Motorfiets met zijspan? Motorcycle with sidecar?

Hoe tag je motorfiets met zijspan?

Volgens de RVV
Begripsbepaling

motorfiets: motorvoertuig op twee wielen al dan niet met zijspan- of aanhangwagen;

Hoe te taggen?

Een motorfiets met zijspan heeft drie wielen.
Bord C6 Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen.

Mag je daar nu met een zijspan inrijden?

Je zou menen dat een motorfiets met zijspan de regels moet volgen van een motorfiets
motorfiets: motorvoertuig op twee wielen al dan niet met zijspan- of aanhangwagen;

Buitenland:
In Nederland spreken we over het aantal wielen.
In Duitsland heeft men het over verboden voor meersporige, dat is meer dan een spoor.
dat is net weer een andere inslag.

Allroads

Bord C6 is duidelijk meer dan 2 wielen, das niet zo moeilijk, dus niet inrijden met een zijspan ! We kennen voor motorfietsen geen aparte regeling voor uitsluitingen van de fiets met bevestigde aanhanger.

Ja,

Dus voor motorfiets met zijspan moet iets zijn, om het in OSM goed te kunnen taggen.

je hebt een tag voor “motorfiets met zijspan” motorcycle:sidecar=*

je hebt een tag voor “motorvoertuig meer dan twee wielen” is dat zoiets als motor_vehicle:>2=*

en dat zijn er landen die die over tweesporig praten
motor_vehicle:dt
**
PAS OP **bovenstaande tags zijn gedachtes en niet ingevoerd in OSM

@Allroads
Een motorfiets blijft een motorfiets, ook met zijspan. * Het “al dan niet” in je eigen citaat geeft dat ook duidelijk aan.

@Hendrikklaas: Bord C6 belet je niet om in te rijden op een motor met zijspan, want je bent nog steeds een motorfiets (op twee wielen).*

A.u.b.: niet ingewikkelder maken dan het is. Een nieuwe tag is niet nodig.

Edit:
@Allroads: Het citeren van Duitse wetgeving en uitleg maakt het voor Nederland niet duidelijker (want de wetgeving en uitleg kan anders zijn).

Edit2:
Ik trek deze opmerkingen terug. Allroads geeft verderop een link naar infopolitie waaruit blijkt dat een motor met zijspan weldegelijk een motorvoertuig op meer dan twee wielen is voor de wet (volgens een Nota van Toelichting; die ik zelf niet terug kan vinden).

Dan nog: een motor_vehicle=no; motorcycle=yes is m.i. niet onjuist. Een motorrijder met zijspan dient te weten waar hij/zij mag rijden en voorbij bord C6 kennelijk niet. Maar dan is het nodig dat traffic_sign=NL:C6 wel getagd wordt.

Kijk even naar deze site
bord C6
daar staat:

forum.infopolitie.nl ook hier aandacht voor zijspan

en dan wel een tag nodig.

Heb het boven even wat aangepast, er zullen nu motorrijders met zijspan gaan lezen, dan is het goed om er op te attenderen dat het in het buitenland anders kan zijn.

Ja, het lijkt erop dat je gelijk hebt (al kan ik de NvT niet terugvinden).
Maar dan nog is een nieuwe tag m.i. niet nodig (traffic_sign=NL:C6 is dan wel nodig).

Edit: “traffic_sign wel nodig”: Of misschien is het toch niet nodig. Want je moet als motor met zijspan weten dat een motor_vehicle=no; motorcycle=yes niet voor jou een uitzondering geeft (want je valt niet onder de RVV-definitie “motorfiets”).
Ik hanteer dus nog even: “A.u.b.: niet ingewikkelder maken dan het is. Een nieuwe tag is niet nodig.”

Wie of welke org zit achter of steunt infopolitie ? De overheid of is het een forum net als dit en vele andere ?

Joh: http://infopolitie.nl/ovedr-de-site

Hoewel infopolitie geen officiële website van de politie is, geven de discussies inzicht in hoe men bij de handhaving van de wetten denkt te (kunnen/mogen/moeten) handelen. Wat betreft bord C6 en motoren met zijspan (dank aan Allroads voor het vinden van deze link): enkele ervaren gebruikers van infopolitie dachten ook dat RVV 1990 een motorfiets met zijspan behandelt als motorfiets (op twee wielen, dus). Pas met een verwijzing naar de Nota van Toelichting werd dit weerlegd:

Hij citeert met aanhalingstekens; ik neem aan dat het correct en volledig is geciteerd.
Meestal zou ik het nog in de oorspronkelijke tekst willen nalezen (men kan zich vergissen; men citeert soms maar een gedeelte). In dit geval kon ik de Nota niet terugvinden. Maar omdat het niet verder werd weerlegd, neem ik (voorlopig) aan dat het waar is.

En dan is het de vraag of het consequenties moet hebben voor het taggen. Ik denk (voorlopig) niet, omdat het af te leiden is van de bestaande tagging dat men er niet mag komen met z’n driewieler. Wij hoeven dat dan niet expliciet te taggen, net zo min als we tags voor elektrische scooters of Segways nodig hebben.

We leren van elkaar, NvT en ik maar denken wat bedoelt hij nu, niet van toepassing. Nota van Toelichting.

Ik houd wel van eenvoud, noem het beestje bij zijn naam, dan weet iedereen wat er word bedoelt, ook een buitenlandse routeerder(engine).

op zich kloppend, denk ik, maar nu moet ik bedenken waar het misschien niet zou kloppen om het zekerder te weten.

Verwijzing naar fietsstraat discussie.

geen motorfiets icoon.

In een fietsstraat mag je ook gewoon met een motor rijden. De “auto” in zijaanzicht staat voor alle motorvoertuigen, dus ook vrachtauto’s en bussen. Paar weken geleden mijn theorie A gehaald :wink:

Voor jouw de key motorcycle:sidecar opnemen? :smiley:

Omgekeerd geldt een auto in vooraanzicht voor motorvoertuigen op méér dan 2 wielen.

Maar een auto in achteraanzicht weer niet, het bord F01 is het Verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen :slight_smile: