Mikä on suora raja suomen kartta-aineistossa

Hei! Mistähän johtuu suora raja joka näkyy OSM kartta-aineistossa. Pystysuora raja menee suunnilleen Helsingin kohdalta ylöspäin ja jatkuu hieman yli Pihtiputaan korkeuden. Horisontaalinen raja menee siitä itä-rajalle asti. Eli nämä suorat rajat rajaavat itäisen suomen suorakulmiolla, joka näkyy vihreänä, kun muu suomi näkyy pää-osin valkoisella.

Tuo “raja” johtuu corine landcover aineiston kesken jääneestä importoinnista. Itse aineisto on niin huonolaatuista, karkeaa ja epätarkkaa, että itse en näe juurikaan syitä sen säilyttämiseen, mutta en nyt ole massiiviseen poistoonkaan ryhtynyt (editoidessa jossain tuolla alueella tulee toki poisteltua käsin edessä olevia jättimäisiä metsäpolygoineja, jne. :-)). Lisäksi sen importoinnissa oli/on joitain vakavia geometriaongelmia.

Corinea parempia aineistoja maanpeitollekin on (MTK:ssa käytännössä kaikki muu kuin metsät), mutta koitetaan nyt ensin aloittaa hiukan tärkeämmästä kuin perähikiän soista ja pelloista :-), eli tiestöstä (toivottavasti siihen liittyen olen saanu kaikki järjestykseen parin viikon sisällä). Osa maanpeittoaineistoista, joista voisi olla hyötyä löytyy myös muilta kuin MML:ltä, mutta lisenssin kanssa taas joudutaan miettimään mitenkä tiukasti mikäkin taho BY-ehtoa vaatii noudatettavaksi OSM:n hyödyntäjien kohdalla (eli riittääkö maininta contributors-sivulle wikissä vai ei, muut toimijat kun eivät ole ihan MML:n suuruusluokkaa niin tuonne /copyright sivulle niitä tuskin suostuvat laittamaan vaikka sieltä taisikin joku kaupunkin löytyä).


i.

Jep, itse lopetin tuon Corine importin ilmaantumisen jälkeen piirtämisen, kun maankäytön muokkaaminen muuttui hitailla nettiyhteyksillä lähes mahdottomaksi johtuen valtavista (ja monesti erittäin vääränmuotoisista) multipolygoneista. Eli ei kiitos lisää tuota.