Marker tag ("deze is al gedaan)"voor workflow in missies

Als je een grote check doet bijvoorbeeld: van alle bruggen in jouw gemeente wil je kijken of het geen culverts zijn, en zonodig ombouwen, dan heb je een manier nodig om te weten wat je al gedaan hebt en wat nog niet.
Als het een kleine klus is kan je het nog wel op gevoel en geheugen doen, maar iets wat pakweg 4 weken gaat kosten niet. Dan wil je bv een overpass query hebben die de bruggen die je al gecheckt hebt weglaat, dus alleen laat zien wat nog moet.

Ik heb wel eens marker tags gebruikt, maar dat levert gedonder op zelfs als ze niemand in de weg zitten. De scherpslijpers hebben dan ook wel gelijk dat de OSM database er niet voor je mapperworkflows is.

Hoe doen jullie dat, of hebben jullie niet zulke workflows?

1 Like

check_date? Key:check_date - OpenStreetMap Wiki

Of bedoel je dat juist met marker tags?

Zou je met sets kunnen werken? Met onderstaande codes (volgens AI, niet getest) zou je moeten kunnen opvragen welke objecten jij sinds datum x hebt veranderd. Eventueel kan je uid ook veranderen in user: als je wilt zoeken op gebruikersnaam.

Onderstaande set kan je dan aftrekken van de volledige set.

1. Jij was de laatste editor sinds die datum
Gebruik:

nwr(uid:JOUW_UID)(newer:"2026-01-01T00:00:00Z");

2. Jij hebt ze ooit aangeraakt sinds die datum, ook als iemand later nog iets wijzigde

Gebruik:

nwr(uid_touched:JOUW_UID)(newer:"2026-01-01T00:00:00Z");

Op zich inderdaad een marker tag, alleen is die al heel veel gebruikt voor allerlei dingen, waarbij dus onduidelijk is wat het eigenlijk betekent. Voor een specifieke eindige missie is die daarom niet geschikt; je wil dan iets hebben wat je naderhand in één keer kan verwijderen odat het alleen voor dit ene project van betekenis was.

Ik heb bv wel eens note:pe=skip gebruikt om aan te geven dat ik een bepaalde soort gebieden die ik aan het checken was, niet aangepast hoefde te worden. Het ging meestal om de geometry maar soms ook om onvoorspelbare andere of extra tagging, dus dan heb je geen bestaande tag waar je aan kan zien dat je het al gehad hebt. Kreeg ik dus de vraag waarom ik een note in het peruaans tagde en wat skip in peruaans dan is… Maar goed, na een week kon ik ze allemaal weghalen.

Is een optie, hoewel erg ingewikkeld, schijnt niet altijd de verwachte resultaten op te leveren. Maar mijn missies hebben juist ook veel objecten die ik check maar waar ik niets aan verander. Juist die wil ik natuurlijk snel afdoen en niet meer terugzien.

Dan misschien via maproulette? Daar kan je ook niet zichtbare missies aanmaken zodat je er alleen aan kan werken.

Gebruik jij MapRoulette voor eigen missies?

Ik ken een aantal opties, maar ik vroeg me af of ik de enige ben die hier tegenaanloopt, en hoe anderen dat dan oplossen. Misschien dat iemand iets heel slims verzonnen heeft.

1 Like

Ik ben deze plugin een keer tegengekomen. Zelf nooit gebruikt, dus ik weet niet of het goed werk, maar misschien past het goed in jouw workflow?

Ik gebruik die plugin al een tijd, en binnen JOSM is dat handig. Maar je moet nog steeds in OSM zelf iets hebben om objecten te selecteren, waarbij degenen die je al gehad hebt overgeslagen worden.

Bijvoorbeeld, stel ik wil alle bruggen in Zuidplas nalopen om de vorm en tags goed te krijgen, dan kan ik theoretisch alle bruggen naar in overpass-turbo vinden, die naar JOSM exporteren en in een todo lijst zetten, en dan die systematisch af gaan werken in de todo lijst. Dat moet dan wel in één sessie, want je kan de todo lijst niet opslaan, en zo’n klus kan maanden duren terwijl je ook andere dingen tussendoor doet.

Dus mijn workflow is: zoek in een kleiner gebied de bruggen, zet die in een todo lijstje van pakweg 100 stuks, werk die af, upload naar osm, en pak de volgende dag een ander gebiedje, etc. Of, als je het niet af hebt gekregen en je pc is gereboot, selecteer nog eens, waarbij de al gedane bruggen overgeslagen moeten worden. De todo-list leeft alleen in je eigen in JOSM, dus kan niet regelen dat overpass iets overslaat of juist selecteert.

Met bv de oude AND-nodes had ik geen speciaal kenmerk nodig, want daar selecteerde mijn query op “laatst aangeraakt door AND”, en er waren vrijwel geen nodes die niet aangepast hoefden te worden. Dus alles wat ik gezien had viel uit de overpass query weg. Dingen die ik gemist had of per ongeluk overgeslagen, wat in de todo list plugin vrij makkelijk gebeurt), zag ik 10 minuten na upload in dezelfde overpass-query terug.

Maar het lijkt erop dat niemand anders op deze manier grote checks doet. Wel als er een natuurlijke marker is, zoals bij de onvolprezen QGIS-kaarten van PeeWee32, die met vertraging van 1 dag het resultaat laten zien, en binnen die dag kan je nog wel onthouden wat je gedaan hebt. Zo kwam ik er ook op: bij de zebrakaart voor de import van het NDW-bestand moest alles gecheckt worden, en daarbij was het nodig om valspositieven te kunnen zien. Dus waar NDW een zebra had, maar die in werkelijkheid niet bestond; dan bleef je die altijd tegenkomen, en het waren er nogal wat. Dus dat hebben we opgelost door een tijdelijk kenmerk op het niet-zebrapunt te zetten, en bij de volgende dagelijkse verversing werd dat in een apart lijstje (in QGIS, dus niet in OSM) gezet wat voortaan uitgesloten werd. Het tijdelijke kenmerk in OSM voor dat geen-zebra-punt kon dus na een dag weer verwijderd worden.

Opslaan kan wel:

• Activeer de Todo list
  • Selecteer alle nog openstaande items in de Todo list met Ctrl+a.
  • Dan kopieer die lijst (Ctrl+c of Edit → Copy)
  • Open een editor en plak de lijst en bewaar de lijst

Die lijst ziet er als het goed is zo ongeveer uit:

way 1203138612
way 1225669517
way 1202017057
way 1225669514
way 1203138611
way 1203138608
way 1203113535
way 398134448
way 1203138621
way 1203113533
way 1203081017
...

Wanneer je weer verder wil:

• Open het document
  • Selecteer alle objecten en do copy
  • Over naar Josm
  • Ctrl+Shift+o of File → Download object…

Bij mij (onder Linux), zodra ik het Download object window openen, staan de wegen er in en is het een kwestie van de Download object indrukken die onderaan het Download object window zit en ik heb de lijst terug.

Mocht bij jou Object ID: veld leeg blijven probeer dan eens dat veld te selecteren en de gekopieerde wegen erin te plakken.

Zie ook Future work:

Ability to save/load a partially completed todo list in a file for resuming work later, or for splitting up large tasks across multiple users.

En nog even verder gekeken maar het lijkt erop alsof als je de Josm sessie bewaard ook de Todo lijst kan worden bewaard:

Even geprobeerd (zonder extra config) maar dat werkt niet out-of-the-box voor mij. Misschien toch nog wat config nodig.

Ja dat kan wel helpen bij het bewerken van een portie werk in JOSM, als het onverhoopt een paar dagen gaat duren of zo.

Misschien geeft dit wat inspiratie.

Voor het defragmenteren van wegen maak ik gebruik van een spreadsheet met een kolom met de samen te voegen way_id (comma gescheiden) en een kolom met de de node_id die de 2 wegen verbindt. (met ID en een OR). Zie screenshot.

Uit die lijst selecteer ik een set (bv de eerste 100 rijen wegparen) en die laad ik in JOSM in (via overpass of evt in JOSM met CTRL+SHFT+O en de laatste comma verwijderen).

Daarna selecteer ik de 100 node_id van die wegparen en zoek deze op met CTRL+F (de laatste OR verwijderen).

Nadat ze zijn gevonden voeg ik ze toe in mijn to-do list (druk op de +Add van de Todo list) en werk ze af.

Na afwerken uploaden en verder gaan met de volgende serie.

Deze methode zou kunnen werken ALS je een spreadsheet kunt produceren met de way/node id’s die je ooit wil aanpakken. Als je in die spreadsheet met bv een kleurtje of extra kolom aangeeft welke je al gedaan (wel/niet verwerkt) hebt zou je er zijn.

Kennelijk slaag ik er niet in om duidelijk te maken wat ik bedoel. In ieder geval wil ik juist nĂ­et met offline vinklijsten en functies werken.

Ik wil uit osm selecteren, met de selectie aan de slag, daarna uploaden, en als ik dan nog een keer de query draai moet en de al gecontroleerde objecten er niet meer inzitten. Zodat ik op elk gewenst moment en elke gewenste plaats de query op osm kan draaien en dan alleen maar nog te controleren items vind, ongeacht of ze op basis van de controle aangepast zijn of niet.

En al even kennelijk werkt niemand op deze manier.

Ff kijken of ik nog een voorbeeld heb… ik heb bruggen nagelopen of er een layer tag was. Aangezien bijna alle bruggen een layer tag moeten hebben, zoekt mijn query op bridge zonder layer tag, binnen beeld en/of binnen een gebied. Als ik ze afwerk zet ik er bijna altijd een layer tag bij, en dan verdwijnen ze uit de query. Dat kan ik dus op willekeurige momenten overal doen, maakt niet uit of ik een gebied al gedaan heb, het werkt altijd. De vorderingen zijn in de query meteen zichtbaar, binnen 10 minuten na upload. Ik hoef nergens iets bij te houden.

De layer tag is hierbij de marker tag: layer tag aanwezig betekent: is gedaan.

Bij de zebra’s kon dat niet, want er was niet iets wat betekende “deze hoeft niet” of “deze is al gedaan”. Alle zebra’s moesten individueel gecheckt worden, vaak zonder aanpassing alleen bevestiging dat hij goed is, en ook heel vaak met wijzigingen maar dat kon van alles zijn, dus niet 1 vaste edit. En dan heb je dus een of andere marker nodig die ervoor zorgt dat je niet eindeloos dezelfde zebra’s opnieuw checkt.

Bij de valse village greens kon het weer wel, want we hadden consensus dat een echte village green een name heeft. Dan is landuse=village_green zonder name=… de query, en als het een echte village green was kreeg hij een name tag (en anders werd de area een grasveld, bosje, shrubbery, tuin of dergelijke.

Bij de AND nodes is de user metatag de marker. Zodra de node verbeterd is, is AND niet meer de laatste user.

Bij de 3dShapes kaartranden-bullshit haalde ik gewoon na bewerking de betreffende 3dShapes waarschuwingstags weg. Dat kon omdat ik de enige was die daaraan werkte.
Bij source=3Dshapes kan dat weer niet, omdat noch de aanwezigheid noch de afwezigheid daarvan betekent dat de area geometry goed up to date is, terwijl tegelijk allerlei mappers met het weghalen of laten staan van die tag iets wilden uitdrukken. Dus daar zou je een andere marker nodig hebben, als je alle oude area’s wil nalopen en in de query uitsluiten wat al gedaan is.

In principe kan je MapRoulette wel gebruiken voor dit soort megaklussen, maar in de praktijk werkt MR bij zulke aantallen niet meer, omdat niemand eraan begint en dan ook nog doorgaat. Na een stuk of 100 haken de meesten af, het werkt gewoon te omslachtig voor meer, en je hebt de direkte feedback vanuit de database niet omdat je op een apartgezette voorraad werkt (zeg maar die mega excellijst met kleurtjes). De feeedback over de vorderingen in OSM krijg je pas als je de missie ververst, wat behoorlijk omslachtig is en weinig gebeurt.

De QGIS kaarten met dagelijkse verversing werken ook, als het om iets gaat wat een “natuurlijke” marker heeft. Want dan verdwijnen die gevallen de volgend dag uit de kaart.

Lang verhaal kort gemaakt, ik heb antwoord op mijn vraag.

Ik “vond” nog een andere manier ;-)

Screenshot_20260411_094030-1

Scherp gespot!