Musea die Museumkaart accepteren

Ik was gisteren bezig met het opschonen van onjuist gebruik van de fee-tag. Een aantal spelfouten, en een paar keer het noemen van het verschuldigde bedrag. Deze laatste heb ik naar charge verplaatst en dan fee=yes.

Een uitzondering die ik in Fryslân vaker tegenkwam was fee=MJK_free. Deze ongedocumenteerde waarde slaat waarschijnlijk op de Museumkaart (die vroeger Museumjaarkaart heette). Ik heb die musea voorlopig even een eenduidige fixme gegeven.

Om deze informatie niet weg te gooien zit ik te spelen met het idee om voor musea die de Museumkaart accepteren het volgende te doen (voorbeeld):

fee=yes
fee:conditional=no @ (age<=17)
charge=15.00 EUR
payment:museumkaart=yes

Dat geeft natuurlijk niet de hele prijzenstructuur weer (dat valt niet bij te houden), maar dat is volgens mij prima.

Redenering: de payment-namespace lijkt vrij uit te breiden met betalingsmogelijkheden. De Museumkaart is eigenlijk een manier van betalen voor je ticket (in de vorm van een abonnement met een vaste jaarlijkse prijs).

Dit lijkt me de schoonste oplossing (buiten de informatie over de Museumkaart helemaal weggooien). Een alternatief zou iets met fee:conditional zijn, maar ik zie niet hoe ik daar op een nette manier houders van de Museumkaart mee aan kan duiden.

Is dit iets om te documenteren en als aanpak te hanteren in Nederland?

Nu nog even wachten op de tijd dat ik mijn Museumkaart ook daadwerkelijk weer kan gebruiken. :roll_eyes:

Even in taginfo gekeken wat betreft museumkaart en zie dat het Zuiderzeemuseum - buiten museumkaart=yes heeft maar dat is de enige wat ik voor museumkaart/museumjaarkaart zie.

payment heeft al een uitgebreide structuur en ook dingen als tolkaarten zijn daar op te vinden dus wat mij betreft is payment:museumkaart een goed idee.

Ik vroeg me wel af of het niet een overbodige tag was omdat elk museum de museumkaart accepteert maar er lijken dat lijk niet het geval:

De meeste musea inderdaad, maar uitzonderingen zijn vaak de kleinere musea of bezienswaardigheden, en commerciëlere musea zoals Moco.

Ik heb payment:museumkaart=yes nu in Fryslân toegepast op alle musea waar fee=MJK_free stond (is nu fee=yes). De tag staat hier gedocumenteerd: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:payment#Others

Bij het doornemen van alle musea in de provincie heb ik gelijk de bezem door de website URL’s gehaald (veel zit immers op HTTPS nu), en fouten hersteld (opgeheven musea, foute tagging, etc.).

Wellicht dat ik het ook in andere provincies nog doe, maar mocht je fee=MJK_free tegenkomen, dan kun je die dus vervangen door:

fee=yes
payment:museumkaart=yes

Goed voorstel. Bij het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen zag ik de sleutel “museumkaart” met als waarde “yes”. Op zich ook wel aardig, maar dit dekt de lading beter en het vertelt het internationale publiek ook meer wat een ‘museumkaart’ zo’n beetje is.

aanvullende vraag/opmerking na aanpassing van 3 musea/kastelen in de Bommelerwaard, 1 daarvan schrijft: Gratis toegang met museumkaart tijdens reguliere openstelling. Niet geldig bij speciale rondleidingen en evenementen.
Is daar nog een aanvullende tag voor te verzinnen? of andere vorm voor payment:museumkaart

Dat valt denk ik lastig in tags te vatten. Ik zou het weglaten. Voor de exacte prijzen en voorwaarden is een werkende website=* link veel belangrijker; de tags in OSM zijn er dan met name om vragen te beantwoorden zoals:

• Is dit een gratis museum? (fee=*)

• Wordt de Museumkaart hier, doorgaans, geaccepteerd? (Of: toon mij alle musea waar ik met de Museumkaart naar toe kan)

Die uitzondering lijkt voor kasteel Ammersoyen trouwens ook te gelden voor de normale entreeprijzen:

(https://ammersoyen.glk.nl/plan-je-bezoek/openingstijden-entree1/)

Dat hebben wel meer musea, dat bij speciale exposities de MJK-entreeprijzen niet nul is. Wat de gewone entreeprijs dan doet weet ik niet, ik heb al jaren een MJK.

Ook zijn er gek genoeg musea die niet meedoen met MJK (Moco museum Amsterdam) maar tóch korting geven met een MJK.

Die is dan vaak ook hoger voor het deel met de speciale tentoonstelling.