Niet (fysiek) bestaande fietspaden en voetpaden op de Posbank

Gisteren met mooie weer een NS Wandeling gelopen van Dieren naar Rheden (over Veluwezoom en de Posbank). Goed bewegwijzerd en uitstekend te volgen (ook zonder NS routebeschrijving, die niet altijd up-to-date is). Columbus datalogger mee ter wille van OSM.

Bij het vastleggen van de route (als LWN-relatie) in OSM valt me op dat m.n. op de Posbank er “extra” ways zijn ingebracht voor o.m. fietsers en voetgangers terwijl er géén aparte wegen zijn (ook niet door middel van wegmarkering; alles gaat gewoon over de ene weg). Trouwens, vele van deze “voetpaden” zijn breed genoeg om als track te taggen.

Voorbeelden: naast een bestaande AND-weg is er een fietspad (highway=cycleway) ingetekend; naast een highway=track nog een highway=footway; highway=cycleway en highway=footway naast elkaar (met verschillende relaties, rcn op de fietspad en lwn op de voetpad).

Zit hier een diepere bedoeling achter (heeft het iets te maken met routering) of berust het gewoon op misverstand (of de gezellige anarchie die ons eigen is)?

En, nee, het gaat hier dus zeker niet over de discussie wat een weg is (en of dat het belendende fietspad enz. ook bevat).

Er is hier sprake van één fysiek wegdek (asfalt, grint, zand) waar meerdere gebruikers over heen moeten.

Ik zou verwachten één weg en tags voor alle gebruikers om access e.d. te bepalen. Ik merk eenzelfde ontwikkeling (fietspaden en voetpaden of tracks naast elkaar waar er géén fysiek gescheiden of gemarkeerde scheiding is) in andere bossen en heide rondom Eindhoven.

Ik merk ook op dat veel mensen tracks in het buitengebied als voetpad mappen. Ben op de Veluwe reeds begonnen met het omtaggen daarvan. Komt denk ik door de manier hoe mensen naar een weg kijken: ben je aan het wandelen → voetpad, ben je aan het fietsen → fietspad, paardrijden? → bridleway. Begrijpelijk maar jammer natuurlijk dat het niet meteen goed gemapt wordt en al helemaal als meerdere wegen aangemaakt worden voor dezelfde weg.

Het lijkt me een prima idee om het om te taggen met de bijbehorende access tags.

Ik denk het laatste, je kan het beste degene die die paden heeft ingetekend mailen en wijzen op de fout.
Zo ontdekte ik onlangs een bijzonder lange tunnel in de buurt van de posbank, http://www.openstreetmap.org/browse/way/28896564
Die is toen aangepast maar nu met highway=bridleway en horse=no terwijl er een fietsroute overheen loopt. :confused:

Soms zijn er mappers die doodleuk hun gps tracks importeren dwars over bestaande wegen heen.

Ik denk dat juist dat de reden is dat er vlak bij elkaar verschillende wegen getagd zijn die eigenlijk 1 fysieke weg zijn.

Nu moet ik ook zeggen dat ik ook wel eens aan het omtaggen ben geslagen. De grote valkuil zijn dan eventuele relaties die er over heen lopen.
Ook die moeten allemaal omgezet worden.

Daar zou een slimmer plugin voor gemaakt moeten worden. :slight_smile: