Mail-liste og/eller forum?

Siden dette forum blev oprettet i 2022, har jeg ikke brugt mail-listen Talk-dk og kun tjekket diskussionerne i arkivet sporadisk. Selvom lange tråde i forummet her også kan blive lidt uoverskuelige, synes jeg det er lettere at bevare overblikket og følge med end på mail-lister.

Talk-dk kører dog videre, hvilket jeg selvfølgelig ikke ønsker at ændre på. Måske der er nogle indlysende fordele ved det format, som jeg ikke ser(?). Jeg synes dog det er lidt ærgerligt, at der (så vidt jeg kan se), er danske OSM’ere, som bidrager med interessante spørgsmål og svar på mail-listen, men ikke deltager her på dette forum.

Da jeg oprindeligt foreslog denne dansk underkategori, var det jo på mail-listen, så dens eksistens er jo én gang annonceret. Men ville det mon være ok med en ny “reklame” for DK-forummet på mail-listen? Er folk der mon ikke klar over at det nye forum findes, eller har de bare taget et valg om at fortsætte kun på mail-listen?

Jeg kunne selvfølgelig også bare selv aktivt deltage begge steder (gør I det?). Men må indrømme jeg finder det en smule forvirrende, hvordan man deltager i diskussioner der. F.eks. dette ældre spørgsmål om den rette tagging af stendiger, kunne jeg godt have et andet bud på (Tag:wall=dry_stone - OpenStreetMap Wiki). Men hvordan svarer man specifikt på en gammel tråd i maillisten?

3 Likes

Jeg ville foretrække, at det hele foregik i vores forum; så er gamle tråde og gamle svar nemme at finde, og det hele er samlet et sted. Men det er måske bare mig…
Så jeg synes, at vi skal reklamere for forummet så meget vi orker :slight_smile:

3 Likes

Det her forum fungerer fint for mig, hvilket jeg egentlig ikke havde troet.

Det, der får det til at fungere for mig, er at jeg har sat et RSS feed op for at besked om nye indlæg; hvis ikke man har mod på RSS halløj, kan man vist bede om at få mail-notifikationer. Alt i alt kunne jeg godt være tilhænger af at forsøge at deprecate’e mail-listen.

1 Like

Ved ikke om man skal/kan afvikle maillisten. Synes bare det er ærgerligt, hvis vi “taler forbi hinanden” på de to kanaler.

Bruger man email-notifikationerne fra forummet, har de endda denne sidefod, hvor det ser ud til at man kan svare på indlæg direkte via e-mail. Jeg har godt nok ikke selv testet om det faktisk virker. Men man lidt svært ved at slippe mailingliste-formatet, kunne det jo også være en mulighed.

OSM forum email

Hei, ser det av og til er god aktivitet på epost-listen deres, men det har en kostnad å vedlikeholde infrastrukturen bak. Se Retire unnecessary mailing lists for kontekst

Det er ikke diskusjoner hver måned, så ingenting i forhold til forumet

Kanskje det er smart å ta en ny diskusjon om epost-listen skal stenges?

Jeg bruger ikke mailinglisten særligt meget, og jeg synes egentlig også at forummet er lettere at bruge. Siden der er aktivitet på den, må det også betyde at der er nogen der foretrækker mailinglisten. Jeg synes ikke den bør lukkes, selvom jeg personligt ikke bruger den.