Man_made=bridge transparant

Ik heb van een brede brug met snelweg en fietspaden: http://www.openstreetmap.org/#map=19/50.95812/5.75278 de omhullende met man_made=bridge getagged en ondanks layer=1 zijn de onderliggende wegen zichtbaar door de struktuur heen.

Wat gaat er fout?

Martin dat is een oud probleem en hangt samen met de bron van OSM een route planner naar ik ooit begrepen heb, een lijn met alles eraan. Dan is een kruisende weg geen visuele schande.

Hmmmm…De brug wordt wel als grijs vlak gerenderd, althans in mijn standaard OSM view.

Alleen de wegen eronder zijn ook zichtbaar, door de brug heen.

Martin sorry, is die brug trouwens niet een paar ? Die omschrijving doet mn wenkbrouwen fronsen een teak houten constructie ? Eerst zien en dan geloven. Deze link is misschien ook handig http://db.bruggenstichting.nl/BruggenDB/

Het probleem aangehaald door Martin is ook terug te vinden in de discussie op Github over de implementatie van de rendering : https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/pull/1633
Het is blijkbaar te tijdrovend om de brug “tussen” de weg op de brug en de onderliggende wegen te tekenen. Dus voorlopig moeten we het hiermee stellen.

ps. @Hendrikklaas, hoe kan dit een oud probleem zijn? man_made bridge wordt nog maar heel recent getoond op osm.org.

@Hendrikklaas: het is zeker maar een brug; ik rijd er regelmatig over.
Waar je teakhouten (een woord) constructie vandaan getoverd heb is me een raadsel…

Update: ik denk uit de bruggendatabase die jij aanhaalt, maar de brug van de A76/E314 over Julianakanaal en Maas is toch echt van beton.

Heb een kleine aanpassing gemaakt door de brug los te weken van zijn omgeving - ben benieuwd

@Escada, OSM is gebouwd als routeplanner met een line (way) waar alles aangehangen wordt klopt ? Bv embankment gehecht aan de weg terwijl er nog van alles naast ligt of het spoor terwijl er sprake is van dubbel of zelfs meerdere sporen.
@Martin vandaar mijn gefronste wenkbrouwen, een brug van teak en beton, zeker een grensgeval :slight_smile:

Het is niet enkel een routeplanner. Nu kijken de huidige routeplanners wel enkel naar wat er aan de wegen hangt (en naar POIs die ze op de een of andere manier afleiden uit OSM data).
De man_made=bridge zullen zij niet herkennen. Ze herkennen waarschijnlijk ook geen landuse.
Nu toont een route planner ook nog een kaart (de tiles). Daarop wordt wel naar andere zaken zoals landuse, man_made=bridge, natural=water enz. gekeken.

Het door Martin aangehaalde probleem staat los van routering. De bedoeling van de man_made=bridge is om een kaart te maken waarop je kan zien hoe groot de brug is.
Je kan dit vergelijken met de area:highway die recent ook populair is geworden. In de eerste plaats om op de kaart te tonen hoe breed de wegen zijn.

Het feit dat de brug nu “onder alle wegen ligt” en boven op de landuse, heeft niets te maken met de datastructuur of met routering. Het zou me dus verwonderen dat Martin’s retagging iets zou wijzigen.
Het is gewoon de implementatie van de renderer om het brug vlak helemaal onderaan te tekenen, ipv onder de weg met dezelfde “layer” en boven de andere wegen. Zoals reeds aangehaald, het is te rekenintensief voor de renderer om de brug ander te tekenen.

Je zou je embankment ook los van de weg kunnen tekenen. Toevallig is deze topic ook ter sprake gekomen op een andere mailing list deze week (talk denk ik). Is brug een attribuut van weg of een op zichzelf staat object ? Idem voor embankment, tunnel, enz.

Escada,

je moet de embankment dan ook los aan een way hangen. Voor brug/tunnel ga ik voor een los element dat gebruikt wordt door een weg. We zijn tenslotte al aan het millimeteren met speelplaatsen en brievenbussen du horen bruggen en tunnels daar ook bij, los van de weg. Maar de renderer moet dat dan ook aanpassen anders zie je het niet op de kaart.

Renderer heeft net de brug aangepast, voor tunnel bestaat er nog geen tagging schema voor het object. Dat kan voorlopig nog maar enkel op de weg. Is ook wat moeilijker te “zien”, want hoever loopt een tunnel door in een berg of onder een kanaal ?
Voor embankments moet je een “issue” maken op de github site als dat nog niet gerendered wordt.

hier een voorbeeld overgenomen uit DTB, alleen de brug nog niet, vandaar een leegte. Brug bestaat uit meerdere onderdelen. Zo ook de sokkel waar het viaduct op rust. layer 0
De lijn van embankment overgenomen uit DTB.

Hier met de area:highway nog ingevoegd worden.