Mapillary: problemen met script, pip install en volgordes van foto's.

Ik heb ontdekt waarom de webuploader mijn sequences door elkaar husselde.

Je uploadt een sequence via de webuploader. Als al je foto’s op de kaart zijn geplaatst komt er zo’n pop-upje met de vraag of je de foto’s wilt ‘reviewen’ en dat je de ‘markers to their appropriate places’ kan slepen.

Als je bijvoorbeeld midden in die sequence 5 foto’s naar de juiste plek sleept omdat de kaart iets afwijkt van het GPS spoor, worden deze foto’s als laatste geüpload, en beschouwt de uploader deze foto’s als de **laatste **foto’s in een sequence, iets dat natuurlijk niet klopt.

Als je geen enkele foto verplaatst gaat het allemaal goed, maar zodra je een foto verplaatst wordt die als de hekkensluiter van de sequence beschouwd, of die nou helemaal vooraan in de sequence staat of ergens in het midden.

Ik heb er gisteren al over gemaild met Mapillary, het is alleen nog even wachten op een antwoord.

Het script laat ik voorlopig maar even voor wat het is.

SubieLibero

Ja dat klopt, Mapillary kijkt in de EXIF data naar het tijdstip waarop een foto is gewijzigd. Dus ook al had je het mbv een script geupload dan was de volgorde nog niet goed geweest.

Om het tijdstip weer te resetten kan je exiftool.exe gebruiken, ik dacht dat het dit commando was:

exiftool(-k).exe "-DateTimeOriginal>FileModifyDate" *.jpg

Maar het lijkt mij toch niet dat de ‘gewijzigd op’ tijd verandert als jij de foto op de Mapillarykaart iets verschuift? In andere woorden, kan de Mapillary uploader de EXIF gegevens, van foto’s die in principe op mijn pc staan voordat je ze hebt geüpload, veranderen? Lijkt mij niet toch?

Ah, sorry ik had niet goed gelezen dat je de foto’s op de Mapillary site zelf had verplaatst. Soms had ik de foto’s bv in geosetter verplaatst maar dan vóórdat ik de foto’s had upload. Als ik de datum niet had gecorrigeerd werden ook alle foto’s door elkaar gehusseld. Lijkt me in jouw geval een bug van de site.

Ja, dan gaat het verkeerd. Ik bewerk nu met dit programmaatje het GPS spoor zodat die redelijk overeenkomt met de weg. Voortaan moet ik ook m’n GPS even zo instellen dat-ie om de seconde logt, in plaats van variabel… Maar goed, ik zal wel laten weten wat Mapillary er van vindt.

Los van de foto’s, is een instelling van 1 seconde voor de GPS zeer het aanbevelen waard. Ik heb het nu een aantal maanden zo en mijn tracks zijn aanzienlijk verbeterd. Bochten zijn nu veel nauwkeuriger

Daar zat ik inderdaad ook aan te denken toen ik mij tracks bekeek. Vooral met de auto op plekken met veel snelheidsverschillen (optrekken, remmen, scherpe bocht, optrekken), komen bochten er nog wel eens uit te zien als een rechte streep, alsof je de bocht compleet heb afgesneden. Dat ziet er niet uit op Mapillary.
Zal hem meteen even instellen op 1 sec, voordat ik het de volgende keer weer vergeet ;).
[EDIT] Zo, dat is ingesteld.