I anledning af at en malet cykelbane i den ene side af en lokal vej er ved at blive erstattet af en rigtig cykelsti (med kantsten), har jeg et spørgsmål.
Problemstillingen er, at vejens malede cykelbaner er kortlagt som en separate stier (highway=cycleway) i begge sider, selvom de altså ikke reelt er adskilt fra vejbanen af andet end maling. Når den nye cykelsti er færdig, kan man så godt tagge denne sti som ‘highway=cycleway + cycleway=track’, mens den anden tilføjes ‘highway=cycleway + cycleway=lane’?
Umiddelbart synes det ikke at være så almindeligt at kombinere disse tags, men hvordan kan man ellers tilføje informationen om typen af cykelsti til sådanne cykelstier, der er kortlagt som separate fra vejen, selvom de i virkeligheden er en del af den?
Jeg synes ikke man bør have malede cykelstier som seperate linjestrenge, med mindre det kun er et kort stykke.
Jeg ville slette den linjestreng der ikke er adskilt med kantsten, og tilføje informationen på vejmidten.
Det eneste tidspunkter hvor jeg ville lave en seperat linjestreng til en malet cykesti er hvis det er et kort stykke malet cykelbane mellem to længere kantstensadskilte cykelstier.
Det kunne eksempelvis være ved kryds, hvor cykelstien går ned i niveau i krydset men atter bliver kantstensadskilt efter krydset.
Det er jeg helt enig. Hvis det kun er malede baner eller uden rabat til vognbanen, kortlægger jeg dem heller ikke selv på den måde. Men de findes, og så ville jeg bare høre, om der skulle være en nem måde at tagge dem på fremfor at skulle til at lave dem helt om.