Mer sjöar med wikidata-tagg

Har suttit de senaste dagarna och utvecklat mallen för insjöar på wikipedia. Det hela kulminerade i att jag nu updaterat mallen med funktion där en så kallad maplink ram med sjön visas under kartposition i infoboxen på samtliga sjöar som har Wikidata Q-ID i OSM och OSM ID i det associerade wikidata-objektet.
Mallen går att skåda på Mall:Insjöfakta Sverige – Wikipedia samt ett exempel på en sjö är Törn, Småland – Wikipedia där man kan se sjön med hjälp av OSM´s data. Kanske inspirerar någon att visa den fina datan vi har i OSM på wikipedia:)

Under diskussionsdelen på den mallen fick jag hjälp av @Larske med de tekniska bitarna. Larske tog även fram statistik över vilka sjöars wikidatasidor samt OSM-objekt uppfyller kraven för att visas med dessa maplinked-kartor i infoboxen.

1. Länk till fråga till Wikidata Query Service som ger en lista på Wikidataobjekt som avser insjöar och som är kopplade till artiklar i svenskspråkiga Wikipedia. Där sådant finns är även värdet på OpenStreetMap relations-ID (P402) angivet. Endast 6 procent av sjöarna har idag något värde på OpenStreetMap relations-ID (P402).
  2. Länk till fråga som ovan, men presenterade med prickar på en karta. Blå prickar för de 6 procent som har OpenStreetMap relations-ID (P402) och röda prickar för de 94 procent som saknar OpenStreetMap relations-ID (P402). Tänd och släck respektive kartlager med lagerikonen uppe till höger i kartan.

modifierad fråga med P10689 istället.

Totalt blir det att 20% av alla svenska sjöar i Sverige på Svenska Wikipedia visas. Larske pratade då om att det hade varit intressant att se hur många av de 60 000 sjöarna som finns i wikidata som har wikidata-ID på OSM-objekt(relation och way för sjöar) Malldiskussion:Insjöfakta Sverige – Wikipedia. Någon som är flink på Overpass Turbo och kan få ut denna statistik? Hade helt klart inte skadat att få in de 80%, om nu det är ifrån vår sida eller wikidata -

Vad jag fattar det som är att om vi bara lägger in wikidata Q-ID på way´n eller relationen i OSM kommer kartographer(mediawikimjukvaran som var 1-2 dag tar diffen på OSMs data) kopiera in way eller relation OSM ID i det item på wikidata? Jag läser Help:Extension:Kartographer/OSM - MediaWiki

1 Like

Efter lite efterforskningar tror jag jag kommit fram till någon kring hur Kartographer som mediawiki använder sig för att dra ner en kopia av OSM-diffs fungerar. Den tar in de OSM objekt som har ett QID i OSM. Men lägger inte till detta i wikidata, detta får verktyg som

Se t.e.x. Kyrksjön (Vissefjärda socken, Småland) – Wikipedia
Där la jag precis in QID i OSM och det har då inte synkroniserats till mediawikis Kartographer (inte inom de 1-2 dagarna) men jag manuellt la in relation ID i wikidata objektet till sjön syns inte kartan ännu as off 2024-08-16 23:19.

Medans när jag ändrade Changeset: 155299922 | OpenStreetMap och väntade en dag. Jag la sedan in OSM way ID i wikidatan Törngöl - Wikidata och då visas sjön på wikipedia i infoboxen. Törngöl – Wikipedia

Om vi kollar på en sjö som hade wikidata ID på sin relation i OSM och också i Wikidata ser vi att någon kört OpenRefine på wikidata-objektet. Törn - Wikidata

Min Slutsats? Jo att även om vi lägger in wikidata i OSM-objekt som tex för sjöar läggs inte OSM-relationen i sig in i wikidata. Har gärna fel i denna fråga.

1 Like

Jag kan tänka mig att lägga till wikidata-ID på sjöarna där jag bor. Kan man få en lista på sjöarna i min kommun (tex) som man kan utgå från? Eller vilket sätt är enklast? Helst vill jag ju se vilka sjöar som saknar wikidata-taggen inom kommunen.

@ChristianA, den här overpass-sökningen borde funka. Byt ut “Karlskoga kommun” mot din egen :slight_smile:

https://overpass-turbo.eu/s/1Q2F

2 Likes

Snyggt, och imponerande. Jag borde nog lära mig lite Overpass (och databas-frågande)…

Kan jag göra motsvarande sökning via JOSM så att jag får upp varje sjö där? Då kan jag ju lägga till wikidata-taggen för varje på ett ganska effektivt sätt.

1 Like

Jooo, man kan köra overpassfrågor direkt i Josm, men jag brukar köra dem på overpass-websidan och sen exportera resultatet till josm. Kanske inte optimalt ur nån speciell synvinkel, men det funkar för mig. Gamla hundar etc… :wink:

image

1. Exportera från overpass-turbo

image
2. Välj “JOSM” i dialogen som kommer upp

2 Likes

Tack. Sen är det bara att redigera och ladda upp? Jag är lite ovan vid att ha bara ett fåtal sjöar och inget mer att redigera.

Men det verkar ju väldigt effektivt. Nästa steg blir att söka fram alla sjöar i kommunen som inte har något namn.

1 Like

Japp.

Ja, det kan kännas lite skumt att inte ha ALL data i området nedladdad när man redigerar, men ska du bara ändra taggar så funkar det hur bra som helst. Om man ska ändra geometrier som KAN sitta ihop med andra geometrier som INTE är nedladdade, då kan man få knas och felmeddelanden, men ska man BARA ändra taggar så går det hur bra som helst. Och är ganska befriande att slippa se allt annat mög man inte bryr sig om för stunden :slight_smile:

Sjöar utan namn:

https://overpass-turbo.eu/s/1Q2K

Som alltid kan man få en del oönskade träffar när man gör såna här kvantitativa sökningar. Det finns MASSOR med småsjöar som inte har några namn, för de är bara en 2x3 meter stor pöl ute på en myr eller nåt. Inte relevant med namn på såna… Man kan säkert filtrera på storlek också, om man har kommit lite längre i sitt overpass-hackande :slight_smile:

3 Likes

Det går att använda den här sidan för att koppla ihop OSM och Wikidata: https://map.osm.wikidata.link/
Välj item type filter “lake” så letar den fram alla sjöar inom kartfönstret.

3 Likes

Oooh, den var ju snajdig :slight_smile:

Först fattade jag inte nåt, den hittade inget och föreslog ingenting, men efter en omladdning av sidan dök det ju upp en massa sjöar och ett lättbegripligt gui för att koppla dem. Här ska wikidatifieras :smiley:

1 Like

Ja, mycket trevligt verktyg när man väl förstår hur det funkar :exploding_head:

1 Like

Och nu när jag har kört med den lite under dagen (några tråkiga möten… öhömm :roll_eyes:) så har jag fått lite mer insikt i wikidata, som jag knappt har funderat på över huvud taget förr.

Hur korrigerar man fel i wikidata? Jag har hittat både dubbletter och felaktiga positioner.

En sjö hade korrekt namn i wikidata men fel namn i osm, så jag kopplade först ihop dem (med den länkade sidan ovan) och startade sen iD för att korrigera namnet (kan inte köra josm på jobbet). Då sa iD “den här är länkad till wikidata så name-taggen är låst”. Wtf? Då tog jag bort wikidata-taggen, korrigerade namnet och tänkte att jag länkar ihop dem senare igen… men det kändes onödigt omständligt :slight_smile:

När ett objekt har både en wikidatalänk och ett “eget” name, hur konkurrerar de med namnsättning, med tanke på att iD sa “name-taggen är låst”? Det är tex vanligt att “långtjärn” och “långtjärnen” skiljer sig åt.

1 Like

Tack för hjälpen och tipset om https://map.osm.wikidata.link/. Vad jag ser det som löser det ena halvan av att få upp de 80% av sjöarna i Sverige som inte visas på en sjös infobox på Wikipedia. Wikipedia och wikidata-folk får sedan lösa andra delen vilket är att få in OpenStreetMap relations-ID (P402) eller OpenStreetMap sträck-ID (P10689) i relevant wikidata objekt för var sjö.

En på wikipedia tog fram frågor indelat på kommunnivå kombinerat med mediawiki API och overpass turbo tillslut för att få statistik över wikidata-biten av projektet:

Se mer info på Malldiskussion:Insjöfakta Sverige – Wikipedia - Inventering av hur många sjöartiklar per kommun som har förutsättningarna för att visa kartan från OSM

Synd att man inte kan ange hashtag på changeset på verktyget. Men kommentar kunde man ju skriva. Ska vi komma överens om något att skriva när vi går igenom kommunerna för att kunn sortera ut dessa ändringar? Kanske är detta överflödigt?

@Tomas_Marklund Angående

Hur korrigerar man fel i wikidata? Jag har hittat både dubbletter felaktiga positioner.

Har jag frågat wikipedifolk vart man ska vända sig om specifika wikidata-frågor i denna ändringen: Malldiskussion:Insjöfakta Sverige – Wikipedia

Förstår inte varför iD låser fälten, namn för oss känns bra att ha. Men man kan väll lägga till en tagg manuellt med name= i iD?

Något jag märkt också i min hemkommun är att många mindre sjöar inte har något namn, jag kikade på Havs och Vattenmyndigheten och Länstyrelsernas databas för vattenVISS (lansstyrelsen.se)s licens också och informationen där är CC0 vilket vi får använda tolkar jag detta som. Med tanke på att denna databas (och ett excelark ifrån SMHI) har används som grund tolkar jag detta som att vi får ta datan på namnet som ligger i wikidata(också CC0) alltså namnen. Så om man vill kan man också ha uppe iD eller annan editor när man använder sig av https://map.osm.wikidata.link/ och där man ser att det står:

way Water no name

kan man slänga in namnet i objektet också så får vi in de för andra datakonsumenter. Hade ju varit bra om man kunde lägga in det i changesetet med verktyget men de är väll rädda för licenskonflikter.

Hittade ett till verktyg också: https://osmwd.dsantini.it/ för att se OSM och Wikidata på objekt, en kombination med overpass och wiki querys som samlas ihop och visas på en karta.

Wikidatasidan man kommer till med länken i verktyget beskriver ett dataobjekt. Det är en massa boxar var och en innehållande ett uttalande om objektet. En pennsymbol i hörnet på rutan gör att man kan redigera värdet i fråga. Det som kanske inte är uppenbart är att namnet på sjön är det som kallas label i rutan högst upp. Kulturellt skiljer wikimedia-världen från OSM i att källor har en mer central status, och att ta bort ett värde som har rimlig källa ses inte alltid med blida ögon speciellt om man inte har en likvärdig källa att stödja sitt påstående med. Att formattera källhänvisningarna efter alla konstens regler är oftast svårare än att ändra själva värdet. Om du är osäker så kan du gärna lägga bara en ‘reference URL’ och pinga mig så kan jag titta på det.

Om du med dubbletter menar två wikidataobjekt som verkar beskriva samma sak är det ofta lurigt att reda ut för att de kan vara bundna till wikipediaartiklar på olika språk som kan vara svåra att förstå men också måste redas ut om de beskriver samma sak.

1 Like

Jo, jag klickade runt lite och fixade lite, dock utan att tänka på wikipedias ibland närmast fanatiska krav på källhänvisningar.

I de fall där koordinater är fel, räcker det med en länk till tex eniro eller lantmäteriet som källhänvisning.

I fallet dubbletter borde det räcka att länka om alla wikipediaartiklar till den ena, flytta över ev taggar som saknas på den ena, och sen radera den andra?

Koordinater hör väl till de uppgifter som ofta saknar källa ändå så ersätter du felaktiga utan källa med korrekta utan att ge källa lär väl ingen bli arg, men om du har en länk till lantmäteriet eller liknande är det förstås mycket bättre.

Dubbletter bör hanteras precis som du säger men det är ofta svårare i praktiken. De där Wikipediaartiklarna handlar ofta inte om precis samma sak. På svenska finns ofta tre distinkta artiklar som behandlar en kommun, centralorten som ofta har samma namn och en om den historiska staden från tiden med stadsbegrepp. På andra språk motsvaras de tre ofta av en enda artikel där det inte är lika klart vilka hårda fakta som egentligen avses. Tätortens eller kommunens utbredning? Artiklarna är på olika språk som kan vara mer eller mindre svåra att förstå vad de handlar om beroende på vad man har för språkkunskaper etc. Men hittar du klara fall är gången korrekt.

Sådär, då har vi uppdaterat mallen så att alla sjöar har en karta i infoboxen, går tex att beskåda Vänern – Wikipedia som visar sjön i blått då QID är inlagt på sjön (relationen i detta fall, en sjö kan vara en way också då det ej finns några öar eller holmar)
När QID saknas i OSM på sjön visas bara en kartnål på koordinaterna specificerade i wikidata.

1 Like

Bra jobbat, vad mycket bättre det blir med interaktiva kartor på Wikipedia. Det verkar vara något lurt med zoomen dock, t.ex. Björken får den allra mest inzoomade när jag tittar på den, hela kartan i infoboxen är alltså ett blått fält av vatten.

Detta är för att vi kan inte uppskatta zoom-nivå (skulle gå att räkna på detta genom att vi har areal i wikidata och sedan bestämma en zoom-nivå utifrån detta.) när vi bara har en koordinat. Om vi lägger in QID i OSM kommer den zooma till polygonen.