Medemapper zoekt oplossing voor openingstijden dmv link met website

Nieuwe medemapper zoekt een oplossing om de openingstijden toe te voegen middels de website.
Er zijn hier seizoensgebonden tijden.

https://overpass-api.de/achavi/?changeset=129736848

Tot nu toe heb ik steeds bij hulp verwezen naar opening_hours=
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:opening_hours#Multiple_days_and_multiple_time_periods

De link naar ons forum zal ik mapper toesturen.

Volgens mij gaat website:opening = Haarlemmermeersche Golfclub | Openingstijden winterperiode niet werken.

Wie kan wat licht in de duisternis brengen?

1 Like

Nee klopt gaat niet werken, letterlijk iedereen doet openingstijden op een andere manier. Als je dat van een website wilt scrapen ga je of veel fouten hebben of heb je een super geavanceerd ai model nodig. Iets als GPT-3. Gewoon de website toevoegen is net zo nuttig dus. Doordat opening_hours= een vast formaat is kan het snel geparsed worden en offline bekeken worden, dat is niet mogelijk met een verwijzing naar de website.

Offline info is ALLEEN nuttig als deze info niet door de eigenaar van bijvoorbeeld een restaurant niet veranderd is en ten ALLE TIJDEN blijft kloppenā€¦
1 van de eerste dingen die op restaurantseigenaar website staat zijn juist seizoensgebonden en feestdag gebonden AFWIJKENDE openingstijdenā€¦ Natuurlijk kan je ELKE KEER de info blijven aanpassen maar hoe betrouwbaar blijft de offline info dan nog ?
Oplossing zou zijn alleen de algemene website info laten tonen maar daar heb je weer het nadeel dat als je 15 restaurants vergelijkt kwa openingstijden & prijzen je een dag taak heb aan paginaā€™s door spitten voor je een goede keuze kan makenā€¦.
Daarom mijn voorstel website:opening te maken waar je de juiste weblink in kan copiĆ«en & pastenā€¦ Of Alternatief: website:alt_opening

1 Like

Ik snap je probleem maar dan lijkt het mij beter om de link te laten verwijzen naar een opening_hours tekst bestand die ergens gehost word en dat live aangepast word, dat lijkt mij een betere standaard.

Dat is dan een stuk flexibeler aangezien je dan de standaard behoud en je live updates kan sturen naar clients.

Even voor grapā€¦

Kennelijk leeft dit idee vaker: opening_hours:url
Niet heel populair, zoā€™n 10% van al het gebruik wereldwijd is te vinden op 1 locatie in Nederland ā†’ 447x hier! :joy:

Nu weer serieus.

Naar mijn mening lost een nieuwe tag dit niet op; denk dat er weinig animo zal zijn om deze te adopteren door de verschillende apps - kan immers niet automatisch verwerkt worden.

Tjuroā€™s oplossing is mooi, maar verlegt het probleem naar de eigenaar/webbeheerder - ook weer, waarom iets ā€œmoeilijksā€ als een openings_hours.txt aanmaken als de moeite al niet gedaan kan worden om het zelf direct op OSM goed te zetten? - oftewel weer een lage adoptie graad.

Wat wel nuttig kan zijn - gezien in een eerdere discussie in Eindhoven - is een gestandaardiseerde ā€œopenings_hours=see_websiteā€ variant (en dan de echte ā€˜websiteā€™ tag volgen). In dit geval ging het expliciet om een winkel eigenaar met flexibele openingstijden die geen zin had om OSM telkens te updaten. De door gebruikers toegevoegde openings_hours werden namelijk meteen verwijderd.

Terug komend op Dillen_GJā€™s nieuwe tag voorstel - ik ben er niet voor om OSM alle problem op te laten lossen van restaurants met flexibele openingstijden die zelf geen moeite willen doen om de openingstijden te communiceren. Bijvoorbeeld door een simpele site te maken - wat eigenlijk de enige reden is om naar een custom URL te verwijzen.

Expliciet OSM niet willen onderhouden als eigenaar kan ik me nog wel iets bij voortstellen.

Iets in de richting van het volgende misschien met als opmerking ā€œOpeningstijden onder voorbehoud, bel ons of bezoek onze website: hgcgolf.nl/Golfbaan/Golfbaan-informatie/Openingstijden-winterperiodeā€

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:opening_hours/specification#explain:additional_rule_separator

En om het makkelijker te maken:

  • Openingstijden golfbaan op de leisure=golf zetten
  • Openingstijden restaurant op adresnode
  • Openingstijden secretariaat op kopie adresnode

In zoā€™n geval zou ik ook voor makkelijk gaan.
Ook de link naar de juiste pagina op een website wordt wel eens aangepast. Gevolg isā€¦ pagina bestaat niet.
ā€¦opening_hours zijn aan te passen.
Steeds meer bedrijven checken de vermelding in osm.
Er zijn ook apps die bedrijven helpen met het toevoegen van hun bedrijf op osm.
Die werken nu met opening_hours.
Die tag is wereldwijd nu zoveel gebruikt. Daar zou ik niet aan willen tornen.
Verwijzing naar een website:opening_hours zou wel een aanvulling kunnen zijn.
ā€¦ van website:menu bestaat ook een wiki.
Een verwijzing naar de algemene website lijkt me voldoende.

2 Likes

Goed idee Eggie !
Als dit mogelijk gemaakt wordt dan heb je zowel offline als online info over openingstijden, bovendien zijn deze 2 dan elkaars info backupā€¦
In het specifieke geval van deze golfclub bestaan er heb ik gezien 2 urls: zomer openingstijden & winter openingstijden (verander voor de gein in mijn eerdere url post winter maar in zomer).

Ik weet niet of het een goed idee is. Ben meer van 'KISS (Keep it simple and stupid.)

Dus opening_hours= en een website.
Wanneer het mogelijk is om naar een websitedeel te verwijzen middels een url is dat natuurlijk een goede aanvulling.
Ik kijk ook hoe incidentele mappers mappen en dan zie ik dat de drempel al snel te hoog is.

Voor openingstijden gebruik ik deze tool. Er zijn er overigens meer.

openingsuren-tool

Daar gaat iets mis. Die website is niet meer bereikbaar. :sob:

Wonderlijk, want het is wel de juiste urlā€¦ Vanmorgen werkte het nog.

editā€¦ Hij doet het inmiddels weer.

1 Like

Even een andere vraag omtrent het zelfde mapping object:
Hoe map ik ELEGANT 2 bedrijven (in dit geval: een golfclubhuis bestaand uit 2 verdiepingen & een restaurant op de 1ste verdieping) op 1 adres ?
Als er een ELEGANTE manier is wil iemand dit dan voor mij mappen ?
Ik ben een zeer recente mapper (newbie) die op dit moment niet de tijd heeft om te mappen maar middels OSM planmatig & budgettair zoveel mogelijk tijd met mijn familielid (waar ik 24/7 voor mantelzorg) feestdagen mee wil doorbrengen voor zolang ze nog te leven heeftā€¦
Ik beloof me na die tijd volledig te storten op OSMā€¦

Dat gaat het beste met een zogenaamd associated_Address relatie. Hier is een voorbeeld.
Achtergrondinformatie.

Top oplossing Marc (ik heb je voorbeeld gezien) voor zo ver ik dat als nieuwkomer kan inschatten, kun jij dat zo inregelen voor mij ?

Ja, dan moet je me laten weten welke bedrijven waar moeten worden gehuisvest.

Top Marc ! Ik zet een opmerking bij ā€˜restaurant de drie gemalenā€™ en clubhuis de Haarlemmermeersche golfclub te Cruquius. Waarbij het clubhuis 2 verdiepingen heeft en het restaurant daar op de 1ste verdieping onderdeel van is.

Opmerking geplaatst

Kun je ook een link geven?

Nooit gedaan maarā€¦ euh deze ? Node: ā€ŖDe Drie Gemalenā€¬ (ā€Ŗ10241950943ā€¬) | OpenStreetMap
En deze: Way: 268337015 | OpenStreetMap
En deze: Node: ā€ŖRestaurant de Drie Gemalenā€¬ (ā€Ŗ2736783912ā€¬) | OpenStreetMap