Jag har någon gång laddat ned naturreservat som öppna data (polygoner) från Naturvårdsverket och lagt in de som saknats i OSM, men jag tänkte förstås inte på Wikidata-kopplingen.
Det finns 5111 naturreservat i Sverige enligt wikipedia. Hur många av dem saknar koppling till Wikidata?
Ett första försök till en karta 5_Naturvardsverket_260219.html med avvikelser där jag säkert missat massa OSM objekt… är lite osäker hur saker skall hämtas då ref:NVRID inte är satt är ibland även så att ett nrvid inte har en OSM relation utan bara är flera OSM ways…
Jag har en känsla av att i Wikidata är med viss fördröjning Naturreservat importerade med Naturvårdsregistret-id P3613 på ett korrekt sätt det finns ett Wikipedia:Projekt naturreservat med ambitioner som tyvärr har problem att importera ShEx data från naturvårdsverket (det är det som skall göras i april men gjordes senast tror jag 2022)
MIn gissning är att ingen fundering har gjorts om ett Natura 2000 wd objekt är owl:sameas ett Naturreservat wd objekt dvs. då borde dom enligt mig slås ihop
Jag försökte 2018 prata med Naturvårdsverket men fick inga vettiga svar hur deras API skulle utvecklas och varför det var så stor skillnad med vad som skickats vidare till World Database on Protected Areas WD P809
Kul fall med att Naturvårdsverket publicera öppna data med CC-0 och metadata och ytor filer något som det känns som vi sällan får uppleva att myndigheter levererar
Wikipedia:Projekt naturreservat finns där det saknas lite teknisk kompetens så importerna görs för sällan men det har varit ordning på det som importeras (Wikimedia Sverige hade en kille Karl Wettin som gjorde importer som detta men sedan dess är det halvt omöjligt att prata med Wikimedia Sverige)