Meerdaagse wandeling

Momenteel ben ik bezig om “Het Groen Woud Pad” in kaart te brengen. Het is een meerdaagse wandeling van 250 km op basis van de bestaande knooppunten in de driehoek Tilburg-Den Bosch-Eindhoven.
Op de Wiki-wandelpagina vind je hem onder meerdaagse wandelingen >> overige. Id = 2.420.097.
Ik heb dat op verschillende manieren gedaan. In de history zie je mijn probeersels.
Ik weet niet wat de correcte manier is.

Als ik het “Pelgrimspad 2” (id = 1453780) als voorbeeld neem dan zijn er alleen nodes met de trajectrelaties (b.v. Pelgrimspad 2a, 2b ) opgenomen. Zo wordt het ook in de Wiki-wandelpagina beschreven.
Controle met de OSM Relations Analyzer geeft als resultaat relation = empty en lengte = 0 km. Dat komt wat negatief over.

Neem ik als voorbeeld het Brabants Vennenpad (id = 1103923) dan zijn daar alle leden afzonderlijk opgenomen. Dat strookt weliswaar niet met de Wiki maar controle levert dan op “split into several pieces” en een lengte van 233,845 km, wat overeenstemt met deze wandeling.

Wat is de juiste manier?

Als je kijkt naar het Noord-Hollandpad in dezelfde tabel op de wiki-wandelpagina, dan zie je nog een langeafstandswandeling die uit etappes bestaat. Dat de relation-analyser niet met relaties in relaties overweg kan, heeft mij niet weerhouden om te taggen wat er werkelijk is, namelijk etappes die samen één geheel vormen. Gelukkig kunnen andere tools, zoals de OSM Route Manager (klik op de manage link in de tabel) en de wandelkaart van Lonvia http://hiking.lonvia.de/en/?zoom=15&lat=52.25032&lon=4.91217&route=1 (klik op “routes” in de rechteronderhoek) wel overweg met relaties in relaties.

Als je en de wandelknooppuntroutes mapped en de langeafstandswandeling in één relatie stopt met alle wegen, dan moet je bij een verandering in de wegen of het wandelknooppuntennetwerk twee relaties aanpassen. Da’s niet handig.

Ben het met cartinus eens.
Omdat ik Pelgrimspad 2 in etappes doe (in mijn geval zijn dat niet de etappes uit een routebeschrijving maar de gelopen trajecten) en die relaties weer in een “super”relatie, zeg ik uiteraard, doe het net zo.
Op Lonvia Hiking krijg je zo wel alles te zien. Onder Routes is Pelgrimspad 2 te vinden en als je erop klikt dan de etappes (geletterd om de juiste volgorde te houden). Works for me.
Geef de etappes wel mee: name; type; route; network enz.

Het Maas-Niederrheinpad heb ik ook in etappes ingevoerd.
Op verzoek heb ik de nodes op de startpunten van de etappes toegevoegd aan de relatie (http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=14356).

Het werken met etappes vond ik een stuk gemakkelijker dan één enorme relatie.
De startpunten heb ik gezet op de plekken die met het openbaar vervoer te bereiken waren.

Òp initiatief van deze draad heb ik de joekel relatie Marskramerpad ook even in trajectrelaties opgedeeld. Het zijn er 20, maar als je de slag te pakken hebt, dan is het best simpel. Eigenlijk is JOSM een super produkt.

Overigens zie je bij zo’n actie pas hoeveel details er door de licentie wisseling verdwenen is. :frowning: