MTB gebruik in Nederland

Ik keek bij MTB in Nederland en zie een afname. taginfo

Dat leek mij niet goed, heb er niet verder naar gekeken.

wiki

Een deel van die afname kan door mijn edits zijn. Heb veel gedaan met mtb-routes en fietstoegang in natuurgebieden. Vaak zag je dan dat de key mtb=* was gebruikt terwijl er geen specifieke toegangsregels voor mtb ter plekke geldt: er zijn dan regels voor fietsen, ongeacht het type fiets. Er was dus vooral aangegeven dat een pad praktisch meer geschikt is voor fietsen met dikke banden / vering etc.

Die mtb=* is dan vervangen door bicycle=* en/of mtb:scale=* / smoothness=* etc.
Het aantal gevallen waarin er daadwerkelijk andere toegangsregels gelden voor mtb’s dan voor andere typen fietsen is zeer beperkt (ken er een paar)

PS
Je ziet in de chronologie ook een verschil tussen de nodes en de ways met mtb=* .
De afname zit vooral in de ways (concreet: highway=*) vanwege bovenstaande redenen.
Op de nodes gaat mtb= * vooral samen met tourism=* en information=* en dat is prima

Bij de ways met mtb=* zie je nog steeds ook veel bicycle=* en juist weing smoothness=* / mtb:scale=* / tracktype=* terwijl die keys beter geschikt zijn om praktische bruikbaarheid voor soorten fietsen weer te geven

(aangenomen dat die 621 highways niet allemaal bijzondere gevallen zijn met andere toegangsregels voor mtb’s dan voor gravelbikes / cyclocrossfietsen / monstercrossers / … )
https://taginfo.geofabrik.de/europe:netherlands/keys/mtb?filter=ways#combinations

2 Likes

Als je kijkt naar de lengte van gemarkeerde mtb-route relaties in ons land,
dan zie je daar een grote toename, mede door het goede werk van @Geim
Zie ohsome - dashboard

1 Like

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de key mtb=* nog nooit gebruikt heb en als ik wiki er op na sla, dan wordt het mij ook niet duidelijker wanneer ik deze zou kunnen gebruiken.

V.w.b. De MTB routes in Nederland komt dit door de goede samenwerking tussen MTBroutes.nl en openstreetmap. Nieuwe of gewijzigde routes worden vrijwel direct ondeling uitgewisseld.

1 Like

afbeelding

afbeelding

Op de route staat toll, correct, anders kan je de gehele route niet rijden, om te mountainbiken.

De bebording werkt ook verder door
Als je van A naar B een route berekend, voor de fiets, dat door zo’n bosgebied gaat, mede over een path.
Dan hoor je niet met de fiets op de paden te komen, die onder een vignet clausule vallen, tenzij je een vignet heb. (of je dan aan het mountaibiken bent, is aan de BOA)

mtb=permit bicycle=no

voor waar ze staan, ik ben van plan dit aan een style toe te voegen, kunnen andere bepalen of het goed of fout is.
Vandaar dat ik naar mtbaan het kijken was. Je zou menen met deze tendens, dat er meer mtb moet worden gezet en dacht, dat staat haaks op de aflopende lijn.

Met openingstijden sunrise-sunseten access:conditional=no @ (sunset-sunrise)

afbeelding

Op welke wijze wordt de tagging hierdoor beter? Je gaat dan van bicycle=designated ineens naar bicycle=no

Je mag volgens het bord toch ook niet fietsen op de mountainbike-paden, alleen op de aangegeven fietspaden?

Voor specifiek mountainbikes is dan mtb=permit/yes/designated.

Op dit bord wordt met “mountainbiken” geen type fiets aangeduid, maar een activiteit (het rijden op andere paden dan de fietspaden / paden in het fietsroutenetwerk).

Als je met een gravelbike / cyclocrossfiets / fatbike de route op gaat moet je nog steeds een kaartje kopen. Dus voor ons in OSM gewoon bicycle=*

Zie bijvoorbeeld ook deze route waar dezelfde tekst op de borden staat

Vignet
Om de mountainbiketracks te mogen rijden heb je een MTB-vignet nodig.
Koop je MTB-vignet online. Met de bevestigingsmail kun je direct op pad.

Ik heb ook contact met de onderhoudsploeg die deze route beheert en zij gaven eerder ook aan dat de terreinbeheerder dit bedoelt met de tekst op de borden.

(zelf denk ik dat gewoon “fietsen” gebruiken op het bord ipv “mountainbiken” minder discussie geeft, maar voor de houdbaarheid van boetes zal dat niet uitmaken, zie de hier geciteerde rechtelijke uitspraak)

Dat bewoording door de eigenaar bij art.461 een bepaalde lading, een bedoeling hebben is ons bekend. We maken een vertaling naar Openstreetmap. En dat is soms best lastig. Navraag is soms gewenst, soms is de vraag, wanneer gaan jullie optreden.

Gebruikers van de data, gebruiken het voor vele doeleinden, iedereen gebruikt dat op zijn beurt weer, om een kaart te bekijken, een route te bepalen, een activiteit te plannen. Een conclusie aan verbind. In dat proces zijn wij, mappers, een onderdeel. Waar wij ook verder kijken naar de bruikbaarheid.

Algemeen in Nederland als je bicycle=designated ziet, waar denk je dan aan, gewone fietspaden. Een pad voor met een bepaalde activiteit, een route, is het dan correct om een niet activiteit bicycle, designated te geven.

Met gevolgen, dat het anders op de kaart uit ziet, blauw, alleen vanwege een routepaaltje, hier met een mountainbikeroute. Dit geeft een verkeerd beeld aan de gebruiker.
Dit is dan een geen vignet route.

De duitse invloed, het aangeven van blauw bij bicycle=designated, het concept, van inzicht waar path liggen om zeep helpt. Halen wij bicycle=designated er af, dan krijgen we het highway concept weer.( wat ook is doorgedrongen in de Josm default style)

Stel dat je de routerelatie, immers daar staat de toll op, moet gaan meenemen in je A naar B berekening, rendering van de kaart. Die route gaat ook over juridisch openbare, G11 G12a en tevens G13 fietspaden, zijn dan deze ook vignet verplichtend. Dat zou je overal moeten doorvoeren, hoe moet je dat onderscheid maken?

Komt het er dan op neer, dat je die stukken van de route, waar echt het vignet noodzakelijk is deze op permit zet. Het dan de variant bicycle=permitmoet zijn.

Of is het toch mtb=permit bicycle=no dit, omdat mtb meer de activiteit uit beeld dan het object "de fiets " voor is, de “practical suitability” (wiki) Zou het meer bij afbeelding moeten staan.

En dan het kaartje anders word gerendeerd. Een route anders wordt berekend.

Al zoekende naar het effect van mtb, mountainbiken …

afbeelding
Een routepaaltje, maakt van het pad, de weg, geen mountainbikepad.

Een routebordje, geen wandelpad, ruiterpad.

dit stond er vroeger.

mountainbikeroute, komende uit

gaat in

Wat voor pad is het nu?

afbeelding