Luchtfoto in iD goed genoeg om positie object te bepalen?

Beste medemappers,

Even proberen nader toe te lichten met een voorbeeld. Heb onlangs in StreetComplete vragen gekregen over de positie van brandkranen. Een voorbeeld is deze: Node: 4093949841 | OpenStreetMap Nu viel het op dat ze op de kaart niet de goede positie hebben, in elk geval zeker niet als je naar de luchtfoto kijkt die je op iD-editor ziet (PDOK). Maar ook op basis van alleen de kaartdata kan ik zien dat ze verkeerd staan t.o.v. het fietspad.

In Id ziet het er zo uit:
brandkraan_id_editor

De brandkranen staan in de werkelijkheid tegen het hek aan (waar ook nog een trottoir naast ligt). Is het voldoende om deze foto als de basis te nemen en op basis hiervan de node richting het hek te verplaatsen? m.a.w. kan ik er vanuit gaan dat de fotolaag qua ligging (voldoende) klopt?

Heb voor de grap ook met Osmand een kleine gpx-track gemaakt in de buurt van de brandkraan en die ligt ongeveer gelijk met de ‘onderkant’ van het hek op de luchtfoto. Maar andere keren wijkt de gpx-track weer flink af en gaat ie bijvoorbeeld dwars door een heg op de foto heen. Maar goede gpx-tracks verkrijgen is denk ik weer een onderwerp apart :wink: (zou goede handleidingen daarvoor overigens wel waarderen).

De Nederlandse luchtfoto’s zijn superaccuraat, je kunt die inderdaad als basis nemen.

Je moet dan alleen niet de “Quick Ortho” nemen, want die is nog niet gecalibreerd, toch?

Die zie ik zelf in iD ook niet als optie. Heb de wijzigingen doorgevoerd via Josm (met PDOK als fotolaag) omdat ik daar ook mijn gpx tracks bij kon tonen

Ik ook niet :small_airplane:

Je ziet de Quick ortho in iD wel als je via
Achtergrondinstellingen - Aangepast - drie puntjes
onderin het scherm het volgende invult

https://service.pdok.nl/hwh/luchtfotorgb/wmts/v1_0?FORMAT=image/jpeg&SERVICE=WMTS&REQUEST=GetTile&VERSION=1.0.0&LAYER=2023_quick_orthoHR&STYLE=&FORMAT=image/jpeg&tileMatrixSet=OGC:1.0:GoogleMapsCompatible&tileMatrix={zoom}&tileRow={y}&tileCol={x}

En dan het bolletje bij Aangepast activeren.

1 Like

Bedankt, maar je moet er dus wel actief moeite voor doen om die te zien begrijp ik?

Maar los daarvan snap ik eigenlijk niet goed wat Quick Ortho precies inhoudt. Zijn dat hele actuele foto’s, of zijn er andere redenen om die te gebruiken?

Eh ja, je moet die tekst er even in plakken. Die kun je dan pakweg een half jaar laten staan. Na verloop van tijd wordt namelijk de Quick_ortho de standaard fotolaag van PDOK en gaat de Quick_ortho letterlijk op zwart.
Het volgende voorjaar gaan de vliegtuigjes er weer op uit en wordt een nieuwe Quick_ortho geleidelijk uitgerold. Moet je alleen het jaartal in die letterbrij met 1 verhogen.

Die Quick_ortho is dus een recentere, actuelere versie van de op dat moment officiële PDOK-luchtfoto’s. Als er recente ontwikkelingen in jouw aandachtsgebied zijn, is het een handig middel om die in te kunnen tekenen.
Theoretisch kunnen er verschillen zijn tussen de snel gepubliceerde foto’s en de latere geheel uitgelijnde PDOK-luchtfoto’s; maar in mijn omgeving is dat hooguit op pixelniveau.

Meestal zit de Quick Ortho wel goed (en deze is zoals gezegd inderdaad actueler; de “actuele” luchtfotolaag stamt momenteel uit 2022; de Quick Ortho is van begin dit jaar). Ik gebruik bijna alleen de 2023 QuickOrtho fotolaag, behalve als ik zeker weet dat een object het afgelopen jaar niet gewijzigd is.

Het is dan wel belangrijk om even te kijken of “stationaire” objecten (zoals huizen in de omgeving) goed uitlijnen, dan is de rest van de foto ook goed. Soms gaat het namelijk mis in de Quick Ortho, zie bijvoorbeeld onze “mooie” Waalbrug of de parkeerplaatsen van de nieuwe Hornbach, toen nog niet voltooid:

1 Like

@Famlam en @jb54osm Bedankt voor de heldere toelichting!

Dan heb ik alleen nog een vraagje over JOSM. Daar zijn twee opties voor luchtfoto’s standaard zichtbaar in het menu. Is de actuele dan hetzelfde als Quick Ortho?

Zie screenshot:

Is de actuele dan hetzelfde als Quick Ortho?

Nee, ook in JOSM moet je de Quick Ortho handmatig toevoegen. De actueel-laag verwijst naar de meest actuele complete en volledig uitgelijnde foto’s: 2022 op dit moment.

1 Like

De URL die je in JOSM moet toevoegen kun je hier vinden op de pagina van PDOK.