Mijn eerste Mapillary beelden!

Al bijna twee weken terug (31 oktober) ben ik een beetje wezen experimenteren met Mapillary. Ik heb een stukje van het Jaagpad in Wassenaar opgenomen, helaas alleen in zuidelijke richting (maar ja, het was ook even om te testen). Voor mijn gevoel ziet dit er aardig uit :D: https://www.mapillary.com/map/im/NGRDauGDFZ7WRj0tLssmqw
Ik ben van plan dit voor nog veel meer fietspaden (en voetpaden) in Wassenaar (en omgeving) te gaan doen.

Heeft iemand misschien nog tips hoe ik het beste goede beelden kan maken?

Zorg dat je je camera op je fiets stuur monteert.

Trouwens, ik hoop dat er veel meer mappers inzien dat mapillary een geweldig instrument is om de werkelijkheid te mappen, zonder papier en pen bij je te moeten dragen.
Zelf maak ik de foto’s met een GoPro waar ik later een opgenomen gps track de foto’s koppel aan de gps coördinaten.
Als je dit doet zul je bij start een foto moeten maken van het gps scherm, met een klok met seconden aanduiding om de foto’s juist te kunnen synchroniseren.

Ik bevestig mijn actioncam juist niet op het stuur maar aan het frame onder mijn stuur, minder trillingen en stabielere beelden (minder bewegingsonscherpte). Je kan ook mp4 filmpjes ipv foto’s uploaden, dat is minder bewerkelijk en bovendien worden de foto’s op afstand ipv tijd geplaatst. Mijn oude sony action cam heeft een timelapse van slechts 5 seconden en dat is te weinig. Wanneer ik echter een filmpje upload converteert mapillary dit naar voldoende frames en plaatst de foto’s om de zoveel meter. Hier een sequence waarbij de camera achterop de drager is gemonteerd.

Haha, die 30km/h op het fietspad… Mapillary is een leuk project, ik heb me een paar weken terug ook aangemeld. Je zet je GoPro op timelapse, met 0,5 of 1 sec interval denk ik, en je trackt ondertussen een GPS spoor met een gps. Maar hoe koppel je die GPS gegevens aan de foto’s? Daar ben ik nog niet helemaal uit…

Fotogeotag van Javawa

Aha, bedankt ligfietser! Wist niet dat JaVaWa ook zo’n programmaatje heeft.

Leuk om te zien dat iedereen wel een andere manier heeft :slight_smile:
Ik ga proberen mijn camera aan mijn stuur te monteren. Ik heb als het goed is nog zo’n houdertje liggen, ik ga eens even proberen.

Vergeet je camera niet te zekeren met een lanyard of koordje, de gopro mounts kunnen wel eens afbreken :wink:
http://forum.mapillary.io/t/camera-mounts-for-bicycle/79

Altijd doen inderdaad, stel je voor dat ie op de straat valt, sonde… Voor de fiets gebruik ik een aluminium Cullmann klem https://www.cullmann.de/detail/id/cc50-multiklemme-mit-cb27-1.html met een GoPro tripod mount. Deze klem is steviger dan de plastic GoPro handle bar mount… Die van plastic gebruik ik eigenlijk nooit meer.

Heb gister een zuignap gekocht… Na een beetje zwarte verf en een bout met een moer heb je dit, dit is mijn ‘setup’ :). De GPS lag tijdens de testrit trouwens niet tegen de voorruit, zoals op de foto, maar bij de versnellingspook, anders reflecteerde het te veel.

Beetje vreemd dat die foto niet rechtop staat… Camera heeft hem toch zeker weten ‘staand’ opgeslagen.

En dit is een klein test rondje… Ik denk dat 0,5 sec interval net iets te veel van het goede is, binnenkort maar eens met 1 sec proberen. Maar als je 50 km/h rijdt, gaat het wel met 13,8 m/s, dus de kans dat je dan iets mist is best wel groot.

https://www.mapillary.com/map/im/DtrqU66zJ6379Ce0B8Ek-A

Ga binnenkort eens een stuk noord Groningen erop zetten, daar mist nog wat…

Mappilary is inderdaad een mooi hulpmiddel.
Heb zelf goede ervaringen met montage van de camera op een aparte Ahead-cap bovenop de stuurbuis (dus niet op het stuur).
Die komen meetsal voor GoPro, maar zijn ook compatibel met Garmin-houders

De Garmin Virb’s (oudere versies goedkoop te vinden op de Duitse site van een Amerikaanse boekengigant) voegen zelf gelijk al de locatiegegevens aan de fotobestanden toe, die kan je dus direct uploaden.

Ben nu ook begonnen met foto’s van vaartochten (onder een aparte variant op mijn username, om ze makkelijk apart te kunnen bekijken van de fiets/wandelfoto’s van de naastgelegen jaagpaden (-;