Locatie AED vaak niet bekend

“Er is namelijk geen openbaar overzicht van waar precies AED’s hangen, want dat mag niet vanwege privacyredenen.” En OSM dan? overpass turbo uitvoeren mag dus niet?

1 Like

Note: Not a lawyer

Een AED kan op een openbare plek hangen of bij iemand thuis. Ik verwacht dat die tweede niet zijn gemapt in OSM. Dat is het deel dat qua privacywetgeving gevoelig ligt, omdat het thuis hebben van een AED bijna garandeert dat een bewoner hartproblemen heeft; want dat is medische informatie. AED’s bij je lokale buurthuis, sportclub, biblotheek, … hebben deze implicatie niet en kunnen volgens mij gewoon in OSM gemapt worden.

2 Likes

Maar dan zou de Hartstichting toch een lijst kunnen geven van openbaar toegankelijke AEDs? Of zouden ze misschien niet weten welke van de bij hen bekende AEDs openbaar zijn? Daar zou OSM ze mee kunnen helpen. OpenAED.nl is er ook nog; is er op dit forum iemand van die organisatie actief?

1 Like

Ik vind deze kaart toch redelijk uitgebreid, beter dan die van OSM en afgeleide:
https://hartslagnu-dekking-kaart.stanglobal.com/

1 Like

Inderdaad staan er in Lelystad (waar ik redelijk bekend ben) 90 op die kaart waar OSM er maar 6 heeft. Maar van die 6 is er 1 die hartslagnu niet heeft…

Zou mooi zijn als we de hartslagnu-AEDs op OSM zouden kunnen zetten, en de AEDs die hartslagnu niet heeft bij hen zouden melden. Ik woon niet in Nederland dus voel me niet zo geroepen, maar als er iemand is die dat zou willen doen…

1 Like

In Nijmegen en omgeving heeft jxpsert vele aed’s op deze kaart gezet. Misschien kan je hem om hulp vragen?

Niet helemaal een juiste aanname dat als er een AED bij een privewoning is dat het dan aannemelijk is dat de bewoner dan hartproblemen heeft.
Bijvoorbeeld: in de omgeving waar ik tag zijn er meerdere AEDs die bij een privewoning hangen. Dit komt omdat de dorpsvereniging er voor heeft gezorgd dat er in elke wijk minimaal 1 AED beschikbaar is. Soms hangen ze bij een winkel (of andere openbare plek) en in sommige wijken waar dat niet kan hangen ze (dus) bij een woonhuis van een vrijwilliger zodat er in elk geval iemand is die toezicht houdt op het apparaat. Meestal is de vrijwilliger ook iemand die een cursus gevolgd heeft.

1 Like

Als ik me de discussies van een tijd terug goed kan herinneren maakt HartslagNu bewust hun lijst niet openbaar voor ons. Er zit namelijk goede handel in de data die zij hebben, en die positie willen ze niet opgeven.

hartslagnu heeft wel behoorlijk grote en veel grijze vlekken. Steden als Rotterdam, Amsterdam, Utrecht hebben nauwelijks aangemelde AED’s.