Jag undrar när ett område ska taggas som Residential och när det ska lämnas otaggat.
När jag kollar på kartan idag så verkar taggen främst bara användas i större samhällen, men ibland ser jag den också användas på småorter och även enstaka fastigheter på landsbygden.
Så det jag undrar är vad jag ska tänka på innan jag ritar ett område som Residential eller inte.
Tex antal hus och hur nära de ligger från varandra.
Sen nedan är två exempel på lantliga område som jag hade velat tagga Residential där det finns ca 15-20 hus men som jag är osäker på.
Jag vet inte om det finns någon konsensus kring hur tätt byggnaderna måste ligga osv, för att det ska vara landuse=residential. Jag markerar tex enskilt liggande villatomter på landet som residential.
Just när det gäller på landet är det också vanligt att ha bondgårdar insprängda, de brukar jag rita som en landuse=farmyard per bondgård (d.v.s. inte slå ihop angränsande) och det kan då också bli att de “delar upp” en landuse=residential (som i exemplet ovan, nere till vänster kommer en bondgård, fortsätter man längs vägen västerut kommer sen residential igen men eftersom det är en bondgård emellan så blir det uppdelat).
Jag skulle aldrig tagga en enskild gård med landuse=residential. Endera farm eller blankt, imho. Isåfall borde man ju dela upp en gård i residential och industrial . Jag skulle till och med våga mig på att ta bort sådana.
Imho hör landuse-residential, retail och industrial (etc) bäst hemma som uppdelare av tätorter och städer.
ja just ja, så var det. är en stund sen jag osm’at men, jag brukar iaf inte lägga residential på den typen områden.
det är inget som hindrar det, men… jag tycker att för enskilda hus så räcker det med att tagga huset som residential. det är ju inget bostadsområde bara för att nån bor där… eller? oavsett, smak efter behag. kör på med det som känns rätt.
Jag gissar att en anledning till att vi tolkat olika är hur man översatt “landuse=residential”.
Jag har tolkar det som “ett område där markanvändningen är för privat bostad/bostäder”, och även en enskild villatomt passar ju in på det.
Översätter man det däremot som “bostadsområde” (och jämför med definitionen som används i t.ex. Lantmäteriets markanvändning) så blir det ju lite annat.