Hej alla som kartlägger i Göteborg! Jag har nu påbörjat ett projekt där jag cyklar runt och kartlägger Göteborg med omnejd med en 360-graderskamera och laddar upp till Mapillary, besök gärna min profil. Kan säkert vara användbart för någon, särskilt de som micromappar och de som fokuserar på cykelinfrastruktur.
Tack för tipset. Mycket skarpa och fina bilder du tagit. Som notorisk mikromappare kommer jag säkert nyttja dessa. Vad har du använt för utrustning?
Tack! Köpte nyss en begagnad GoPro Max. Sedan har jag satt kameran på ett ungefär 20 cm långt fäste på cykelhjälmen för att minimera andelen av synfältet som tas upp av mig och min hjälm.
Häftigt. Ditt material verkar mycket användbart. Om du inte har något emot det får du gärna köra en omväg nästa gång du har ett ärende på Guldheden: Relation: 14775885 | OpenStreetMap
Det hade varit mycket värt för min del. Bra jobbat med täckningen av staden på så kort tid!
Jag misstänkte att du var intresserad av det området! Jag kommer säkert ha vägarna förbi där inom de närmaste veckorna.
Ja det är ett häftigt område som kulturminne för bostadsprojekt på 1940-talet. Osannolikt att det skulle förändras nämnvärt freamöver, därav mitt nitiska karterandet i området.
Du har inspirerat mig och jag står nu i kvalet att skaffa en 360-kamera.
Ska man köpa nytt så kanske kan man överväga annat än just Gopro, men Gopro Max finns ofta på Blocket för en något billigare penning. Köpte min för 4000 kr och fick med mig en mindre mängd tillbehör på köpet. Kan rekommendera den vägen om man inte är helt säker på att man vill lägga för mycket pengar på vad som kan bli ett ganska omfattande projekt.
Låter klokt. Jag har ingen erfarenhet av “action-kameror” alls och från ett intresse av foto vet jag att saker lätt kan bli dyrt. Skall sova ytterligare några nätter på saken och sen kanske kikar på blocket lite.
För övrigt såg jag att Mapillary blivit uppköpta av Facebook (Meta). Vad jag förstår är licensen densamma. Därutöver finns KartaView. Hur resonerar ni andra kring vilken tjänst som är vettigast om man vill bidra med bilder?
Hmm, detta kände jag inte till. Jag vet att Mapillarys kodbas inte är öppen, men jag har på sätt och vis fått nöja mig med att bilderna hamnar under CC-BY-SA-4.0. Kände inte heller till KartaView, ska undersöka om det kanske är ett bättre alternativ än Mapillary.
Ja licensen är ju det viktigaste och den är ok. Vad jag förstått det har KartaView hämtat en del (tiotals TiB) material från Mapillary. Jag har ingen aning om hur de står sig mot varandra.
Sagt och gjort, de nya bilderna borde synas inom några dagar.
Stort tack, verkligen!