MtM - Motorized tags Map - Motorized tags on OSM

MtM - Motorized tags Map - Motorized tags on OSM

Vakantie voorbij, jullie kunnen er weer voor gaan zitten.

Opmerkingen in dit forumdeel.

Basis is:

Groenachtige kleur in te rijden met vervoersmiddel, onderbroken streep of stippelijn, hier zijn extra bepalingen. “als, dan”.
Roodachtige kleur "niet in te rijden met vervoersmiddel, onderbroken streep of stippelijn, hier zijn extra bepalingen. “als, dan”.

IN ONTWIKKELING

Leuk kaartje. Wat is feitelijk de technologie achter deze kaart en peewee’s fietskaart ?

Inderdaad een leuk kaartje Allroads. Er staat erg veel op dus ik heb zeker nog niet alles bekeken maar ik vind het een leuk initiatief. Wat is precies je doel van dit kaartje. Niet dat ik geen toepassing zie hoor … maar ben gewoon nieuwsgierig.

@ Escada. Ik neem aan dat je met Peewee’s fietskaart de BTM bedoelt. Hoewel ik daar wel de aanzet heb gegeven hebben mn Ligfietser en Noordfiets hier veel voor gedaan dus Peewee’s fietskaart is te veel eer. :wink:

Een echte techneut ben ik niet maar het komt er op neer dat je met een overpass query data kunt oproepen van de OSM server en deze vervolgens kunt tonen op een kaartje. Als je de bestandjes van de BTM download en dan mn het bestand layerdef.js bekijkt dan zie je de relatie tussen de aan te vinken items en de overpass query die daar achter zit.

Hier een voorbeeldje van de eerste aan te vinken items in uit de BTM


			make_layer(QURL + "?data=(way[highway=cycleway](bbox);node(w);way[highway~'path$|^footway$'][bicycle=designated](bbox);node(w););out+skel;", "red",name="#l#highway=cycleway", 3, false,"@1.0"),
			  
			//Bromfiets/Fietpaden/Onverpl.fietspaden
            make_layer(QURL + "?data=(way[highway=cycleway][moped~'^designated$|^yes$'](bbox);node(w););out+skel;", "#7b006a",name="#l#cycleway, moped=yes", 4, false),
			  
            make_layer(QURL + "?data=(way[highway=cycleway][moped=no](bbox);node(w););out+skel;", "#00FFFF",name="#dl#cycleway moped=no", 3, false,"6 10"),
			
            make_layer(QURL + "?data=(way[highway=cycleway][mofa=no](bbox);node(w););out+skel;", "#00FFFF",name="#l#cycleway mofa=no", 3, false),

Met een klein beetje verstand van OSM tags kun je relatief eenvoudig je eigen kaartje maken. Meer informatie over overpass kun je bv hier vinden.

Noordfiets is de techneut die de basis hiervoor heeft gelegd maar ik kan er inmiddels redelijk mee uit de voeten.

Bedankt voor de info Peewee. Ik dacht al dat het via Overpass zou gaan (gezien enkele vragen van Alroads omtrent dat onderwerp).
Mooi dat jullie een server hebben waar een extra “framework” opstaat zodat je een gebruikersinterface kan bouwen gebaseerd op Overpass.

Misschien dat ik de Belgische community maar wat moet pushen voor iets gelijkaardigs :slight_smile:

Ik heb ook al wel wat Overpass ervaring, bv. om fouten in mijn oude manier van taggen op te sporen of om wegen zonder lanes te vinden.

In dat geval hoeft het niet zo moeilijk zijn iets dergelijks te maken. Een framework is niet nodig. Je kunt alles ook gewoon lokaal draaien zonder bijzondere installatie. Ik heb hier een zip bestand geplaatst met al de bestandjes die nodig zijn voor deze kaart. Als je deze uitpakt en dan m.n. kijkt naar de bestandjes layerdef.js en traffic_sign.htm dan zal je al een heel stuk duidelijk worden. Met wat kleine aanpassingen heb je zo een kaartje met de data die jij wilt tonen. Ik heb er ook nog een WMS laag bij gezet. (TOP10NL) zodat je ook die (of een Belgische tegenhanger) kunt tonen. Als je klaar ben dan je resultaat ergens op een server plaatsen dan kunnen we er allemaal van genieten. :wink: Succes.

@ Allroads

Hier wat feedback.

Ik zie net pas je “more” knop met een toelichting op het waarom. Helder verhaal. Zal wat meer letten op die tractorborden :wink:
Mooie optie die “Clear layers/select layers” Ik had eerst niet in de gaten wat dat moest doen. Ik zou er “Check all/uncheck all” van maken.
De “note: device need some time to render layers” zou ik veranderen in “Note: checked items need some time to show on the map” of iets in die geest. Bij een device denk ik eerder aan een apparaat en de term render is niet bij iedereen bekend.

Tot zover de kritiek. Ik wil ook nog wel even kwijt dat ik de muislocatie rechtsonder een mooie toevoeging vind.

feedback done. more (info) verbeterd.

Aardig doorgewerkt! Maar ligt het aan mij? Ik krijg niks in beeld?

Bedankt Peewee !

Ik zie alle lagen, …
gisteravond leek het of overpass er een tijdje uit lag, later deed het weer , zal dat vanmiddag ook zo zijn geweest?

@escade
ik heb hier de Belgie grb wms lagen al werkend.
zie deze codes voor in zo’n kaartje

Deze ken je ook, moet je als belg maar eens gaan informeren.
Ik als NL er heb geen belgische iD en kan zodoende de data niet krijgen. Die kan jij opvragen.
Ben dus zeer geintresseerd in belgisch wms verkeersborden laag.

Bij MtM kaart , bestaat de bovenste tab laag alleen uit int. gelijke openstreetmap data tags. Dus wereldwijd te gebruiken. Dus ook voor Belgie.
de tweede tablaag is meer specifieke NL data, zoals de verkeersborden NL:C09, wms laag, deze worden hier voor controle naar voren gehaald
Zou er dus een derde tab laag BE onder kunnen hangen. Met BE borden.

Ik heb nu in de wms laag een BE wegenlaag toegevoegd. :wink:

@peewee

heb je de nieuwe Noordfiets structuur al verwerkt in je download. Zodat je switchen kan tussen de tabs en de instelling wordt onthouden?

Allroads, ja dat bestand met verkeersborden ken ik ook. Jammer genoeg was de licentie nogal beperkend toen ik de laatste keer gekeken heb. Ik heb dit gemeld aan iemand die strijdt voor meer open data, maar heb er sindsdien niets meer van gehoord.

Bedankt voor de aanpassingen voor België.

Her eerste dat ik zou willen doen iets iets rond lanes en turn:lanes. Weet nog niet wanneer ik er kan aan beginnen. Ik zie nog wel

Jazeker heb ik dat. Ik heb gewoon een kopie gemaakt van de bestanden van de traffic_sign kaart. Ook heb ik dat in de Max_speed verwerkt. In de paardenkaart heb ik dat nog niet gedaan. Dat komt nog wel als daar belangstelling voor is.

NB: Overpass lijkt op dit moment nog steeds niet helemaal lekker te werken.

Als ik in mijn html bestand ipv deze

var QURL = "http://overpass-api.de/api/interpreter/"; //default

deze

var QURL = "http://overpass.osm.rambler.ru/cgi/interpreter/"; //default  

gebruik dan werkt de overpass weer wel. Er is dus wat aan de hand met die Duitse server.

Weet iemand of het slim is om gewoon altijd deze Russische server te gebruiken?
Of is er misschien nog een slimmigheidje in te bouwen zodat er gecheckt wordt of de ene server het doet en zo niet dan de andere aan te roepen? Noordfiets misschien?

Problemen zijn zo zeldzaam dat ik me afvraag of het de moeite is. Meestal is er iemand bezig om enorme bergen info uit overpass te halen, en is het na een dag of wat weer in orde.
Je kunt ook rustig de russische server gebruiken, als er nog geen export-verbod op gezet is …

Er zal niet zo snel een export verbod op komen want als de Russen niet leveren halen we het wel bij de Duitsters (als die het tenminste doet). :slight_smile: Dank voor je reactie. Met die Russische server kunnen we nu in ieder geval testen of het kaartje het doet. Wel zo handig op een regenachtige dag.

Veranderingen.
heb een testsite gemaakt voor het lokaal gebruiken van een gpx file. Deze site zal op termijn verdwijnen.

Het zichtbaar maken, waar heb je gereden, de track als onderlaag (breed transparant) met daarboven op de accesslagen ter controle.

Was al een tijdje aan het zoeken naar mogelijkheden van gpx lokaal.
Vaak ook hier gekeken bij Netzwolf
Nu heeft hij dit voorbeeld en deze localtracks heb ik overgenomen.
In de localtracks.js heeft hij zelfs al een paar wijzingen gemaakt naar aanleiding van mijn opmerkingen.

Nu zie je de track op elke accesslayer moped motorcar, als je switched blijft hij aanwezig.

Nu loop ik wel tegen een paar dingen aan
onder andere als je de site opent en en je wil de eerste keer een gpx invoeren dan opent ook gelijk in de linker bovenhoek de popup met omgevingsinfo.
Zal wel met click nog wat te maken hebben. en de localtracks.js.

Iemand gedachte, hoe dit te veranderen.

Briljant gedaan. Complimenten. Lijkt me ook wel iets voor BTM en soortgelijke kaartjes. Er blijft dan altijd nog wat te wensen over zoals … kleur/dikte track aan kunnen passen en namen waypoints weergeven maar misschien komt dat ook ooit nog wel eens. TOP.

Eer aan Netzwolf

Het blijft nog bij testen. in de localtracks.js kan je de stylemap aanpassen, nu staan daar alleen nog de tracks in
points moet nog toegevoegd worden. en nu net gedaan, voor alle gpx files geldt nog een style, die wens heb ik reeds doorgegeven aan netzwolf.


	trackStyle: {

		strokeColor: '#ADAD85',
		strokeWidth: 10,
		strokeOpacity: 0.7,
		pointRadius: 10,
		fillColor:'#80FFFF',
		fillOpacity: 0.7,
	},

GPX IE werkt bij mij niet, want de browser zal daar nog niet op toegerust zijn, zie onderaan voorbeeld netzwolf info:

graag had ik ook de verkeersborden als image zichtbaar, is herkenbaarder met een ring van groen of rood open closed voor transportmode
eerste stap is gezet, door Netztwolf, nu aan ons om het te implementeren in onze kaarten. dit zijn traffic_sign ( namen ein aus button )
wij zitten met de querystring (meerdere zoekcriteria) en dan komen we tot een data ophaling waar we een image aan willen hangen.
Was al iets aan het proberen, maar nog zonder resultaat.


	createIconFromData: function (data) {

			switch (data.traffic_sign.split(';')[0]){

			case 'NL:G11':

				return new OpenLayers.Icon ('img/G11.png', {w:16,h:16});

			case 'NL:G12':

				return new OpenLayers.Icon ('img/G12.png', {w:16,h:16});

			case 'NL:G13':

				return new OpenLayers.Icon ('img/G13.png', {w:16,h:16});
			}

			return new OpenLayers.Icon ('img/circle_black.png', {w:16,h:16});
		},



NL layers

use_sidepath toegevoegd voor moped en mofa
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:PeeWee32/testpage

mofa situation
ben je breder als 75 cm dan aanvinken (checked) wordt er een groene lijn over gezet.

Conclusie: Voor Nederland
Als je bicycle=use_sidepath tagged hoor je ook mofa=use_sidepath
al naar gelang welk bord G11 G12a, moped=use_sidepath.

misschien zijn er ook wel forward backward constructies, die heb ik dan ook in de string mee genomen.