Moet je hier nou om lachen of huilen ....

Bij het LFP via bordje weg een opmerking geplaatst over de slechte en foutieve bewegwijzering van de de knooppunten tussen Harkstede, Meerstad en Engelbert. Dit is wat ik terug kreeg …


U heeft eerder een melding gedaan via het Meldsysteem Bewegwijzering Fietsroutenetwerken. Het betreft de melding:
Soort melding: Overig
Adres melding: Hoofdweg 173, 9617 AE Harkstede, Netherlands
Uw eventuele toelichting: Bij het nieuwe Engelenmeerpad staan borden die nergens op aansluiten. Bovendien staat het bord naar 
knooppunt 59 verkeerd en wijst naar een richting waar geen knooppunt is. De route door Meerstad is helemaal niet voorzien van borden, 
en wordt maar aan 1 kant aangegeven. Als je er al in slaagt deze route te volgen kom je weer nergens uit. De route op de kaart klopt 
helemaal niet ( maar ja, de Google-kaart zelf ook al niet ).
Ik zag onlangs toeristen die komend uit Harkstede het bordje naar knoopunt 59 ( dat ze het Engelenmeerpad op stuurde ) hadden gevolgd 
en verdwaast in Engelbert stonden rond te kijken ...
Kortom: hier laat de route de toeristen volledig in het duister tasten. 

Opmerking van de onderhoudsinstantie: 06-09 Is niet onze verantwoordelijkheid.

Uw melding is nu door de onderhoudsinstantie afgemeld als zijnde 'afgerond'.
Dit automatisch gegenereerde no-reply bericht is niet bedoeld om op te reageren. 
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen via onderstaande gegevens.
Instantie: Groningen -KP- Gemeenten individueel
E-mail: schade@folkersma-marum.nl
Met vriendelijke groet,
Landelijk Fietsplatform

… Is niet onze verantwoordelijkheid … en klaar. Tuurlijk …

En dan een link naar een bedrijf dat in opdracht bordjes plaatst. Wat verwachten ze nu, dat ik dat bedrijf een opdracht ga geven?

Dat is om te huilen.
Doet me sterk aan Twente denken waar nu al 3 jaar aan het fietsknooppuntnetwerk wordt gewijzigd, door inderdaad Folkersma, en allerlei routes niet op elkaar aansluiten. Ze wijzigen nl per gemeente. En nu zijn ook nog de infoborden per gemeente! Hoe verzin je het. Als je in de gemeente Hellendoorn bij knooppunt 38 staat, zit je aan de rand van het bord en wat er verder in het noorden ligt, zie je niet.

Ik had van Folkertsma een betere insteek verwacht, maar hij werkt conform opdrachten, die in Utrecht werden wel goed uitgevoerd. Heeft iemand er aan gedacht om per mail te vragen hoe of dat dat zit ?

Ik heb er even aan gedacht. Maar het is van de zotte dat je als burger de opdrachtnemer moet benaderen en de opdrachtgever zegt dat het niet zijn verantwoordelijkheid is. Bovendien: wat is dan het nut van sites als ‘bordje weg’ en het LFP ?

Ter vergelijking: als hier een aannemer de stoep slecht legt dan benader ik de gemeente. Die komt dan kijken of de aannemer het wel goed gedaan heeft. En als het niet zo is wordt het zelfs hersteld …

Tja, dat is ook waar, is het een foute conclusie om dan maar LFP te vertellen dat hun routes op OSM niet meer worden onderhouden ?
Of schrikken ze daar dan ook niet van ?
Een andere minder aardige optie is, dan om maar de niet onderhouden fietsroutes die onder LFP vallen wegens een groot aantal discrepanties uit het bestand te verwijderen.
Of is daar een tafel gesprek voor nodig ?

Dat is niet mijn idee. In de praktijk is OSM de enige plek waar de routes het meest met de werkelijkheid overeen komen.
Voor de rest hoop ik dat iemand van het LFP meeleest, deze ambtenaren-mentaliteit betreurt en met het schaamrood op de kaken aan de slag gaat.

En ik fiets nu rond in Twente, en kan dat uit ervaring dus bevestigen! Op veel plaatsen gewijzigde, toegevoegde knooppunten, maar geen aangepaste borden (of ontbrekend).

Hoe krijg je die routes dan in OSM als ze in het veld al niet goed zijn aangegeven ? Want zonder borden kun met een GPS wel rondrijden op basis van een route, maar zonder GPS en ontbrekende borden wordt het net als vroeger, gewoon sportief dwalen.
Terwijl de knooppunten oorspronkelijk slechts bedoeld zijn om de burger een geheel eigen keuze traject te bieden, van 34 naar 89 en over 02 weer naar huis.