekt van een groene omgeving. Landuse=grass is ook groen tenslotte.
Maar kan me wel voorstellen dat in anders ingerichte landen ‘farmland’ meer als een industrieel iets wordt gezien. Dus boerenland niet als natuur wordt beschouwd.

Trouwens, lijkt me ook een moeilijke tag: boerenland wordt niet altijd voor hetzelfde doel gebruikt. Wat het ene jaar nog grasland is kan het volgend jaar iets anders zijn. Dus als je op een satellietfoto zwarte voren ziet kan het in werkelijkheid allang weer gras zijn.

Persoonlijk vind ik het een prima keuze voor landbouwgrond. Het is een wat groenere tint dan eerst. Al het verschil is wennen. Toen parkeerplaatsen ineens grijs werden in plaats van geel was dat ook een hele verandering, maar nu vind ik het geen probleem meer.

Ik heb het probleem dat het niet goed zichtbaar is, alleen als ik te schuin tegen mijn scherm aan kijk. In een sterk verlichte omgeving zal dat dan ook wel zo zijn. Over het algemeen zie ik hier duidelijk een verschil tussen de landbouwgrond ten westen van Kalkar en de achtergrondkleur ten oosten van Kalkar.

Persoonlijk ben ik niet écht enthousiast, maar ik volg de meute maar… Ik vind dat akkerbouwgrond zelden groenig is. Denk aan mais- of graanvelden. Een gelige of rozige rendering vind ik dan toch veel waarheidsgetrouwer.

Wél vervelend dat dit soort zaken zo maar over ons heen komen. Had iemand trouwens al gezien dat ook de ‘silo’ aangepast is ? Stom icoontje erbij. Waarom nou weer ?

grrr,

Marcel.

p.s
@ A67: ten oosten van Kalkar lijkt wel gewoon ‘niets’ te zijn ?!?

Kalkar gebruikte ik als voorbeeld om het verschil tussen de nieuwe kleur en de achtergrondkleur te laten zien. Ten (zuid)westen is vooral landbouwgrond (landuse=farmland) gemapt. Ten oosten is dit niet gemapt en zie je dus de achtergrondkleur.

Bij grote vlakken is het verschil inderdaad goed zichtbaar. En het is wel zo dat je geen kaart maakt om witte vlakken te tonen dus dan hoeft de renderaar daar niet op te worden geoptimaliseerd.

De verwisseling van de kleuren is begrijpelijk ook al vind ik nog steeds de een te fel en de ander te flets. Bedankt in elk geval voor alle reacties, de klap komt hierdoor zachter aan. :wink:

Flets:
Er is al eens eerder een topic geweest, het groen werd anders, toen was het ook al wat flets.

Ook heb daarop gereageerd.

Nu lees ik de volgende opmerking en probeer het in de tijd te plaatsen.

De Nederlandse style is nog de oude style.

Vergelijk

Ook deze data meer bijgewerkt.

Het proces omtrent dit soort wijzigingen is gewoon publiek:
https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/issues/1991
https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/pull/3327