Nederlandse wiki pagina en vormgeving

Is het dan logisch om buitenlandse plaatjes te gebruiken bij Nederlandse uitleg.

wiki verandering
erf
Probleem bij copyright van het beeld.

Nee lijkt me niet logisch, immers waarom dan een Nederlandse pagina aanmaken.
En plaatje is nog misleidend ook want in Nederland zal bij een woonerfbord nooit een ander snelheidslimiet (in dit geval 30 km/u) geplaatst worden immers, (woon)erfbord impliceert altijd max 15km/u in Nederland.

Je zou File:Woonerf-rijswijk-sion01.jpg kunnen gebruiken als vervanging.
“This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license.”

Deze actie komt voor uit:

Wat betreft een vervanging vindt ik:

en:

Betere opties, de eerste om de spelende kinderen en hoe de straat er uit ziet, de tweede voor de 15 km/h.

Ik weet niet hoe het ziet met de Attribution-Share Alike zit, Share Alike is geen probleem maar Attribution?

2 Likes

seems to be fixed in NL:Tagging van Nederlandse wegen: Difference between revisions - OpenStreetMap Wiki

Helemaal mee eens, immers het bord uit Ierland benadrukt meer een gebied met multi verkeersgebruikers op gedeeld verkeersgebied dan de nadruk dat je een gebied betreed als voertuigbestuurder waar je gemaand wordt snelheid te beperken omdat je een gedeeld verkeersgebied betreed waar gelijkheid tussen overige verkeersdeelnemers benadrukt wordt.
Zo zie je dat zelfs nagenoeg dezelfde Europese borden per land anders uitgelegd wordt.
In Ierland bestaat er blijkbaar een uitzondering op het (woon)erf bord aangeven met een max 30 km/u iets wat in Nederland nooit zal plaats vinden.
Ik zie Jeroen Hoeks verbetering nu net (2025-11-13 8:18) en slaat helemaal de spijker op de kop: en weg inrichting en erf bord zichtbaar in 1 foto.
Helemaal top !

Kleine zijstap met als algemene deler passende foto’s zoeken voor wiki-pagina: NL:Tagging van Nederlandse wegen - OpenStreetMap Wiki
Bij beide onderstaande items staan dezelfde foto’s, is er geen foto te selecteren bij 1 van de 2 om goed het onderscheid te kunnen zien tussen de 2 situatie’s ?
Busbaan, taxi’s toegestaan
(zonder geleider)

Busbaan, taxi’s verboden
(zonder geleider)

Foto lijkt mij sowieso niet kloppend. Ik zie geen busbaan (F13) maar een geslotenverklaring voor “alle verkeer” (C1) m.u.v. bussen. met een onderbord autobussen (OB12?) die is dus volgens mij ook niet specifiek voor lijnbussen wat een busbaan dacht ik wel is.

1 Like

Volgens mijn wordt het oderscheid tussen wel of geen taxi’s op de busbaan vaak niet op verkeersborden weergegeven maar in de APV. Dat kun je dus niet op een foto weergeven.

Eigenlijk hoeft het ook niet apart vermeld te worden. Tegenwoordig is beide highway=busway en is taxi=yes gewoon een access-tag. Vroeger was het highway is service, access=no, en dan bus=yes of psv=yes afhankelijk van of taxi’s zijn toegestaan.

Een C1 + onderbord met uitzondering voor bussen is in principe ook gewoon een busbaan. Verkeersbord F13 is relatief nieuw. Daarvoor was C1 + onderbord de manier om een busbaan te markeren. Beide methoden zullen nog wel jaren naast elkaar bestaan.

Maar dus niet echt een goed voorbeeld om op deze deze wikipagina te gebruiken?
Dat zou misschien meer iets in note vorm moeten zijn dat die combinatie nog voorkomt maar eigenlijk zou moeten worden vervangen?

De meeste foto’s die nu gebruikt worden zijn vrij oud. Wellicht wat nieuwe foto’s nemen (zoals van het busbaan bord) en deze naar Wikimedia Commons uploaden? Dat wordt op Commons wel gewaardeerd en ze zijn meteen hier bruikbaar.

1 Like