Marts-projekt: løs gamle noter!

Der er i skrivende stund lidt over 800 åbne noter i Danmark.

Af dem er der 1 fra 2020, 10 fra 2021, 111 fra 2022 og 159 fra 2023. Jeg tænkte om vi kunne have som vores projekt i marts at løse alle (eller i hvert fald de fleste) noter fra 2020-2023. Jeg har selv løst en del de sidste par dage. Mange af dem er ret simple at løse, men nogle er også meget mangelfulde.

Jeg synes faktisk vi gør det ret godt mht. noter i DK, men det kunne være et sjovt, og ikke så omfattende projekt til marts måned, som jo allerede er godt i gang.

En opgørelse over alle åbne noter kan findes her.

5 Likes

Jeg synes at det er prisværdigt at man vil kaste lidt tid i at løse noterne i DK.
I sin tid (marts-2020) fik jeg løst omkring 500 noter og forsøgte at holde antallet nede nogle måneder frem.

Men da StreetComplete åbnede fuldt op med muligheden for at lave noter, måtte jeg opgive, da der åbnede flere noter om måneden, end var tid til at løse dem.

Det er et tosidigt sværd med noterne. På den ene side er det fint at skrive at der er et problem her på dette sted, på den anden side har man også åbnet en masse intetsigende noter.

Forleden uploadede en bruger over 1000 noter i den tro, at de så blev løst automatisk. Problemet viste sig ikke at skulle løses i OSM, men i den App vedkommende benyttede.

En anden anonym onlineservice onosm.org giver mulighed for at sætte en note ind i OSM for at få nogen andre til at oprette en POI. Den blev brugt en del for nogle år tilbage og de bliver sjældent løst. Her er en, som har fyldt 3 år:
Note: 2806571 | OpenStreetMap

Og ikke mindst de anonyme private noter, som viser en post-placering til et løb eller hvor folk har været:

Nogle af noterne bliver oprettet af aktive mappere, som har været på stedet, og de ligner mere en note til dem selv. Men de bliver ikke altid løst af selve “opretteren”, selvom vedkommende har de bedste forudsætninger fra observationerne på stedet.

Men det er fin afslappende terapi at løse noter, for man kan gå på opdagelse i CVR https://datacvr.virk.dk/ , OIS https://www.ois.dk/ og DAWA https://vis.dataforsyningen.dk/ for at lede efter data om området, hvor noten er markeret.

4 Likes

Yes! Jeg har godt lagt mærke til hvor aktiv du er med at løse noter, og jeg synes det er så sejt. Stærk indsats!

Hvad gør vi med gamle noter der er så intetsigende at de ikke kan løses fra lænestolen? Eksempelvis den jeg linkede til i det oprindelige indlæg.

Jeg har lukket et par noter i Aalborg, der bare var et billede af en mur, og hvor brugeren ikke svarede på spørgsmål. Er det proceduren?

Stil uddybende spørgsmål og luk hvis der ikke skabes kontakt?

3 Likes

Hvis der er en aktiv mapper bag noterne, så er det bedst at gå til vedkommende.
Det kan være at noten er glemt, eller laget med noter er slået fra. Det sidste skete før i tiden, hvis man havde rettet med ID.

Det er værre med de anonyme noter. De kan være relevante, men der mangler en at kommunikere med. Her har jeg bedst erfaring med at gå på jagt på internettet efter relevante oplysninger om stedet.

Hvis man er heldig, så sker det at der dukker et billede op, som netop viser stedet, eller en artikel, hvor der er beskrevet noget om stedet.

Nogle gange må man så give fortabt og håbe at nogen vil komme forbi, hvis det er et sted langt fra ens område.

Lukker man en note, som man mener er noget sludder, så skal ejeren nok komme tilbage, hvis det er vigtigt. Vedkommende får en mail, for hver note der lukkes eller kommenteres.

Og hvis der ikke sker noget efter man har lukket noten, så kan det være at den ikke er relevant længere. Er der er noget vigtigt på stedet, så skal der nok dukke en ny note op. :wink:

1 Like

Det er et fint projekt og en god reminder; jeg havde selv glemt et par noter der var år gamle, fordi vi flyttede. Men jeg kan personligt godt lide at besøge stederne, og der kan godt gå lidt tid før jeg får besøgt de steder hvor det er nødvendigt… Som andre ‘månedens projekter’ kan der godt gå lidt længere tid end en måned :slight_smile:

1 Like