Mapper beroept zich op uitspraak van Raad van State.Gaat dat OSM aan?

Bestaat er geen mechanisme om met enkele kliks een IP-ban voor enkele dagen uit te geven, zonder daarbij prijs te geven dat ze over een paar dagen verder kunnen gaan? Doen denken dat ze geen toegang meer hebben zou het mogelijk doen afkoelen, met minimale kans dat je een legitieme gebruiker blokkeert die elke zoveel maanden dat IP-adres dynamisch krijgt.

Ook afhankelijk natuurlijk van of de persoon zowel tech savvy als bijzonder gemotiveerd is om de ban te omzeilen. Dat verandert de aanpak natuurlijk weer

Dat ligt eraan hoe de server infrastructuur in elkaar zit en of je de beheerder ervan bent; nog los van de problemen aan de client kant. Ik vond NetFlow wel leuk. Maar dat heeft privacy problemen. Een IP adres is trouwens ook vaak een persoonsgegeven. Je wil geen ruzie met de AP.

Ik was heel lang een security pro met een /16 En toen kwam IPv6 er bij; uiteraard een /64

Vergeet IP blokkade.

De notes blijven doorgaan.
Ter illustratie deze van vanmorgen: Note: 3908860 | OpenStreetMap

Tja… Je kunt eigenlijk beter gewoon niet kijken. Ik voel me niet aangesproken en ik heb wel wat PB tjes gehad van deze anoniem. Er is ook nog een bestaand account.
Ik check alleen steeds of er geen vernielingen plaats vinden. Wat wel kan is het onmogelijk maken om ‘opmerkingen’ te plaatsen in een bepaald gebied. Dat is toen in Brabant ook doorgevoerd.
Maar dat is aan de DWG.

1 Like

https://antonkhorev.github.io/osm-note-viewer/#mode=bbox&bbox=5.1302%2C52.2132%2C5.1467%2C52.2238&closed=-1&map=17/52.21899/5.14039
We zitten op 108 109 notes sinds 14 September.

Heb over deze situatie ook een bericht geplaatst in deze thread How about limit new accounts? - #180 by Thiskal

to repeat How about limit new accounts? - #181 by Mateusz_Konieczny

I am using OpenStreetMap_cleanup_scripts/watchlist_for_new_notes.py at master - OpenStreetMap_cleanup_scripts - Codeberg.org to deal with some trolls/vandals/test edits. Maybe there are some phrases (like one in top-left note?) that appear repeatedly and never in valid notes? Allowing notes to be closed (and reviewed after closure by human, still faster than catching it manually).

If you list some repeated insults that never ever will appear in useful notes then I can add to what I am closing semi-automatically (see Notes submitted or commented on by Mateusz Konieczny - bot account | OpenStreetMap for what is closed, notes after closure are reviewed)

Also, feel free to use that script and close all anonymous notes in this specific area (and reopen ones which were valid), I did it with some vandal attacks (someone was creating hundreds of word salad notes in a specific town). But that requires knowing local language to reopen valid notes made by unrelated users.

DWG has similar script that outright hides anonymous notes in specific area.

2 Likes

Er worden nu zelfs notes geplaatst voor de Nabestaanden… (Voor alle benadeelden of nabestaanden:)

Het zal weg hoog zitten.

Nu ook een vlaag opmerkingen verspreid over nederland. Allemaal naast andere opmerkingen.


Ja, een dag eerder ook al, oa in Almere.
Gewoon afsluiten.

Ik meen mij te herinneren dat destijds (toen dit fenomeen het eerst optrad) min of meer bekend was welke querulant het betrof.
Mijn vermoeden is dat het een inmiddels gepensioneerde man betreft die meldt: “Met het oog op mijn leeftijd heb ik besloten om meer tijd aan andere zaken te gaan besteden
Dat lijkt me duidelijk dan.
Het zou goed kunnen dat deze man niet zo bekwaam is met VPN etc. en een (tijdelijk) IP-blok zou kunnen helpen; wachten tot een natuurlijke ontwikkeling duurt wellicht wat lang.

image
Deze persoon leest dit dus wel, maar durft geen discussie aan te gaan op een platform dat daarvoor gemaakt is. Ipv gewoon notes spammen.

Een stampvoetende kleuter, ongeacht leeftijd. Straks gaat-ie zijn adem inhouden. Dat zal ons leren!

1 Like

Door telkens te reageren, notes te sluiten…krijgt hij wel zijn aandacht. Is negeren niet gewoon het meest voor de hand liggend. Don’t feed the troll.

2 Likes

Ja, ik heb het geprobeerd met z’n alter ego. Geen doorkomen aan.

Wil je beweren dat Lydia niet een ander persoon was? Schokkend!

Nee, ik had niet de illusie. Zal binnenkort de buurt eens rondfietsen met een 360° cam en alles op Mapillary zetten, inclusief de op dit moment geblurde woningen in Google Streetview :kissing_smiling_eyes:
Kunnen ze bij Facebook gaan klagen.

closing notes is proper reaction here - what is alternative? Keeping this debris open forever?

Though I guess that reposting notes here is not worth doing, just mass close that spam.

I guess we may ask DWG to hide them, but that is just lame debris and it is not worth hiding them like we would do with some kind of notes.

2 Likes

What could work, just a proposal, is that we, for the time being, ignore all notes: no answering but also no closing. This might stop putting fuel on the fire and attention and further notes might diminish. After a decent period (say three months?), we then bulk close the notes; as these notes are anonymous, the prosecutor does not receive any notification and it might go unnoticed.
No guarantee for success, but worth a try? Knowing that mr. X is reading here?

We can try, but chances are someone who has no clue about this thread will just come along and close them. And it also depends on how many notes they make.

Another option might be to just automatically close them with an identical bot response until they get tired of not interacting with people.

I have also asked the DWG if they’re willing to just automatically delete any new anonymous notes near that neighborhood or even Hilversum.

Keeping them open for long time also will be showing this debris to people handling notes.

2 Likes