Kennelijk slaag ik er niet in om duidelijk te maken wat ik bedoel. In ieder geval wil ik juist nĂet met offline vinklijsten en functies werken.
Ik wil uit osm selecteren, met de selectie aan de slag, daarna uploaden, en als ik dan nog een keer de query draai moet en de al gecontroleerde objecten er niet meer inzitten. Zodat ik op elk gewenst moment en elke gewenste plaats de query op osm kan draaien en dan alleen maar nog te controleren items vind, ongeacht of ze op basis van de controle aangepast zijn of niet.
En al even kennelijk werkt niemand op deze manier.
Ff kijken of ik nog een voorbeeld heb… ik heb bruggen nagelopen of er een layer tag was. Aangezien bijna alle bruggen een layer tag moeten hebben, zoekt mijn query op bridge zonder layer tag, binnen beeld en/of binnen een gebied. Als ik ze afwerk zet ik er bijna altijd een layer tag bij, en dan verdwijnen ze uit de query. Dat kan ik dus op willekeurige momenten overal doen, maakt niet uit of ik een gebied al gedaan heb, het werkt altijd. De vorderingen zijn in de query meteen zichtbaar, binnen 10 minuten na upload. Ik hoef nergens iets bij te houden.
De layer tag is hierbij de marker tag: layer tag aanwezig betekent: is gedaan.
Bij de zebra’s kon dat niet, want er was niet iets wat betekende “deze hoeft niet” of “deze is al gedaan”. Alle zebra’s moesten individueel gecheckt worden, vaak zonder aanpassing alleen bevestiging dat hij goed is, en ook heel vaak met wijzigingen maar dat kon van alles zijn, dus niet 1 vaste edit. En dan heb je dus een of andere marker nodig die ervoor zorgt dat je niet eindeloos dezelfde zebra’s opnieuw checkt.
Bij de valse village greens kon het weer wel, want we hadden consensus dat een echte village green een name heeft. Dan is landuse=village_green zonder name=… de query, en als het een echte village green was kreeg hij een name tag (en anders werd de area een grasveld, bosje, shrubbery, tuin of dergelijke.
Bij de AND nodes is de user metatag de marker. Zodra de node verbeterd is, is AND niet meer de laatste user.
Bij de 3dShapes kaartranden-bullshit haalde ik gewoon na bewerking de betreffende 3dShapes waarschuwingstags weg. Dat kon omdat ik de enige was die daaraan werkte.
Bij source=3Dshapes kan dat weer niet, omdat noch de aanwezigheid noch de afwezigheid daarvan betekent dat de area geometry goed up to date is, terwijl tegelijk allerlei mappers met het weghalen of laten staan van die tag iets wilden uitdrukken. Dus daar zou je een andere marker nodig hebben, als je alle oude area’s wil nalopen en in de query uitsluiten wat al gedaan is.
In principe kan je MapRoulette wel gebruiken voor dit soort megaklussen, maar in de praktijk werkt MR bij zulke aantallen niet meer, omdat niemand eraan begint en dan ook nog doorgaat. Na een stuk of 100 haken de meesten af, het werkt gewoon te omslachtig voor meer, en je hebt de direkte feedback vanuit de database niet omdat je op een apartgezette voorraad werkt (zeg maar die mega excellijst met kleurtjes). De feeedback over de vorderingen in OSM krijg je pas als je de missie ververst, wat behoorlijk omslachtig is en weinig gebeurt.
De QGIS kaarten met dagelijkse verversing werken ook, als het om iets gaat wat een “natuurlijke” marker heeft. Want dan verdwijnen die gevallen de volgend dag uit de kaart.
Lang verhaal kort gemaakt, ik heb antwoord op mijn vraag.