multipolygon ; waarom geeft dit een fout aan bij validatie ?

bij het gebruik van multipolygon , krijg ik bij validatie een fout van dit (en daarnaast nog 2 ‘inners’ ) → https://www.openstreetmap.org/way/509908968
en aldus word dit niet gerenderd. Ik heb me al rot gezocht, waarom die fout blijft. Kan iemand me meer info geven ?
:frowning:

iets gemapped als highway is normaal gezien geen area (highway=pedestrian is een uitzondering). geen enkele router kan werken met highways die als area zijn voorgesteld.
maar dat heeft natuurlijk niet onmiddellijk iets te zien met de fout die je aangeeft. Als je toch “highway area’s” wil mappen, kan je beter https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/area:highway gebruiken

Zou je al die highway=* + area=yes aub willen verwijderen ? of hermappen naar area:highway.
highway=* + area=yes wordt nergens gerenderd omdat het fout is. area:highway wordt enkel op een paar kaarten getoond, bv. osmapa.pl

Ik ben wel benieuwd waar je het idee hebt opgedaan om wegen met area=yes te mappen.

Waarom ? Er ‘binnenin’ heb ik ook nog voor de ‘routers’ een highway → https://www.openstreetmap.org/way/322713939
En ik was even dit hier van Marek aant proberen → http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Street_area
Mag dat dan niet ?

Edit : Ok, ik heb dat bericht van Marek gelezen, en zal ook maar wachten tot er bericht komt , dat ‘area’ mapping wel kan. Spijtig… is toch wel mooi,vind ik .:stuck_out_tongue:
Zal die area’s wel verwijderen. :wink:

omdat je het niet juist doet: het is “area:highway=xxx”, niet “highway=xxx” + area=yes. Je moet ze niet verwijderen, enkel area:highway gebruiken. Je hebt het nog niet overal gedaan met een highway-lijn. bv. In het noord-oosten naast, de Scania Parts Centre heb je enkel areas.

Hetgeen jij zegt, dan is er niks meer gerenderd in OSM(onzichtbaar) .
Heb maar alle ‘area’s’ verwijderd dan maar. Spijtig … :frowning:

Je mag gerust area:highway gebruiken, en dat zie je dan op die Poolse site.
Er zijn geen navigatie programma’s die highway=xxx + area=yes herkennen.
Dus zoals jij het deed, zorgde ervoor dat je er niet naartoe kon navigeren, toch als je die lijn weg laat. highway=xxx + area=yes is toch nergens gedocumenteerd voor zover ik weet, of wel ?

Momenteel is er wereldwijd nog wat te weinig interesse in die area:highway opdat die al op andere kaarten te voorschijn zou komen.
Wat niet wil zeggen dat je die niet kan toevoegen. Ik heb daar zelf ook al mee geexperimenteerd.
En ja, dat verschijnt dan niet op de kaart. Maar turn:lanes of destination tags verschijnen daar ook niet op en toch worden die veel gemapped omdat ze belangrijk zijn voor navigatie.

Het is echt belangrijk dat mensen de klik maken en dingen correct mappen, zelfs als die niet op osm.org zichtbaar zijn.

Je vervult hier feitelijk een voortrekkersrol. Wat ik zeker goed vind, maar dan moet je er rekening mee houden dan mainstream tools er nog geen support voor hebben. Als er voldoende mensen zijn zoals jij die area:highway mappen, dan gaan er meer en meer tools / kaarten volgen die er support voor hebben.

pffff … wat is eigenlijk nog het nut van in Vlaanderen te mappen ? Aangezien (bijna) alle layers(waterlopen/busroutes/haltes/adrespunten/gebouwen/straten en straatnamen enz.) vrij te verkrijgen zijn. Al wat er moet gebeuren is, zoals jullie hier ook al zeiden, om devs te vinden die die lagen in OSM integreren. :roll_eyes:

Er valt volgens mij nog wel wat te mappen. Het grondgebruik is aan een grondige revisie toe. We zouden daarover eerst ergens in het najaar willen samenzitten om wat regels vast te leggen.
Verder heb je nog heel veel grachten en kleinere waterlopen die niet gemapped zijn. Bovengrondse electriciteitsleidingen, kabines voor allerlei nutsvoorzieningen.
Wandelpaden, ik heb onlangs nog een redelijk aantal in Bonheiden moeten toevoegen.
De maximum snelheden, borden plaatselijk verkeer, maximale hoogte onder bruggen, e.d.
De bestemmingsborden.
Erfgoed
Zitbanken, vuilbakjes, etc.
Winkels, B&Bs enz.
Scholen
Kerken hebben ook niet altijd een naam
en dan kan je ook nog voetpaden beter in kaart gaan brengen voor bv. rolstoelgebruikers
3D mapping
de area:highways waarmee je begonnen was.

enz. enz.

Erfgoed Vlaanderen is (pas) overgeschakeld van OSM naar Geopunt , dus die zullen daar ook wel een wms layer voorhanden hebben, en als je deze wms layer bekijkt in bv. josm, kan je een HELEBOEL kiezen.
Als je bv. in Antwerpen wil mappen, kan je deze wms eens bekijken, staat ook een heleboel in, zelfs de juiste plaats van de verkeersborden en ‘zitmeubilair’.
En als je op deze site es kijkt, kan je ook een heleboel wms lagen vinden.

Ik ben geen voorstander om overheidsdatabanken zonder controle over te nemen. Ik heb al te veel foutjes gezien in de gegevens van onroerend erfgoed (verbouwd/gesloopt of zelfs verkeerd adres), De Lijn (bushalte op andere plaats), GRB (vorm huis klopt niet), toerisme Antwerpen (wandelroutes die anders lopen). Dus bij voorkeur map ik pas na een survey ter plaatse.

Ze(erfgoed) werken blijkbaar toch ook nog met OSM

route 527: Heist-op-den-Berg - Tremelo is op OSM nog altijd niet gecorrigeerd:stuck_out_tongue:

interessante link van Andy Allen(van transportmap en fietskaart laag op OSM)

er zijn hier op OSM verschillende mensen(o.a. lodde,susvhv enz.) die inspanningen doen om de (contours van)huizen/gebouwen van GRB te mappen. Al die moeite kan hun toch ‘gespaard’ worden , als men ineens die specifieke layer op OSM zet, en dat ze dan hun inspanningen kunnen steken in ‘zien, wat er niet/wel klopt’ met werkelijkheid ? :roll_eyes: Zou nochtans een win-win situatie voor OSM EN AGIV creëren .

Onroerend erfgoed gebruikt OSM enkel als achtergrond, ze hebben hun eigen databank met de locatie en de gegevens van de items. Vermoedelijk moeten ze die met beperkte middelen up-to-date houden, vandaar dat ik fouten rapporteer.

Ik hou me enkel bezig met de haltes, die zie ik terwijl ik aan het wandelen ben. Ik rij niet met de bus, maar als jij weet hoe de busroute wel is, waarom update je ze dan niet ?

De import van de gebouwen en adres gegevens zal grotendeels manueel moeten gebeuren, gebouwen met adres informatie copiëren van de ene laag in JOSM naar de andere. Dan de geometrie vervangen als er al een gebouw staat. Je moet niet denken dat alles automatisch gaat gebeuren. Er is al teveel informatie voorhanden om een volledig automatische import goed te laten verlopen. Dat wordt bijna nooit meer gedaan.

Het voordeel van de informatie nu al toe te voegen, is dat je er nu al kan naar toe navigeren. Sus en Lodde gebruiken de oudere tool die enkel de adres informatie plaatst. Voor navigatie is dat het belangrijkste. De vorm van de gebouwen kunnen we nadien nog wel aanpassen. Geen van beide zijn eerder armchair mappers, dus veel controle met de werkelijkheid verwacht ik niet van hen.

Oplaadpunten voor fietsen en wagens, daar bestaat blijkbaar (nog) geen wms layer van. Er is al wel een site van → http://www.oplaadpunten.org/

off-topic ; hier zijn nog enkele goeie sites → http://users.skynet.be/nedsites/adressen1.html
:wink:

zoals steeds geven we de voorkeur aan data verzameld via surveys, alle andere data kan toegevoegd worden, mits de Import Guidelines gevolgd worden.