MTB routes, relation

MTB routes zijn voornamelijk 1 kant op. En zo ook bebord.

Hoe wordt dat het beste getagd?

Ik zet op het pad waar dat geldt oneway=yes, www.openstreetmap.org/way/326355907 en http://www.mapillary.com/map/imgl/XWx0VKizHSN43QjuoKKSvQ/photo
Iemand heeft er ook mtb:description=direction:clockwise gezet maar dat zou eigenlijk op de relatie moeten.

Deze had je vast al gevonden: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mountain_biking

Route die ik zelf heb vastgelegd enige tijd geleden: http://www.openstreetmap.org/relation/2571255
Heb zowel in de relatie forward/backward aangegeven als ook op de paden oneway=yes.

Als niet-MTB’er heb ik me verder niet gewaagd aan de meer specifiekere MTB tags uit de Wiki.

Een kleiner parcour heb ik gewoon als 1 enkele way vastgelegd zonder relatie erbij, maar gewoon volstaan met een mtb=yes

+1 forward/backward in de relatie is denk ik de way to go

Zelf was ik ook aan het puzzelen. En ja, die site bekeken, maar kwam er niet echt uit.
Evenals bij meerdere voorbeelden.

Je hebt van die routes, die zichzelf meermaals kruizen. En ik was met zo’n een bezig, vandaar. Vandaar dat ik Strava er al onder had liggen. Is toch lastig, hadden ze maar een heatmap MTB layer. Richting is niet duidelijk.

Mtb op bordjes: op de aangegeven route (mtb route), dus als je tegengesteld rijdt ben je strafbaar, op basis van art 461.

backward-forward, dacht ik ook, maar ik zag geen voorbeelden. http://overpass-turbo.eu/s/a9i kon niet de goede overpass query krijgen om die role back- forward stukjes te zien.
Wel een stukje, waarbij ik twijfels had of de route wel twee richtingen was. (Ben de plaats alleen weer kwijt)

Er zijn toch weinig geen twee richtingen totale MTB routes.
Op vele kan je als voetganger van de andere richting verwachten.
Veel bordjes bevatten “Wandelen op wegen en paden” En een MTB route ligt op een pad, dus
Omdat het mag.
oneway=yes lijkt mij dan niet geschikt.
Omdat ik ook nergens kan lezen dat bij one=yes, default inhoudt, dat voetgangers zich er niet aan moeten houden.
Ik zal dat wel niet op het netvlies kunnen krijgen.

mtb=yes zegt mij niks of er bordjes staan, dus een aangegeven route aanwezig is.

oneway=yes is in het algemeen zeker niet goed, want dit geeft eenrichtingverkeer aan en dus een verboden rijrichting in de andere richting.

Backward/forward in de relatie is dus de weg te bewandelen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Windraakroute bij Sittard/Munstergeleen.

Ook de Openfietskaart rendert de route dan met pijltjes.

Martin

Je ziet wel (mini)bordjes C2 dus oneway= yes mag. Voetgangers zijn geen voertuig dus voor hen geldt dat niet.

Ik zeg “in zijn algemeen”

Een MTB-route heeft meestal een aanbevolen rijrichting, die de MTB-routepijltjes ook aangeven (geen enkele wettige status).

Wat voor de toegestane rijrichting van fietsers telt zeggen de wettige bordjes. Hierbij gaan MTB-routes vaak ook over ‘gewone’ stukjes openbare weg, al dan niet verhard en taggen met ‘oneway-yes’ is dan dus verkeerd, want dit geeft een wettige status van eenrichtingsverkeer aan.

Daar ben ik het volledig mee eens. Zo zijn er ook mappers geweest die de hele MTB route unpaved hadden getagd, dus inclusief stukjes geasfalteerde fietspaden waar de route overheen liep.

Wat je ook ziet is dat men een GPX track van een MTB route in zijn geheel in OSM importeert zonder te kijken of er al tracks in OSM staan waarover de route loopt laat staan dat men de paden verbindt met overige wegen.

Als je tegen de richting van een MTB-route rijdt ben je in het algemeen niet strafbaar. Wat art. 461 daar mee te maken heeft is me geheel onduidelijk. Art. 461 geeft een geslotenverklaring van een gebied aan op grond van particulier eigendom, militair ‘Sperrgebiet’ en dergelijke. Dit geldt niet aleen voor de weg, maar ook voor de het gebied waar de weg heenleidt.

Je bent pas strafbaar als een deel van de MTB-route, toevallig, samenvalt met wettig eenrichtingverkeer, aangegeven door de bekende RVV bebording.

Ik sprak niet over “in het algemeen”, haalde de bordjes met die specifieke MTB regels aan.

De MTB route gaan over meerdere gebieden. (Algemene MTB route is er eigenlijk niet.)
Per gebied moet je kijken.
Dan heb je te maken met borden en gebiedsregels.
Bij die gebiedsbordjes, staat vaak aangegeven dan je met je mtb gebruik mag maken van de mtb route, deze gaat een kant op.
Er zijn vaak twee soorten borden:
Die met wat mag en “overigens verboden toegang”. ( zie MN bordjes
Of de verboden omschreven, (zie, opgesteld bordjes, SBB borden)

De route is dus een kant op, tegengesteld is op basis van de gebiedsborden verboden. Je bent fout.

Omdat deze gebiedsregels vallen onder de wet W.v.S. en in het bijzonder art.461 kan de Boa je beboeten op basis van deze wet.

Het probleem is dat vaak suggesties gewekt als standaard toegepast gaan worden.

Als een MTB-route, aangeduid door het internationale MTB-symbool, aangegeven wordt betekent dat niet dat de route voor andere weggebrukers al dan niet in de andere richting verboden is, tenzij dit expliciet aangegeven staat, hetzij door de gekende borden uit de RVV hetzij door nadere aanduidingen door de eigenaar/beheerder.

Die gebiedsborden moeten er dus wel staan.

Dat jij bordjes met specifieke MTB regels aanhaalde was mij niet gelijk duidelijk…

Helaas is de terreinbeheerder niet altijd even consequent in de inrichting. We weten allen dat het niet verstandig is om op een ruiterroute te wandelen, maar net zo goed is de ruiter die in galop gaat op een ruiterpad waar geen andere wandelpaden zijn ook niet zo slim.

zo ook gaan vaak officiële MTB-routes over paden aangeduid als voetpad (G8) - niet zo slim van de beheerder.

Kortom: je hebt gelijk als e.e.a. ter plekke specifiek is aangeduid. Anders niet.

http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=route&zoom=14&lat=52.67115&lon=5.92012&layers=B00000FFFFFTFFFFFFFFF
Nu met forward backward, wat inhoud dat sommige way gedeelte er twee maal in staan met forward en met backward, omdat de route zichzelf kruist als rondtrip.
Je krijgt dan bij de ways in relatie een roze balk.

Dit is **geen legale **route, maar een gedoogroute, omdat Natuurmonumenten verzuimd heeft de gebiedsborden aan te passen aan de fiets of mtb gebruik.!!!

Hoe gaan we met gedogen om?

Dat sommige stukjes er forward en wat later in de relatie backward erin staan is geen probleem; iig JOSM sputtert niet tegen en laat de relatie als goed zien.

Tsja: hoe gaan we met gedogen om? Wat is legaal? Strikt formeel mag een kleuter niet op zijn fietsje op de stoep rijden maar natuurlijk wordt dat gedoogd en is zelfs veiliger. De kunstgreep is dan zijn of haar fietsje niet als vervoersmiddel te beschouwen maar als speelgoed / recreatiemiddel. Maar ja: dan kan ik mijn ATB ook als zodanig beschouwen en mag ik tijdens het ATB’en geen stokbroodje in de rugzak vervoeren, toch? :wink:

Hier in het Zuid-Limburgse land zijn MTB-routes officieel in die zin dat er folders bestaan, routeborden waarop ze ingetekend zijn en vaak op de websites van de gemeentes vermeld staan. Ook de aanleg van deze routes, door vrijwilligers en fietsclubs, gebeurt in overleg met de gemeentes.

Soms zie je dat dan een stukje van de MTB-route over een als zodanig aangeduid voetpad gaat of over een paadje in een bos waar de eigenaar (Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer) in heule kleine lettertjes iets als geslotenverklaring voor fietsers heeft aangegeven.

Voor mij is dan het feit dat het een officiële MTB betreft voldoende geruststelling om deze te volgen en eventuele discussie (netjes natuurlijk) met wandelaars aan te gaan (is me overigens nooit overkomen)

Kortom: deze officiële routes mogen natuurlijk in OSM ingetekend worden.

Anders is het als Jan en alleman hun eigen favoriete rondje als routerelatie gaan intekenen - los van het feit of deze over voetpaden, autosnelwegen of landingsbanen gaat. Deze zijn zeker niet officieel en hebben ook geen referentie naar een publieke bron. Hier hoort meer het plaatsen van een gpx-bestand op betreffende fora/websites.

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=27177
De route ligt in het gebied, van #6 schrijven.
Voorbeeld 3. En bordjes met “overigens verboden toegang”, zelfs daar naar de speelweide, is het voor auto’s verboden, een van de mogelijke startplaatsen van deze rondrit.
STV
Gedogen.

Ach, als het allemaal niet zo nauw steekt, dan kan je ook met de brommer die mountainbike route gaan rijden. Nee, dan moet je gezond verstand gebruiken. En dan denk ik, dat kan met de brommer ook.

Aangeven of de route ook in de avond nachts gereden kan worden.
Is ook wel eens leuk met een groepje, avontuurlijk een andere dimensie.

Dat geldt ook voor knooppuntenroute, hier in dit bos onverplicht fietspad, gesloten voor fiets en wandelen van zonsopgang tot zonsondergang.

Rond Deventer liggen veel terreinen van de Stichting IJssellandschap. Die heeft op haar bordjes staan dat (brom)fietsen niet zijn toegestaan.
Vervolgens legt die Stichting wel MTB routes over haar terreinen aan en bewegwijzerd ze ook.
Ja, dan mag ik met mijn stinknormale fiets ook over die terreinen fietsen. Of is het Quot olet Jovi, non olet bovi? Wat Jupiter is geoorloofd, is nog niet de ossen geoorloofd. :stuck_out_tongue:
In de krant heeft een beheerder van IJssellandschap gezegd dat dat (brom)fiets verbod er is om te kunnen handhaven in geval van overlast. Uitermate vaag als je het mij vraagt.

Quod licet Iovi non licet bovi

Of probeer je te zeggen dat Jupiter harder stinkt dan een os? (Pecunia non olet)? :wink:

access=tolerated wordt volgens taginfo 9 keer gebruikt en bicycle=tol(l)erated een paar keer meer. Maakt het in ieder geval expliciet dat het gedoogd wordt.
Anders zou je permissive kunnen gebruiken (al wordt het niet expliciet toegestaan met een bord, maar geeft wel aan dat de toestemming/gedoogbeleid op enig moment afgelopen kan zijn door het plaatsen van een verbodsbord en komt dus zo goed als op hetzelfde neer.