musea, restaurants, bezoekerscentra: point of polygon

Beste mensen,

Na afgelopen zomer ongeveer 30 wandelingen in Limburg te hebben gemaakt voor een opdrachtgever, ben ik bezig de relevante poi’s in te voeren in openstreetmap via JOSM. Voor bovenstaande categorieen: musea, bezoekerscentrum, restaurants (onder andere) heb je de keus deze te verbinden aan het gebouw, dus een polygon, of een apart punt in te voeren en daar de tags aan te hangen. In osm zijn restaurants bv. dan ook te vinden als punt of als polygon.

Nu heb ik netherlands.osm geimporteerd in opengeo suite, die mij punten, lijnen, en polygonen via geoserver aanbiedt als drie aparte lagen. Wil ik dan bv. alle restaurants in Nederland naar boven krijgen, dan lukt dat wel door in twee lagen te zoeken naar tag amenity=restaurant, maar

  1. Consequent is niet
  2. als ik de zaak wil stylen, dan moet ik punten stylen en polygonen, dat levert toch geen eenvormig beeld op.

Hoe wordt daarmee omgegaan. Alle restaurants zowel als polygon (het gebouw) als een apart punt invoeren?

Alvast dank voor een reactie

als ik een amenity als punt zie met daaronder het gebouw (vaak uit de 3dshapes import) dan zet ik het bijna altijd over naar de polygon.

dat lijkt mij persoonlijk de meest waardevolle info, maar ik ben dan ook geen gis-expert

En dat is een uitdaging voor hen die BAG data willen opnemen in OSM. Als ze de oude 3dshapes gaan verwijderen en BAG data toevoegen zou het zonde zijn als ook de amenity (en andere) tags gaan verdwijnen omdat de polygon verdwijnt. Daar moet dus een oplossing voor gevonden worden. Ik wacht even de discussies over BAG import af voordat ik "amenity = " ga toevoegen op een polygon of als een aparte node. Ik ben ook geen GIS expert :wink:

Ik ben ook van mening dat de tags op een polygon geplaatst moeten worden. Ik snap alleen niet waarom de renderer deze tags op een polygon niet eerst omzet in een punt dat op het centrum van de polygon wordt geprojecteerd. vervolgens kan hij aanwezige nodes en de tijdelijk gecreeerde nodes uit een polygon eenduidig renderen.

Kijk maar een op het kaatje van JOSM. Daar worden de nodes als icons gerenderd en de zelfde tags maar dan op een polygon als een lijnkleur.
erg verwarrend.

Overigens zal bij een semi handmatig importeren van BAG data een smart copy functie in de vorm van een plugin gemaakt moeten worden. Dit zorgt er voor dat de gebruiker op een snelle, eenvoudige en vooral veilige manier bestaande tags kan meenemen naar de nieuwe BAG polygon.

Wachten op een import die wel/niet gebeurt lijkt me geen goede reden om niet gewoon de praktijk van de laatste jaren te volgen: zo’n POI kan prima (bij een niet-gedeeld gebouw) overgezet worden naar het gebouw zelf. Een import zal toch om moeten gaan met de al toegevoegde tags op andere gebouwen, dat die ene van jou dan ook niet meer uitmaakt.

Bij een groter gebouw is het erg handig om de ingang aan te geven. Dat kan met de tag entrance=yes. Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:entrance

Dat kan blijkbaar ook met building=entrance. Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Building en http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:building. Leve de standardisatie!