Mijn eerste osmose stappen: slipcursus area

Via osmose kwam ik onderstaande situatie tegen:

Volgens mij is de situatie snel op te lossen door de area op landuse=education te zetten maar… beducht op valkuilen eerst hier maar even overleggen.
Immers dan was deze fix allang gedaan.
Want soms ziet iets er simpel uit maar blijkt dat dan niet zo simpel te zijn door iets onverwachts onderliggends en met ID als editor voelt dat als een D-day bestorming met een klappertjes-pistool…
Bewust oorlogsgebied :slight_smile:

Het probleem is ten eerste het ontbreken van een verbinding tussen het verkeersgebied en de Rob Slotemakerstraat. Maak dus ten minste één highway=service. Maar je voorgestelde oplossing is niet vergezocht…
:raising_hand_man:t3:

Als ik een iets grotere area definier om de landuse=educational en deze area=square meegeef en vervolgens deze square verbind met een service road ben ik er volgens mij ?

Met landuse=education is het OSMOSE-probleem niet langer van toepassing - het is geen verkeersgebied meer. Echter, als de parkeerplaatsen en lanen en misschien het irrigatiesysteem dan worden ingetekend, moet daar ook een weg naartoe leiden.

Ik zou dan proberen om area=yes en highway=servicete creëren in het eigenlijke slipgebied - binnen het landuse=education. Dus gewoon het bestaande gebied verkleinen en “verbinden”. Morgen / overmorgen zou ik dan opnieuw controleren met verschillende QA tools om te zien of ik een fout heb gemaakt en deze corrigeren.

In ieder geval denk ik niet dat place=square geschikt is.

Ik was naar aanleiding van je bericht nieuwsgierig hoe vergelijkbare faciliteiten getagged zijn:

• Het RDW Testcentrum in Lelystad (dat wordt bijv. ook gebruikt voor vervolg-rijopleidingen voor de motor, zoals VRO1 etc, en slipcursussen, dus vergelijkbaar) is niet specifiek getagged, maar behalve het gebouw. Het terrein niet als zodanig herkenbaar getagged. De wegen zijn wel allemaal getagged als highway=service met access=private.

• Het Formule1 Circuit in Zandvoort is getagged als highway=raceway (en ook met sport=motor, net als dit terrein), dat is ook wel een interessante optie?

En inderdaad een highway=service / service=drive_way met access=private om de boel op de juiste plek aan het hoofdnet te knopen, maar dat was al opgemerkt. :slight_smile:

Mooie metafoor trouwens. :smile:
Tikje offtopic, maar zou een voor iPad/touchscreen ontworpen editor zoals bijvoorbeeld Go Map!! nog een betere ervaring bieden?

Ik ook heel effies off topic:
Ach ja ik probeer wel eens wat cabaretachtige verzinsels uit omdat ook een glimlach belangrijk is tijdens het mappen !
Nee helaas dat Go map is geen goede vervanging want te beperkt.
Ik heb daar al eens een draadje aan gewaagd hier.
De laptop-ellende waar ik in verstrikt ben geraakt: ik heb betaald voor een 2de hands laptop, alleen omdat de eigenaar van de laptop in een steeds uitlopend project terecht is gekomen (waar hij zijn laptop voor nodig heeft) kan hij de laptop niet leveren aan mij en volgt dus uitstel op uitstel…
Over 10 jaar vraag ik mijn 200 € + woekerrente terug :slight_smile:

On topic: ik ga eens wat uitproberen met alle gegeven suggesties

1 Like

Het gebied is helemaal geasfalteerd dus ik vind dat je het nu gefoutificeerd hebt. Het was goed en nu niet meer.

Er hoefde helemaal niks opgelost te worden.

De aansluiting van het asfalt op de noordelijke scrub is natuurlijk wel schandalig.

Ik gebruik Osmose niet eerder meer tot dat ik mijn laptop heb…
@Kogacarlo het staat je vrij om het te verbeteren hoor.

1 Like

ah ja, die laptop. Tijdens mijn mei vakantie las ik ergens een nieuwsitem dat het (internationale?) moederbedrijf van refurbished.nl failliet was gegaan, maar dat op dat moment onduidelijk was of het ook over Nederland ging.

Lees maar in de buurt van

Off-topic: Gelukkig ben ik niet afhankelijk van Refurbished want dan had ik die pech er wellicht ook bij gehad.
On topic @Kogacarlo: naar aanleiding van je opmerking heb ik de key amenity=driver_training toegevoegd.

Kan jij als je het niet bevalt binnen of op dat vlak met layer=1 toevoeging je asfalt plak definitie kwijt en is iedereen tevreden, toch ?

Edit: scherm foto toevoeging ter illustratie.

Misschien is die amenity=driver_training ook daarop toepasbaar ?

Daar worden voertuigen getest.

1 Like

Duidelijk verhaal en dus daar niet op toepasbaar :slight_smile:

Er worden ook rijvaardigheidstrainingen gegeven.

Maar dat gezegd hebbend, is dat niet het primaire doel, meer een nevenfunctie als je het mij vraagt, dus zou het niet als zodanig taggen nee. :slight_smile:

Dat geconstateerd hebbend en ook je knmv info-link gelezen te hebben denk ik wel dat je iets met deze info kan doen op OSM.
Middels een punt-object kun je op het activiteiten vlak keys kwijt die de activiteiten van KNMV weergeeft met wellicht de tijden dat ze de cursussen houden op de te gebruiken infrastructuur.
Naar mijn mening lijkt deze constructie raar totdat je bedenkt dat dit soort constructie’s ook bestaan in de dart sport: de bruine cafė’s zijn de lokatie’s waar de sport beoefend wordt dit terwijl de dart club zelden eigenaar is van het café.
Bovendien wordt dezelfde constructie ook gebruikt in een winkel- straat/centrum.
De ‘infrastructuur’ is dan het gebouw waar de activiteit plaatsvindt.
De ondernemer met zijn zaak die het gebouw(deel) huurt is het punt-object op OSM.
Naar mijn mening is dat dan consequent logica doorvoeren wat in OSM-NL al bedacht is.

Graag wat constructieve meningen en/of input van anderen hierover.

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar! Want ik kwam laatst precies hetzelfde tegen: een sporthal waar het inpandige (bruin?) café ook aan zalenverhuur doet. Beide zijn nu als zelfstandige node getagt (met hetzelfde adres - en dat geeft dus meldingen her en der). Eigenlijk precies de situaties die jij omschrijft dus. Maar ben nog zoekende hoe dat goed te taggen.

Want is een dubbele adres-node dan acceptabel, zou een losse adres-node en twee adresloze POI-nodes beter zijn, of twee nodes maar dan één zonder het adres (en welke dan?), of zou de amenity sporthal op het gebouw getagt kunnen/moeten worden en dan alleen het cafe als node? Niets “past” binnen de huidige Nederlandse standaard/afspraken, maar beide verdienen wèl een plekje op de kaart.

1 Like

Ik denk dat jou geschetste situatie door nog 1 laagje ingewikkelder te zijn beantwoord gaat worden met een relatie constructie zodat je de dubbele adres node kwijt bent…
Totaal niet los op OSM-relatie’s ingegeven door de editor die ik daarvoor moet gebruiken: ID

Wat betreft meerder functies op één adres, niet heel erg gebruikelijk dus daarom waarschijnlijk geen duidelijke afspraken.

Even zoeken op de Wiki levert bij Key:type op:

Addressing
Proposal:Cluster - for grouping features with a collective name or address etc.

Verder kan ik me herinneren dat @marczoutendijk ook hier ooit eens over het gepost op het forum maar dat kan ik niet zomaar terug vinden.

Ik zie dat je bezig bent geweest, top hoor asfalt gedeelte is nog steeds niet zichtbaar.
Osmose jengelt dat landuse en amenity niet samen mogen en verder heb je alles wat ik uitgezocht heb 1 op 1 overgenomen…
Waarschijnlijk was je zelf ook niet tevreden en heb je stilletjes de veranderingen toegepast zonder er verder nog woorden aan vuil te willen maken.

Het was meer omdat er een vlak was met highway=service en area=yes, dat volgens mij gevestigde tagging is, en dat was dus verdwenen - nu niet meer :wink:
En dan nog wat cosmetisch werk.

De parking moet volgens mij nog op access=private of customers.