MERKAARTOR latest release 0.010 (24 Mar 2008)

Er is een nieuwe versie van Merkaartor beschikbaar. http://www.irule.be/bvh/c++/merkaartor/ Deze versie maakt komaf met onder andere het uploadprobleem waarover ik schreef in een eerdere post.
Volgens mijn mening ligt het grote voordeel van Merkaartor in het feit dat je echt ziet wat je doet terwijl je het doet. In deze laatste versie nog meer dan vroeger want je kan volledig het vertrouwde Mapnik beeld oproepen als je dat wil. (aan te passen in de menu Tools-preferences).
Wel even opletten bij het downloaden. Tenminste op mijn computer met mijn versie Windows kreeg ik een scherm vol vreemde tekens als ik de link op de downloadpage direct aanklikte. Uiteindelijk heb ik de link naar mijn bureablad gesleept daar aangeklikt en op het volgende scherm gekozen voor opslaan. De opgeslagen file dubbelgeklikt en verder installeerde het programma zich daarna probleemloos.
Het programeren van Merkaartor is niet langer meer een one-man gebeuren. Er werkt nu een klein groepje aan het programma dus de verwachting is, dat het alsmaar sneller uitgebreid zal worden.
Echter is het voor mij nu al, zeker voor beginners, een eenvoudig te gebruiken editor met krachtige funkties.
Op de downloadpagina is een mooie verzameling screenshots en een gebruiksaanwijzing te bekijken.

Al die tekens komen omdat je webserver het content type niet goed aanbiedt. Voor applicaties met extensies als .msi, en .exe moet de mime-type=application/octet-stream zijn en voor .zip mime-type=application/octet-stream application/x-gzip.