Motorvägar, Motortrafikleder, och motorroad=true

Jag är ny till OSM och kollar runt på diverse höghastighetsvägar och taggar på wikin, och undrar hur vi hanterar motorroad=true här i sverige.
Om jag förstår rätt markeras motorvägar som “motorway” och motortrafikleder som “trunk”. Dessa är ju kategorier på väg, medans motorroad-taggen beskriver juridiken samt används inte för motorways enligt wikin.
Har jag rätt om jag påstår att alla motortrafikleder ska ha motorroad=true ?

Ett exempel jag hittar är Way: ‪E 4‬ (‪26359771‬) | OpenStreetMap vilket är motortrafikled enl wikipedia. Men sen går jag lite norrut till Way: ‪E 4‬ (‪298612141‬) | OpenStreetMap som är trunk men inte har motorroad=true. Dock listar wikipedia den delen som en “mötesfri väg”. Är det rätt att denna är markerade som trunk?

Vidare, om första delen gäller så är ju OSM tags for routing/Access restrictions - OpenStreetMap Wiki utdaterad för man får ju inte gå eller cycla på en motortrafikled (markerat trunk).

Hej och välkommen! Jag kan verkligen inte den här frågan, men jag rekommenderar att du jämför med Trafikverkets NVDB istället för Wikipedia, vad gäller vägarna.
NVDB är öppna data och kan har licens som gör att datat kan användas för OSM.

1 Like

Motorvägar taggas alltid med highway=motorway eller highway=motorway_link.

Motortrafikleder taggas enligt vägens roll i vägnätet och motorroad=yes. Oftast lär man hitta det på trunk (nationell stamväg), men motortrafikleder förekommer även på mindre vägar.
t.ex. Way: ‪34‬ (‪200655711‬) | OpenStreetMap (riksväg / primary)
eller denna korta sträcka Way: ‪Kärnavägen‬ (‪38694776‬) | OpenStreetMap (sekundär länsväg / tertiary)

Mötesfria vägar taggas inte med något särskilt utöver vägens egenskaper, men däremot så ska vägar som är separerade ritas in som med varsin väg i varje riktning.

1 Like