Maplink: water dat geen water is

Op Wikipedia wordt Sjabloon:Maplink gebruikt om vereenvoudigde OSM-kaarten interactief weer te geven, maar dat gaat kennelijk niet altijd goed, zie onderaan het artikel Koningsbrug (Harlingen).
Daar wordt de Celsiushaven, tegen de oostrand van het kaartje, veel te breed weergegeven, doordat het terrein van de jachtbouwer meegenomen wordt, zoals te zien is op OSM en op Google Maps.

• Hoe kan dat fout gaan?
  • Wat is eraan te doen?
  • Ligt het probleem bij OSM, bij Wikipedia of nog ergens anders?

Hoi, mijn vermoeden is dat de Wikimedia-kaartstijl niet goed omgaat met de tag waterway=boatyard . Deze lijkt op de wikimedia-kaartstijl te worden weergegeven als water, terwijl dit juist (ook) bedoeld is voor gebieden buiten het water:

OSM Wiki

Tag:waterway=boatyard

Boatyard or shipyard - a place for constructing, repairing and storing vessels out of the water.

Op de kaartstijlen die je op osm.org ziet wordt het gebouw niet onder water gezet :wink:
https://www.openstreetmap.org/way/888601787

Wikimedia-kaart

Een bootyard lijkt mij niets met een waterway van doen te hebben. De tag waterway=boatyard is niet juist.

De tag lijkt gewoon te bestaan:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:waterway=boatyard

De tag-naam is wellicht niet handig gekozen, maar de renderer zit hier fout, niet de data. Ik ben het met je eens dat de tag wellicht beter anders gedaan kan worden (de wiki hint daar ook op), maar dat is niet de huidige situatie.

Het is trouwens niet zo dat elke waterway=* tag ook water is. Het gaat hier om zaken die met vaarwegen te maken hebben. Ook dammen en brandstofdepots etc. vallen onder waterway=.

@bertux Dit is zoals @multimodaal aangeeft een bug die buiten de data valt. Ik zie daar in de tagging nu geen fouten. Deze tag is vier jaar terug toegepast door een andere mapper. Ik heb vorig jaar dat stuk nog bijgewerkt, maar de tag leek me toen ook niet incorrect.

1 Like

Is het terrein van een jachtenbouwer niet eerder industrial=shipyard?

wb het principiële punt: als een boatyard gedefinieerd is als de plek waar je boten (droog) parkeert, dan is het wel min of meer verbonden met waterways, want je moet er wel naar toe kunnen varen.

Maar ik vind de associatie niet heel sterk, en ze kunnen ook een eind van het water afliggen, dus inderdaad een vrij ongelukkig gekozen tag. Een weir en een lock zijn onlosmakelijk met een waterway verbonden, dus daar kan ik het beter plaatsen.

1 Like

Dat zijn argumenten om voor deze tag uitfasering voor te stellen, maar dat lost dit renderprobleem pas over een jaar of wat op (hij is vaker dan 5000 keer in gebruik). De talk-page biedt al aanknopingspunten trouwens.

Het is sowieso een renderfout (waterway=dam als water tekenen zou ook fout zijn). Die bug zou de renderer op moeten lossen.

2 Likes

Lijkt mij ook. En dan in combinatie met landuse=industrial.

2 Likes

Precies, en ook dat gaat mis op die Wikimedia-kaartstijl, twee voorbeelden hieronder.
Werk aan de winkel voor de renderer dus (ook voor de schaalstok) :wink:

https://www.openstreetmap.org/way/228279331

https://www.openstreetmap.org/way/300483792

1 Like

The problem is with wikipedia, specifically at MapLink, in the maps that it uses. That page suggests logging bugs here, but a search there does not obviously find any “the on-map representation of X is wrong” but only technical questions about the implementation. It looks like it is based on a very basic map style, “OSM Bright”, which I would suggest is not really fit for purpose for showing OSM data accurately. Wikipedia might consider it “good enough” for their use of course.

I’ve no idea how open Wikipedia would be to someone suggesting improvements to the map style and/or the data schema used to create the vector tiles that the map style uses.

Hi SomeoneElse,

Thanks for researching this!
I have mentioned the bug at the Dutch Wikipedia Helpdesk and at the Phabricator site which handles bug requests from Wikipedia, see ticket T340143.
Feel free to add your expertise there!

Het aquaduct in de N31 lijkt op Wikipedia trouwens ook verdacht veel op een brug, is dat een gerelateerd probleem?

The link to the unfixed bug is actually a different issue - a closed linear ditch appearing as a pond. “aqueducts looking like bridges” is probably a different one again.

I don’t know what they’re using to create their vector tiles, but I suspect the problems are mostly there.

Daar lijkt het inderdaad op:
die staat in OSM als simpele tunnel=yes en wordt in de kaartstijlen op OSM.org onder het water getekend en in de wikimedia-stijl erboven alsof het een brug zou zijn. Zie ook het verschil met de Koningsbrug ernaast:

OSM carto

luchtfoto

wikimedia-kaart