Meerdere OSM-kaarten uploaden naar Garmin GPSmap 66s

Ik had een Garmin GPSmap 60cSx en moest daar alle OSM-kaarten in één keer uploaden omdat ik maar één gmapsupp.img op het geheugenkaartje kon zetten (moest dus handmatig mijn kaart samenstellen en deze mocht ook niet te groot worden).
Ik plan een nieuwe GPSmap 66s te kopen en daar heb ik zowel (veel) intern geheugen als een geheugenkaartje. Ook lees ik ergens dat ik daar meerdere .img’s kan neerzetten en dus bv. per land een .img kan maken en deze overzetten naar intern / geheugenkaartje maar dan natuurlijk wel steeds gerenamed naar een specifieke naam (bv. gmapsup_nl.img, gmapsup_d.img etc.).
De vragen:

  1. Klopt dit verhaal ?
  2. Kan ik ze beter in het interne geheugen zetten of op het kaartje ?
  3. Hoe doe ik dit (via USB-kabel of anders) ?

Naar mijn idee kun je deze vragen het beste stellen op het forum van Waypoint https://forum.gps.nl/
In ieder geval kun je img bestanden overzetten met Javawa Devicemanager http://www.javawa.nl/
Kan zijn dat die niet meer werkt bij een 66, maar ik verwacht van wel. Bij mijn 64 werkt het in ieder geval goed.
Ik heb een 64 en die koppel ik via de USB kabel aan de laptop en dan gaat ie automatisch in de USB mode. Dat is anders dan de 60, waar je dat via het menu moet doen.

Ik gebruik alleen maar OFM en om die op het geheugenkaartje van de 64 zetten, doe ik het volgende:

  • pak de OFM download uit
  • installeer de nieuwe versie van OFM op de gewone manier
  • koppel de 64 via USB aan de laptop
  • start Javawa Device manager
  • kies voor installatie, wijs het geheuigenkaartje aan en zoek het .img bestand in de uitgepakte download van OFM
  • de rest regelt de Devicemanager

Lees ook wat er op de Javawa site staat, heel nuttige info

Ik heb zelf ook een Garmin 66st, maar gebruik meestal de fietskaarten van OSM
Je antwoorden:
1: Ja, gewoon een naam geven en bij de overige IMG’s zetten
2: Maakt niet uit
3: Ja, gewoon via een USB kabel. Javawa, maar gewoon met explorer lukt ook prima.

Nog een tip voor de securigheid: Als je verschillende landen-bestanden hanteert, zorg dan dat er geen overlap is.
M.a.w. laat dezelfde tegel niet zowel bij Belgie als bij NL voorkomen. Dit kan problemen geven bij routeren.

Dat samenstellen tot één gmapsupp.img bestand is niet meer nodig.
Het downloaden van een kant-en-klaar img bestand en dan overzetten met verkenner gaat inderdaad het snelst. SD kaartje uit de gps halen en in het sleufje van de computer.
Wil je toch één kaart overzetten vanuit basecamp let dan wel op dat de nieuwste versie van basecamp het overzetten van de meeste OSM kaarten niet meer ondersteunt. Je moet dan een versie terug.
Met mapsource heb je overigens geen problemen. Wel dan inderdaad je overgezette gmapsupp.img hernoemen naar een logische naam. Dat doet mapsource niet.

Het meeste is al geschreven.
Wat ik nog wil aanvullen op punt 2, osm kaarten op intern of sd: vaak wordt geadviseerd om osm-kaarten op sd-kaart te zetten en niet intern. Deze kunnen wel eens tot vastlopen van gps leiden. Voor herstel is het dan makkelijk om sd-kaart eerst uit gps te halen. Zelf zet ik op mijn 66s kaarten van Garmin (CN, Topo Pro e.d.) op intern en osm-kaarten op sd.
Maximum aantal kaarten op de gps zal nog ca. 20 zijn (niet gedocumenteerd door Garmin) en maximum aantal kaartdelen is 15.000 (wel gedocumenteerd). Getallen gelden voor totaal van intern+sd.

Bedankt allemaal ! Hiermee moet het lukken !:slight_smile: