MAPCSS voor fietsknooppuntennetwerken in JOSM

Hallo,

Dit is enkel voor JOSM-gebruikers die aan fietsroutes werken. Naar mijn bescheiden mening is het ook het beste om JOSM te gebruiken om die relaties te bewerken.

Het zorgt ervoor dat er i.p.v. een dikker wit puntje het knooppuntnummer wordt getoond in een groot lettertype op een gekleurde cirkel. Ik heb ervoor gezorgd dat er meerdere kleuren worden gebruikt, zodat het snel visueel duidelijk wordt waar de grenzen van de netwerken liggen.

De knooppunten die nog niet tot een netwerk behoren, hebben groene letters en een roze achtergrond. Dat valt nogal op.

Ook de wegen die deel uitmaken van de routes tussen de knooppunten worden lichtblauw gemarkeerd, zoals dat in Potlatch al langer het geval was.

Hoe installeren?

Klik aan de linkerkant op dat icoon met een verfpalet.

Een extra venster verschijnt aan de rechterkant, waar rechstonder een knop is die je meteen naar de juiste plaats in de instellingen brengt.

Het is ook in dit venster dat je straks makkelijk stijlen in en uit kan schakelen. Zo is het mogelijk om beurtelings aparte stijlen te gebruiken voor wandel- of ruiterroutes, of voor openbaar vervoer.

In de lijst met ‘Available styles’ kies je voor Numbered Cycle Node Networks en je voegt deze toe.

Terwijl we toch bezig zijn, kan je meteen naar ‘Tagging presets’ gaan en daar ‘Bicycle Waypoints’ toevoegen.

Nu moet JOSM waarschijnlijk herstart worden.

Haal wat data op waar een fietsknooppunt inzit. (Dit wordt eenvoudiger als je kiest voor Cycle Map i.p.v. Mapnik in dat downloaddialoogvenster).

Als je een knooppunt uit het SRAN netwerk koos, dan zie je naast het knooppuntnummer ook de knooppuntnaam (inhoud van name tag, niet van rcn_name, al zou dat ook kunnen). Laat me weten als dat ook voor andere netwerken gewenst is.

Het toevoegen van de tagging presets heeft 2 gevolgen:

  • In het menu onder presets is er een groep Bicyclejunction bijgekomen, waarmee het gemakkelijker wordt om aan te geven waar er een kaart staat.

  • De namen die worden weergegeven in de relatielijst en op andere plaatsen zijn nu veel veelzeggender:
    Ze worden samengesteld uit de verschillende tags en zelfs uit tags van parent relations.

Ik hoop dat het niet al te ingewikkeld overkomt. Je moet het eigenlijk uitproberen om het te ervaren. Het maakt het werken met die knooppuntennetwerken zoveel aangenamer en overzichtelijker. Waarbij ik hoop dat het uiteindelijk zal leiden tot het einde van nood om de knooppunten aan de routerelaties toe te voegen. Maar we zien wel.

Ik ben ook van plan om dit soort stijlen beschikbaar te maken voor wandel-, ruiter- en OpenbaarVervoerrouterelaties (+ haltes)

Polyglot

Dat is inderdaad makkelijk, dank je Jo.
Ik moest in de venster Map Paint Styles, Wireframe View eerst uitzetten voordat ik bij Numbered Cycle Node Networks kon komen.

Ik zie (in SRAN) de naam niet verschijnen (in de kaartvenster).

Omdat rcn_name= ook wordt gebruikt, zou ik dat toevoegen.

Zou het kunnen dat jij r ook nog 1 actief hebt uit een lokaal bestand?

Zou het kunnen dat jij r ook nog 1 actief hebt uit een lokaal bestand?

Mmh. Nu zie ik ze wel. Sorry, (Opnieuw opgestart voor de tweede keer).

En wat andere netwerken met namen betreft, zie: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=178443, onderaan

Ik hoop dat ze niet teveel in de weg staan. Als je wat uitzoomt wordt het 1 grote vlek.

Ik zou er ook voor kunnen zorgen dat de punten waar er een rcn_name op staat op een andere wijze worden weergegeven, zodat je die gemakkelijk terugvindt. (Al kan je dat natuurlijk ook als je gewoon Ctrl-f gebruikt).

Jo

De namen hoeven m.i. alleen vanaf zoom 12 o.i.d. te verschijnen.
Ik gebruik ze eerder in openstreetmap.org/browse/relation/ dan in JOSM als ik snel even wil kijken naar de status van een relatie.
Tegen de tijd dat ik in JOSM (of Potlatch) iets aan het aanpassen ben, weet ik al welke van de knooppunten het is die ik moet hebben.

Ik heb de mapcss op de wiki van josm aangepast, met dank aan suggeties van Wimmel.

Geen idee of dat automatisch in JOSM terechtkomt, of dat je zelf moet refreshen.

Groeten,

Jo

Ik realiseer me pas nu dat de tag voor infopanelen, kaarten, toeristische panelen, e.d. wordt soms OP een weg en soms NAAST een weg gezet. Ik heb het steeds (in voorkomende gevallen) ernaast gezet.

De wiki geeft daarover geen duidelijkheid, alleen is er bij Overleg de opmerkingen van cartinus ( waar ik het er mee eens ben), dat we het niet op de weg zetten.

De JOSM preset Bicyclejunction | Regional(rcn): Map van Polyglot zou wat mij betreft als defaults map_type=schema en map_size=region mogen hebben. Het komt nl. bij knooppuntenroutes vaak voor; bij LF en lokale routes veel minder (en kan in die gevallen alsnog aangepast worden).

Daarnaast is het handig om aan te geven welk knooppunt het betreft. Als we rcn_ref=(nummer) gebruiken, krijgen we additionele knooppuntnummers op de kaart (en die zijn er al genoeg voor een en hetzelfde knooppunt, als je het systeem van Polyglot volgt). De wiki geeft geen duidelijkheid wat te doen.

Ook lijkt het me, in weerwil van wat er op de wiki staat, niet wenselijk om die kaarten in de routerelaties of netwerkrelatie op te nemen.

Ik neem zelf de routeborden (richting gevend) niet in OSM op, al noteer ik ze meestal wel op mijn Columbus datalogger.

Onderzoek maakt duidelijk dat knooppuntroutes met name worden gebruikt voor toeristische doeleinden. Het is dus wel van nut om de infopanelen te taggen waar die voorkomen (in Nederland lijkt het dat recente netwerken naast een kaart ook wat informatie over de omgeving geven).