Nakijken busroute

De laatste tijd ben ik weer wat meer gaan mappen. Ik ben blij dat ik “terug” ben.

Nu heb ik recent een busroute toegevoegd in Rotterdam:

Is er iemand met meer (recente) ervaring met het taggen van routes en public_transport die er eens naar kan/wil kijken, om te controleren of het zo goed is? Ik heb geprobeerd het schema van de wiki te volgen, http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Public_transport.

Een paar dingen die ik mij met name afvraag:

  • wel/geen naam op public_transport=stop_position?
  • is de name voor de routes correct zo?
  • routes wel/niet opnemen in relatie met type=route_master?
  • routes wel/niet opnemen in netwerk relatie (en zo ja, dan is inhoudelijk de vraag welke)?
  • is het ok dat ik voor bestaande haltes die nog met het oude tagging schema voor OV getagd waren die tags heb laten staan en de nieuwe heb toegevoegd?

Dank, en groet,

J-----.

Hoi Jeroen,

Ziet er goed uit!
Een paar tips:

  • Het is gebruikelijk eerst de route (ways), dan de haltes (paren stop/platform) in de route te zetten.
  • Heet de tweede halte echt Station Noord (net als de eerste halte?)

Ik zet altijd de naam op alles dat met de stop te maken heeft; dus stop_position, platform en evt station.

Ik maak ook voor alle haltes een stop_area aan met daarin alle stop_positions en platforms, evt stations, maar ook toebehoren als benches, shelters, stationsgebouwen etc.

Ik zou beide routes in een route_master zetten, die weer onderdeel van het network Rotterdam Bus worden. In die relatie zitten nu nog routes, maar ik zou daar allemaal route_masters van maken.

Het public_transport schema vind ik persoonlijk geweldig, het heeft een klein nadeel: het wordt niet gerenderd op openstreetmap.org, vanwege een of andere obscure technische reden die heel complex is, waar wel aan gewerkt wordt maar nog niet echt progressie in lijkt te zitten..

Lees ook deze thread met een discussie over hoe public transport te taggen.

Welkom in OV-land!

IIVQ,

Dank voor het nakijken.

Ik heb een route_master aangemaakt en toegevoegd aan het door jou genoemde network. Ook heb ik de stops naar het einde van de relaties verplaatst.

En ja, ook op het bord van de tweede halte staat “Station Noord”.

Het uitbreiden van de stop_areas met alle amenities wil ik (nog) maar niet aan beginnen. Ik had al wel stop_areas aangemaakt met stop_position en platform per halte, en dat was al een heel avontuur. Wat mij daarin bevreemdde is dat niet die stop_area aan de route wordt toegevoegd, maar de stop_position en het platform.

Jammer van het renderen. Maar gaat dat alleen over de haltes, of ook de route zelf? De route heeft toch gewoon een route=bus, net als in het oude schema?

Het is overigens goed dat ik de discussies waar je naar verwijst niet had gelezen voor ik aan de slag ging en de wiki als enige waarheid beschouwd heb; het hele public_transport gedoe is een stuk complexer dan ik dacht. Maar nu ik het een keer gedaan heb durf ik het nog wel eens te proberen wanneer het op m’n pad komt.

Mocht dat eens van pas komen, zijn er dan nog handige tools die ik daarbij kan gebruiken?

Dank, en groet,

J-----.

Ik vraag me af of bus 174 in name=Bus 174 Delft Station Centrum - Rotterdam Station Noord wel juist is, die zit nl ook in de ref tag.
Verder kan je het beste de RET benamingen gebruiken, die wijkt nogal af, Berkel Westpolder, Delft ipv station?
http://www.ret.nl/nc/reizen-met-ret/dienstregeling/overzicht/lijn-174.html

Voor het geval dit geen retorische vraag is…

De databank die dient om de kaart te genereren bevat geen data rond de “bus=yes” tag. Op zich is het niet zo moeilijk om een kolom aan een tabel toe te voegen, maar je moet ook nog de data erin krijgen. D

Maar men wil niet alleen een kolom voor bus toevoegen. Men wil ook andere data toevoegen. Nu heeft Postgis daar een speciale structuur voor, genaamd hstore. Die zorgt ervoor dat je je in de toekomst geen zorgen meer hoeft te maken over nieuwe key in het mapping schema. Maar om deze kolom te op te vullen met data moet je alle data opnieuw in de render databank inladen. En je moet al je software aanpassen aan deze nieuwe structuur.

Dus het is behoorlijk wat werk om dat allemaal gedaan te krijgen. Niet alleen naar ontwikkeling, maar ook naar deployment van servers en data populatie.

Vandaar dat het “wat langer” duurt dan je op het eerste zicht zou verwachten.

Wat betreft het lijnnummer in de naam heb ik getwijfeld. Ik kon op de wiki geen duidelijke richtlijn vinden voor de name tag op een route=bus. Ik heb daarom een voorbeeld genomen aan de andere bus routes die ik tegenkwam (en gekozen voor “Bus 174” en niet “Lijn 174”). Voor de route_master wordt overigens wel expliciet voorgesteld om type en ref in de name tag te zetten. Nummer in de name maakt de route ook beter vindbaar bij het bewerken.

De bus rijdt soms door naar Delft Station Centrum (of “Station Delft”, daar wil ik vanaf zijn) en soms niet verder dan Berkel Westpolder. Het leek mij logisch om de lijn te benoemen op basis van het hele trajekt. Maar “Bus 174 Delft Station / Berkel Westpolder - Rotterdam Station Noord” en “Bus 174 Rotterdam Station Noord - Berkel Westpolder / Delft Station” zou een mogelijkheid zijn als je beide bestemmingen wilt weergeven.

Overigens lijken er verschillende methoden voor naamgeving gehanteerd te worden: “ ”, “, ” en varianten. Ik heb gekozen voor het eerste.

Hoi, mijn opmerking klonk misschien wat cynischer dan de bedoeling was. Ik begrijp dat het iets complexer is dan een nieuwe versie van de software installeren.

Aan de andere kant heb ik als ik die thread lees het idee dat men al sinds ongeveer november 2014 een oplossing heeft die “bij wijze van spreken” alleen nog getest en uitgerold moet worden, en dat men ophikt tegen het idee van 4% performanceverlies. Dat lijken mij, afgezet tegen de wet van Moore, minieme verschillen. Maar uiteraard ben ik er niet bij betrokken en begrijp ik ook wel dat het grotendeels liefdewerk oud papier is. Wat ik vooral mis is een duidelijke roadmap: Hier zijn we nu, hier gaan we heen, deze stappen missen we daar nog voor en we denken er zo lang over te doen.

Ik houd op de route altijd de naamvoering aan zoals jij die hebt gebruikt, dus “ : - ”.

Voor de naamgeving van haltes: Voor treinstations zou ik altijd de naam van het station pakken.
Voor bushaltes zou er eigenlijk een tag place:name moeten komen naast name,
zodat je kan zeggen

place:name=Rotterdam

en

name=Wilgenplaslaan

.

Voor korte/lange routes zou je volgens het public transport schema eigenlijk routevarianten aan moeten maken. Ik doe dat niet altijd:

  • wél als de variant ook daadwerkelijk een andere route heeft (zoals een ander lusje naar de eindhalte)
  • niet als de variant bij een bepaalde halte ophoudt, dus als de hoofdroute om het uur A-B-C is en op het halve uur alleen A-B.
    Als voorbeeld: Lijn 28 op Texel zou eigenlijk 5 routevarianten moeten hebben, maar lijn 151 die eens per uur Alkmaar-Den Helder en elk half uur Alkmaar - Maartenszee doet heeft aan 2 varianten (1 per richting) genoeg.