Nieuw Garmin File Formaat

Gisteren hoorde ik iemand vertellen dat Garmin bezig is om zijn file format voor Mappen te gaan wijzigen.

  1. Is dit waar?
  2. Vormt dit een bedreiging voor de ‘goede’ (ahum) samenwerking tussen OSM en Garmin?
  3. Hebben wij inzicht in het nieuwe file format zodat we ze weer kunnen volgen?

Ja, ja en nee.

NT.

Maar is niet erg want er is Android.

Zie http://www.mail-archive.com/mkgmap-dev@lists.mkgmap.org.uk/msg09074.html voor de verschillen tussen NT en het oude formaat.

Geen reden om je er over ongerust te maken. De bedreigingen dienen zich meer aan
op het vlak van de veranderingen aan de routing. Zo werken de OSM access tags niet meer
in Basecamp en de nieuwste GPS modellen (Etrex) en wellicht ook in de nieuwste firmware van andere toestellen.
Probeer de kaart van Lambertus maar, die stuurt de fietser over autowegen en de auto’s over fietspaden.
Met wat aanpassingen is daar nog wel een oplossing voor te bedenken
(onverhard, tolwegen, ferries vermijden e.d. doen het nog, de OFM gebruikt niet routerende lijnen voor autowegen).

Wat maakt jou daar zo zeker?

Heb de hele thread gelezen maar vind alles maar onduidelijk. Zoals de bewering
dat een 60Cx ook NT accepteert (maar dan langzamer wordt). Kan iemand dat bevestigen?

Ze hebben het meer over nieuwe features die NT meebrengt dan over verschillen in het formaat zelf.

Felix H. zegt “NT is a compression”. Nou goed … maar kan een -oude- 60Cx daarmee overweg?

En kan mkgmap al NT generen?

Mkgmap kan geen NT kaarten genereren maar tot nu toe zijn alle Garmins nog ‘redelijk’ compatibel met het oude formaat.
Totdat Garmin daar een stokje voor steekt maar zover is het nog niet.

het NT formaat is toch al een jaar of 5 in gebruik?
Mijn garmin gpsmap 60csx heb ik ooit in een bundel met city navigator NT gekocht.

Aha dat zegt alles.

Weer wat geleerd. Bedankt.

Zolang je " oude " Garmin nog werkt niet weg doen dus :wink:

Zo’n vaart zal het wel niet lopen voor de outdoor gps apparaten.
Dan zou je de huidige topografische kaarten ook niet meer kunnen gebruiken.

Bij mijn weten zijn alleen City Navigator kaarten in NT formaat beschikbaar.

Als we Garmin een beetje gelijk trekken aan Microsoft (Zijn redelijk monomolist op hun terrein) dan denk ik dat we ons misschien geen zorgen, maar toch wel ongerust moeten maken. Paniek is niet op z’n plaats want het oude formaat is nog goed te gebruiken op alle huidige devices.

Wel is het zaak om onze techneutkoppen bij elkaar te steken en te zien of we Mkgmap zo ver kunnen krijgen dat deze de NT mappen kan maken. Lukt dit, dan zijn we Garmin voor en maakt het ons niet meer uit hoe langzaam of hoe snel zij het NT format leading gaan maken voor hun produkten.

Ik weet wel: Natuurlijk kunnen ze niet om hun installed base heen en zullen de oude gebruikers Garmin dwingen om voor een redelijke termijn het oude formaat te supporten. Garmin zal dan aandragen dat e dat al zeker 5 jaar doen. Ik ben echter niet zo naief om te denken dat Garmin schroom heeft om een “Decrease Support Beleid” op het oude formaat te gaan voeren. Hierdoor zullen we met hun oude formaat steeds vaker gaan merken dat ‘bepaalde dingen’ het niet meer doen. Hiermee zal Garminj haar installed base steeds meer dwingen over te stappen op NT mappen en, omdat die kaarten op de oude devices langzaam zijn, daarmee ook sneller zullen kiezen voor een nieuwe modernere GPS device … Kassa.

En hebben we het nieuwe formaat achter de hand, dan zijn we in ieder geval met de OSM mappen de lachende derden. Zullen we wel nog afscheid moeten nemen van onze eTrexjes en 60csxjes. :frowning: