"name" op ander zoom level zichtbaar

Als ik naar het mapsource scherm kijk dan zie ik veel namen staan bij een hoger zoomlevel.
Wat ik ongewenst vindt, ik zou liever de namen van de plaatsen dikker en eerder zichtbaar zien.
Bijvoorbeeld: “Bonnerplas” bij Gieten.
Nu wil je die plas op hoger zoonniveau wel zien maar niet de naam.
Zo ook in OSM world routable.

Wat heb ik eraan als op hoog niveau staat IJsbaan.

Heb dan ook in zo’n mkgmapstyle rondgesnuffeld.
Ook zo’n relatie bekeken in JOSM.
daar staat “name bonnerplas” boven “natural water”.

wat voor effect heeft dit bij het omzetten

Is het mogelijk met een mkgmapstring het water op dezelfde hoogte te laten zien en de naam op zeer lage hoogte?

name=* & natural=water [name??? resolution 23
natural=water [0x3c resolution 18]

De zichtbaarheid van de naamlabels kan je in de typ file regelen icm met je style file van mkgmap. Bijv. voor wateren boven een bepaalde zoomlevel gebruik je een bepaald garmin type (vb 0x3d) en maak je die onzichtbaar in de typ file, bij de hoogste zoomlevels gebruik je dan een ander garmin type (bijv 0x3c) met bijv. een blauw gekleurde naamlabel.

natural=water [0x3d resolution 21-18 continue]
natural=water [0x3c resolution 24-22]

Bij plaatsen kan dit ook. Grotere plaatsen geef je een large font, dorpen een kleiner lettertype. Bij de allerhoogste zoomlevels krijgen bij mij de grotere dorpen/steden (village/towns) een wat groter lettertype.

Bedankt, op zijn tijd is zo’n tip zeer waardevol.

Ik had een heel ander gedachte bij extended.

extended label moet je dus juist activeren.
Extended labes =Y
en dan voor no label kiezen (invisible)

[_line]
Type=0x05
UseOrientation=N
LineWidth=3
BorderWidth=1
Xpm=“0 0 2 0”
“1 c #FFCAFF
“2 c #B4B4B4
String1=0x00,Tertairy way
String2=0x03,Tertaire weg
ExtendedLabels=Y
FontStyle=NoLabel (invisible)
CustomColor=No
[end]

Getest werkt met de naam weergeven of niet, bij een weg
nu nog testen met een splitsing in style

Van het een komt het ander

De wegen.

Las bij cgsmapper dan bepaalde typecodes maar routable zijn 0x01/0x13 0x16 0x1a en 0x1b

Is dit waar??? dat er maar een beperkt aantal polyline routable is.

Dan ben je gauw door je mogelijkheden heen.

Kan me er wat bij voorstellen, in mapsource maar vooral in de gps dat software (oude?) het niet toe laat te routeren over alle lijncodes

Zou je zo’n polyline ook een subtype kunnen geven 0x05 en subtype 0x11 dus 0x0511.
zie dat typeviewer hem niet in de txt vermeld, maar wel als subtype in de linker opsommingslijst.

Is dit mogelijk bij routable polylijnen? als er verschil zou zijn tussen routable en niet routable lijnen.

Klopt, er is maar een beperkt aantal routable lijnen beschikbaar, en subtypes bij polylijnen zijn niet mogelijk.
Met een beetje creativiteit kan je zowel routable als niet routable lijnen combineren bij mkgmap door bijvoorbeeld de eerste transparante bitmap te maken en een tweede lijn erover heen die dan bepaalde kenmerken van die weg weergeeft (eenrichting, fietsverbod, fietspad ernaast of een bepaalde tracktype etc). Zie een aantal voorbeelden in mijn style files:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/openfietsmap/Scripts/Styles/lines

ach zo, de routable line geen naam label geven
en een transparante lijn bij bepaald zoomlevel wel de naam laten zien.

wat ik ook nog niet ontrafeld heb is
Als een polylineen een polygon dezelfde typecode heeft.

Heeft dat ergens nog een specifieke invloed?

De Garmin types voor lijnen en polygonen zijn onafhankelijk van elkaar, als ze toevallig dezelfde code hebben dan bijt dat elkaar niet.

Ik krijg het niet voor mekaar om alle namen weg te krijgen.

natural=water en dan extended yes op no label gezet.

wat kanalen vergeleken, die zo getagd zijn, de een wel een naam zichtbaar, ondanks setting, de andere niet.

ik vroeg me af kijkend in JOSM, waar dat verschil in zit, maar kon niks vinden.
name staat voor natural in het josm lijstje, maar bij andere ook

Dat komt denk ik dat de naam zowel voorkomt in de waterway (lijntype) als ook op de polygoon met natural=water.

highway=primary [0x103 resolution 24 continue with_actions]
highway=primary & motorcar=no [0x23 resolution 22-24]
highway=primary [0x03 road_class=3 road_speed=1 resolution 16]

is dit dan goed?
of mag daar alleen continue staan
of moet de volgorde anders?

103 (transparant) alleen via extended label de namen laten zien en die bij 03 uit zetten
zo ook bij 23
zodat namenvan wegen en straten, alleen op level 24 zichtbaar zijn.

Volgens mij is continue voldoende, with_actions hoort er alleen bij als je nog iets aan de tag wilt toevoegen, bijv highway=primary {set bicycle=no} ofzo
Als je zoals bij de tweede regel alleen de wegen wilt laten zien tussen level 22 en 24 moet je eerst de hoogste level vermelden, dus ipv resolution 22-24 moet zijn resolution 24-22, maar dan kan je denk ik net zo goed met alleen resolution 22 volstaan want dat is hetzelfde. Primary & motorcar=no is wel een vreemde combinatie?

Of het allemaal werkt zou je zelf moeten uittesten, soms is de praktijk van Garmin weerbarstiger dan de theorie :wink:

Combinatie: daar heb je gelijk in, andere hobbies andere gedachten, maar wees gerust…het is een test (of jullie scherp genoeg zijn :wink: ) geslaagd, nu die andere nog…

continu was getest maar dat gaf geen goed resultaat, kreeg daar geen namen naar voren, staan die alleen bij routerende wegen? highway
alles was gekleurd als de laatste weg, terwijl 23 toch eigen kleuren had, net of met zoekterm highway=primary … continue de zoekterm & motorcar=no oversloeg

Een getal boven 100 is toch mogelijk? of krijg ik daar bij transparant moeilijkheden.
Of kan totaal transparant niet?

Tja highway=primary & motorcar=no komt nooit voor, geen wonder dat je die niet ziet.
Een type boven de 100 is soms wel soms niet zichtbaar afh van je toestel. Soms wel in Mapsource en niet op de GPS, soms net andersom. Zelf uittesten dus. Die lijntypes kan je verder niet gebruiken voor routeren want die routeren niet. Dus niet in combinatie gebruiken met road_class=3 road_speed=1, gebruik hiervoor bijv. 0x03 zoals de laatste.
Verder zijn straatnamen hard gecodeerd in mkgmap dus het is lastig daar invloed op uit te oefenen via de style files.

had ze ook getest met andere wegtypes.
heb alleen deze opgeschreven (kopie)

dus verstandiger om lijnen onder de 100 nummer te geven?

bij 03 is de naam goed te verwijderen met extend label invisible.

het gaat er nu om deze bij een transparant zichtbaar te maken en dat lukt me niet

Misschien moet je eerst de lagere zoomlevels specificeren en dan aan het eind de hoogste.
Ik doe het ongeveer zo en dat werkt prima. De straatnamen zijn dan alleen vanaf zoomlevel 22 t/m 24 zichtbaar:

highway=primary [0x10000 resolution 18-16 continue with_actions] dun lijntje zonder naamlabels
highway=primary [0x10014 resolution 21-20 continue with_actions] iets dikker lijntje zonder naamlabels
highway=primary [0x03 road_class=1 road_speed=2 resolution 22] nog dikker lijntje met naamlabels