Er zijn wegen/highways in fietsroutes waar het volgens OSM niet toegestaan is te fietsen. Idem voor wandelroutes. Dat zijn in principe fouten in OSM. Ik heb deze zichtbaar gemaakt op deze kaart dus als je het bij wilt werken naar de juiste situatie … graag. Het kan heel goed zijn dat er al een andere kaart te vinden is waar dit soort issues te zien zijn maar ik vond het wel leuk dit uit te vogelen.
Ik heb daarnaast ook nog een laag gemaakt met wegen waar je niet mag fietsen (bicycle=no|use_sidepath) maar waar wel een wandelroute over loopt. Dat kan logisch zijn maar ik zie na inzoomen ook best veel situaties die mij heel onlogisch lijken omdat het logischer lijk dat de wandelroute over het fietspad zou gaan ipv de hoofdweg.
Ja klopt want anders krijg ik te veel false positives en dan haken mappers terecht af.
Toegegeven dat het niet snel is maar bij mij werkt het wel acceptabel. Rendering is ook niet altijd even snel (=variabel). Er is ook een WFS die een stuk sneller werkt maar dan moet je wel bv Qgis gebruiken om zelf de rendering te regelen.
He… mooi… Kon gelijk aan de slag op het Eiland van Dordrecht
Edit: Ik kreeg alleen de discussie met een medemapper dat dan de tagging fout is, want foot=use_sidepath hoort er natuurlijk wel. Die routerelatiefouten moeten eruit. De tag use_sidepath verwijder ik dan wel, maar dan ook direct de wandelroute omleggen dat is niet in alle gevallen altijd 123 gedaan.
Dat is herkenbaar. De kaart toont voor de 2 lagen wel DAT er iets fout is maar niet WAT. Daar is lokale kennis voor nodig. Soms helpt het door even snel op de Mapillary link te klikken voor een bevestiging maar die beelden zijn er niet altijd en zeker niet altijd heel recent.
Ben wel begonnen die routes om te leggen. Nu op Flakkee, maar dat valt niet mee en in de Alblasserwaard en Hoeksewaard.
Routes verleggen gaat niet altijd, want die lopen soms wonderlijk en kan ik door sloten niet verleggen.
Het ‘gekste’ wat ik heb meegemaakt was een Duitse mapper die gewoon wegen met bicycle=use_sidepath op slot zetten terwijl er helemaal geen parallelfietspaden waren ingetekend.
Hij had niets met mij te maken .. deed wat hij wilde… Dan moesten de routers maar worden aangepakt.
Die discussie heb ik dus verloren en vele fietsers hun fietsroutes daarbij.
… en het allergekste was een mapper die het niet nodig vond dat de kaart kon routeren.
Ik heb er ook een paar nagekeken in mijn buurt, wandelroutes, valt hier wel mee gelukkig.
Oorzaak lijkt: voetpad bijgetekend en daarom use_sidepath op de hoofrijbaan of het fietspad gezet, maar wandelroute niet verlegd. Ik zie ook nog sidewalk=* staan, volgens mij had dat dan ook weggemoeten.
Gros was idd wat @Peter_Elderson zegt, use_sidepath op een hoofdbaan waar ook een wandel- of fietsroute op ligt, terwijl er een foet/fietspad naast ligt.
Oplossen is meestal snel gebeurd, alleen zie ik dan zoveel onvolkomenheden eromheen dat ik daar uren mee bezig ben… Bijvoorbeeld, een knooppunt moet van rijbaan naar fietspad verlegd worden, maar daar zouden drie routes moeten landen en het is er maar één. Tja, wat moet je dan?
Rondom éénrichting, overal voorrang voor de fietsers op de rotonde. Je fietst voor het gevoel ook echt op de rotonde, maar toch gescheiden door genoeg kerbs.
De fout daar is dat de voetgangers over de highway=secondary worden gestuurd. Ze moeten zoals het nu ingetekend is over het fietspad (over de stoep ernaast die nu geïmpliceerd wordt).
Zo’n kort stukje ‘met de weg mee’ is altijd riskant, omdat de tags daarop makkelijk sneuvelen wanneer iemand ze onbedoeld gelijk trekt met de rest van de weg. Ik probeer het meestal te vermijden door het oversteken schuin in te tekenen.