Naam of niet naam?

Deze kapel heeft in name:la de tekst “Sancta Dei Matri Consolatrici Afflictorum Sacrum”. Als ik dit laat “vertalen” door DeepL dan komt daar uit “Opgedragen aan de Heilige Moeder van God, Troosteres van de Bedroefden”. Voor mij voelt dit niet als een naam maar als een religieuze spreuk. De tekst staat aan de foto te zien boven de ingang. Wat denken jullie ervan?

P.S. Het is mij niet duidelijk wat de naam van deze kapel is. OSM heeft “De kapelberg” wat meer een omschrijving is van waarop de kapel staat en wikipdia geeft Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smartenkapel Wat meer een aanduiding is van aan wie de kapel is opgedragen. Maar goed dat is een andere kwestie.

De juiste vertaling:

(Bron)

Maar dat is verder inderdaad eerder een opdracht (een inscriptie hier) dan een naam, hoewel dat best samen kan vallen.

Je kan die name:la misschien vervangen door:

inscription=Sancta Dei Matri Consolatrici Afflictorum Sacrum
inscription:la=Sancta Dei Matri Consolatrici Afflictorum Sacrum

De naam van de kapel lijkt inderdaad ‘De Kapelberg’ te zijn. De naam van de geografische locatie en de kapel lijken samen te vallen in het schrijven erover (zie de website van het ding bijvoorbeeld).

2 Likes

“Opgedragen aan …” lijkt me geen naam, ongeacht of dat nou in het Latijn of in het Nederlands is.

name:la omgezet naar inscription en inscription:language toegevoegd’(changeset: 183151454

3 Likes