Losse ongetagde nodes

Er zijn in Nederland in de OSM database best veel ongetagde losse nodes, meestal overgebleven na polygoncutout acties maar nog meer overgebleven uit de 3dShapes tijd. Ik heb een overpass-turbo query gemaakt (waar ik best trots op ben), die ze opspoort binnen een administratief gebied en binnen het kaartvenster, en ze klaarzet voor export naar JOSM.

Ik heb het getest binnen een paar gemeentes, en alle resultaten waren inderdaad losse nodes zonder tags, die dus zonder meer wegkunnen. Ik ben niet van plan het voor heel Nederland te doen, want ik heb geen zin om voor dit punt door alle mass-edit hoepels te springen.

Maar misschien hebben anderen er wat aan voor hun werkgebied!

Komt-ie:

// Query losse ongetagde nodes binnen een grens en tegelijk binnen het beeldvenster.
// Zet algemene parameters
[out:xml\][timeout:125\];

// Bepaal zoekgebied mbv Nominatim

{{geocodeArea:Zoetermeer}}->.searchAreas;

// Zoek elementen met 0 gewone tags, die liggen binnen het zoekgebied én binnen het zichtvenster, bewaar de set in .all
(
node(area.searchAreas)({{bbox}})(if: count_tags() == 0);
)->.all;

// Zoek alle ways en relaties waar de nodes deel van uitmaken. Bewaar die union als 1 set in .parents.
(
 way(bn.all);
 relation(bn.all);
 )->.parents;

// Bewaar de nodes van de wegen plus de relaties van .parents als set in .used

(
 node(w.parents);
 node(r.parents);
 )->.used;

// Trek de .used set af van de .all set en bewaar het resultaat als set .used.

(.all; - .used;)->.unused;

// Zet de output klaar, geschikt voor JOSM.

.unused out meta;
//
1 Like

Eindhoven en omgeving is gedaan.
Het viel mij op dat een hoop lege nodes komen door verwijderde BAG gebouwen. Ik weet niet precies hoe BAG gedaan wordt, maar kan daar misschien iets gedaan mee worden?

1 Like

Ook te vinden als “orphan nodes” in Osmose, bijv. Zuid-Holland:

https://osmose.openstreetmap.fr/en/issues/open?country=netherlands_zuid_holland&item=1080

1 Like

Ja, ik zag alleen niet zo goed hoe ik zo’n set gemakkelijk in JOSM krijg. Overpass-turbo maakt dat heel gemakkelijk, met “afstandbediening”.

Ook in Osmose gaat downloaden in Josm makkelijk maar dan moet je wel naar Map mode omschakelen.

https://osmose.openstreetmap.fr/en/map/#item=1080&loc=7/51.996/5.522&level=1

En dan Export → JOSM.

Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd want het werkt niet, er gebeurt gewoon niks als ik Export→Josm kies.

Vergeten te vermelden maar hiervoor moet je wel Josm remote control aan hebben staan:

Ja, voor overpass-turbo, knooppuntnet, editen vanuit osm.org, maproulette en nog een paar leuke toeltjes ook. Dus dat is het probleem niet want die werken allemaal prima met josm samen.

Ja, had het zelf niet gecheckt maar het werkt voor deze categorie niet waarschijnlijk omdat de kaart "Orphan nodes cluster"s laat zien in plaats van “Orphan nodes”.

Ja dat zie ik ook:

Alle rode punten zijn losse ongetagde nodes.

Hier (Breda) ook voornamelijk BAG updates.

Heel Zuid-Holland gedaan, in delen.
Als ik Zuid-Holland als geheel doe, loopt de query tegen geheugengebrek aan. Waarschijnlijk omdat ik eerst alles in losse sets bewaar. Dat kan vermoedelijk handiger, qua geheugengebruik.

In JOSM check ik het resultaat nog door alle punten te selecteren en Download ouders te doen. Dat heeft nog geen enkele keer een ouder opgeleverd, dus de query doet dat perfect, ook voor hele lange ways die toevallig óók een paar nodes hebben binnen de gebiedsbegrenzing.
Bij mijn eerste pogingen kreeg ik allemaal nodes van pijpleidingen binnen.

1 Like

Bommelerwaard en Zuid-West Gelderland tot A50 gedaan. Geen lege nodes bij BAG-gebouwen tegengekomen. Wel veel lege nodes in watergangen vanuit 3dShapes, ook wel wat lege nodes van gerenomeerde mappers :laughing:

1 Like

De polygoncutout plugin laat loze nodes achter. De validatie van JOSM vindt de meeste wel, die kan je dan met 1 klik wegmikken, maar ik heb de indruk dat die er soms een paar mist. Ze kunnen geen kwaad, dus ik maak me er niet druk over. Het is ook wel ground truth, natuurlijk. De node betekent: Er is vastgesteld dat er op die locatie niets is wat getagd moet worden. :innocent:

Ik heb er zojuist nog een aantal in Zoetermeer verwijderd, maar volgensmij waren dat de laatste paar in heel Nederland.

Dat denk ik niet! Ik zit nu te kijken naar een stel loze punten in Utrecht, dat zijn de hoekpunten zonder outline van een BAG-gebouw, dat er ook nog een keer in zijn geheel instaat. Dus alle hoekpunten zijn verdubbeld.
Het rare is dat de losse punten op een latere datum gemaakt (2019, Gertjan Idema) zijn dan het gebouw zelf (2014, Gertjan Idema_BAG).
Ik neem aan/hoop dat het een probleem in een oudere versie van de BAG update plugin was, en dat het nu niet meer voorkomt.

Vreemd, want als ik de overpass query die bovenaan het topic staat run geeft hij geen resultaten meer in NL

Heb je ver genoeg uitgezoomd? De query beperkt de resultaten bij area en bbox. Ik ben daar zelf ook ingetrapt :slightly_smiling_face:

Ja, ik heb gekeken op een zoomlevel zodat heel NL wel in beeld was.

Met de overpass query van Peter, GeocodeArea:Nederland en gemeente Utrecht/Vleuten/de Meern in beeld (bbox) krijg ik nog 47punten.Zo te zien (bijna?) allemaal hoekpunten van gebouwen zoals hierboven ook wordt omschreven.

LOL als ik de query toepas op Nederland dan krijg ik een “out of memory” melding.

Beperken tot provincie is variabel sommige lukken an anderen krijgen ook “out of memory”.